Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 14:36 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvor sker det?

Hey

Hvis man nu trækker data fra en database, der skal bruges i flash til dynamisk generering - Hvor bliver disse data så sat sammen med flash-filen? (klientsiden eller serversiden) ... Har man en "flash-server" ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 14:37 #1
Man har ingen Flash server. Du loader data Ind i dit ASP script der behandles på serveren og derefter sender data tilbage til klienten.

/Nikolaj
Avatar billede freestyle Nybegynder
05. marts 2002 - 14:38 #2
Man har ikke en flash server, du bruger bare den database som du plejer at bruge, MS SQL eller MySql m.fl.
Avatar billede freestyle Nybegynder
05. marts 2002 - 14:38 #3
:-)

Samme tanke nikolajdu
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 14:40 #4
nikolajdu> Det vil med andre ord sige, at hvis man f.eks. har 100.000 forskellige data (f.eks. temperatur) skal alle disse sende "rent" til klienten?
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 14:42 #5
og derefter fletter Flash-vieweren data'ene med swg-filen sammen? (hos klienten)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 14:44 #6
Hvis du loader variabler ind i Flash om det så er fra ASP/PHP/CGI/JSP eller en textfil, så kommer data altid fra serveren. Serveren kan behandle og sammensætte data for dig, men i sidste ende skal klienten bearbejde dem på en eller anden måde.

Tænk lidtpå javascript kontra Asp. Asp skal behandles på serveren hvorimod javascript hentes på serveren og bearbejdes først på klienten.

Det er en ofte set fejl på STORE sider at få serveren til at behandle kæmpe mængder af data - Hvor de i stedet kunne have sendt dem til klienten der står og strutter af ubrugte mhz.

/Nikolj
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 14:51 #7
> Hvis vi "leger" at udfra dataene skal tegnes en graf. - Bliver denne graf så ikke lavet på klienten? ... man kunne jo godt forstille sig, at det ville være noget "billigere" at sende et billede af en graf end alle dataene til grafen...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 14:55 #8
Jo grafen bliver tegnet på klienten, men hvis du skal sende 10000 kordinater til klienten først så bliver det ganske tungt.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 14:56 #9
Hvis du via Generator eller lignende (Eller den kommende Flash MX) kan få genereret et billede, så vil det nok være at foretrække fremfor at sende tonsvis af variabler afsted.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 14:57 #10
Okay.. det var også det jeg mente den gjorde... Ville lige være helt sikker før jeg skriver den begrundelse i en rapport for ikke at bruge flash... :o)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 15:11 #11
Jo, men nu nævner du 100.000 data.

Det kan ikke være begrundelsen for ikke at bruge Flash - at du mener det ikke kan håndteres i Flash. Når vi taler så store mængder data, så vil det nødvendigvis være ufatteligt tungt ligegyldigt hvordan de behandles. Det er altså ikke Flash der fejler, for internettet er slet ikke bygget til 100.000 data i én session.

Forestil dig at jeg skal downloade og initialisere 100.000 variabler. Det vil være et kæmpe script og selv min 1600 mhz pc vil synes det er forfærdeligt at arbejde med. Meningen med grafen må også være at den kan ændre sig (Ellers ville et statisk billede jo gøre arbejdet), så her vil det selvfølgelig være bedst at sende 100.000 data og få et billede tilbage. Fremfor at sende 100.000 data, få 100.000 behandlede data tilbage og så tegne grafen på klienten.

Jeg vil altså ikke anbefale at arbejde med så mange variabler på hverken klienten eller serveren (Forestil dig 3 mand requester samtidigt - Den vil gå helt kold). Det skal i alle tilfælde være noget af en server der skal håndtere den slags.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 15:16 #12
Og når det så er sagt, så skal det lige siges at Flash ikke er verdens hurtigste parser og specielt overfor større mængder data vil det gå langsomt. Derudover har Flash en begrænsing i arbejdet med variabler hvor du riskerer at få en overflow error hvis du f.eks arbejder på tværs af XXX antal arrays.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
05. marts 2002 - 15:19 #13
I øvrigt opdagede jeg lige at du skrev database. De data skal jo først behandles på serveren via ASP/PHP/whatever før de kan sendes til klienten.
Avatar billede Slettet bruger
05. marts 2002 - 15:21 #14
Skrev det nok lidt forkert... Det jeg mener er, at grafen bør laves på serversiden for at undgå de store mængder data over nettet - uanset om det er Flash, SVG, Java eller ActiveX. Jeg ved godt det er noget skidt med alle de data, men dem jeg laver opgaven for, vil have alle punkter med i grafen og der er max 2 brugere adgangen... så umiddelbart mener jeg det er bedst på serversiden... (grafen skal desuden kunne vises på PDA'er - som jo kun modtager ganske langsomt)