Avatar billede hougaard Nybegynder
30. maj 2000 - 15:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Manglende stabilitet på netværksforbindelse

Jeg har lige installeret en NT 4.0 Server.

Serveren er fint på nettet, og logget ind på et domain.

Men serveren er temmelig ustabil, eks:

1. Når jeg "ping"'er serveren fra en anden pc på netværket, får den nogle gange forbindelse, og andre gange ikke.

2. Når jeg går ind på "Andre computere" og vælger en pc herinde, viser den den nogle gang hurtigt som den skal, andre gang tager det lang tid og nogle gange opgiver den helt (altså når jeg vælger den samme pc på netværket).

Hvad er problemet?
Og hvad gør jeg?
Avatar billede jens_elling Nybegynder
30. maj 2000 - 16:03 #1
Kører du gennem en router??

hvordan er dit netværk bygget op??

/jens
Avatar billede hougaard Nybegynder
30. maj 2000 - 16:27 #2
Jeg tror ikke det har noget, med netværket at gøre, da alt andet virker fint.

I al fald højest den HUB serveren er forbundet til, eller måske netkortet i serveren. (Hvis altså det er et hardware problem)
Avatar billede guggemand Nybegynder
30. maj 2000 - 16:32 #3
det kan være et driver problem ... kører du med en driver til dit netkort som nt selv har fundet eller bruger du det der fulgte med til netkortet ?

jeg vil nok anbefale at bruge det der følger med ... det er som regel bedst til de fleste netkort

udover det kan det også være netkablet ... prøv et af de kabler der virker fint til en anden maskine
Avatar billede hougaard Nybegynder
30. maj 2000 - 16:40 #4
Det med netkablet er prøvet, det hjalp ikke.

Netkort (driver):
Netkortet er et 3COM, og jeg bruger NT's driver.

Jeg prøver at finde en driver på #COM's hjemmeside.
Avatar billede sjensen Nybegynder
30. maj 2000 - 17:04 #5
hougaard,

lige et par indledende bemærkninger:

Når du logger på din server og en NT workstation (og formentligt også på win98 maskiner der valideres af en nt server) så skal du lige vente et par sekunder med at trykke på alt+ctrl+del. På NT skal du vente med at trykke indtil du ser den lille hånd bevæge sig ned mod tastaturet. Først på det tidspunkt er netværksdriverne loadet.

På win98 skal du lige vente indtil al harddisk aktivitet er overstået.

Og generelt:
I nt sender alle maskiner der logger på et spm ud på nettet for at fortælle andre maskiner at "her kommer den største" og i det hiraki der er, hvor win95/98 er nederst, NT wks imellem og NT server øverst får alle besked på at holde sig i ro indtil serveren sender dem en liste over de resourcer der findes i nettet. Efter et lille stykke tid sender wks selv sine resourcer til serveren der dermed opdaterer sin liste og igen sender denne til alle maskiner i nettet. Denne transmission foregår ca. 1 gang hvert 15 minutter.

Du kan derfor, selv i små netværk, komme ud for at du ikke kan se de andre maskiner i netværket i "andre computere" og tilsvarende andre steder. Det bedste metode til at få sendt en ny liste rundt til maskinerne er at bruge stifinderen til at forbinde en maskine til en resource på en anden maskine. Dermed bliver listen opdateret og som regel vi de 2 maskiner nu kunne se hinanden.

Så generelt skal du væbne dig lidt med tålmodighed med NT netværk, fra du starter det indtil du kan se alle andre maskiner i nettet på hver maskine.

Det er ganske normalt og kan ikke betegnes som ustabilitet.
Avatar billede gozar Nybegynder
30. maj 2000 - 22:26 #6
Kvis du køre med 10- og 10/100Mb netkort, Kan det muligvis hjælpe at slå auto fra, og stille 10/100 Mb kortene til 10Mb
Avatar billede fumes Nybegynder
31. maj 2000 - 08:37 #7
helt enig med gozar !!

Dette er altgid første fejlsøgning på en server hvis forbindelsen er dårlig..

Jeg har haft nøjagtigt det problem her hvor min switch stod og klikkede mele 10 og 100 Mbit, hvilket medførte collisions for ca. 3/4 af pakkerne...

Det er sgu noget lort !!
Avatar billede hougaard Nybegynder
31. maj 2000 - 15:02 #8
Jeg satte et nyt netkort i maskinen og så virkede det.

Men alligevel, tak for hjælpen alle sammen.