Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 13:01 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Konstruktiv kritik, tak.

Ja, det er jo med nogen bæven, at jeg kaster mit firmas nye hjemmeside for ulvene her på Eksperten - grundet tidligere oplevelser. Så lad mig sige det HELT klart fra begyndelsen af. Jeg vil gerne have KONSTRUKTIV kritik, gerne negativ, hvis der er nogen (og det er der jo nok), men pegen-fingre og ytringer som 'hold kæft, hvor er du amatøragtig og til grin' kan jeg godt undvære.

Jeg vil gerne have kommentarer til følgende punkter:
1) Idéen
2) Brugervenlighed og overskuelighed
3) Præsentationen af varerne

Jeg behøver ikke kommentarer til følgende punkter:
1) Hastigheden. Jeg ved, at site'n kører langsomt, når man browser med Netscape. Dette skyldes, at NN ikke cache'r billeder, hvis source er et script. Den genererer derfor det samme billede en gasilion gange, hvor IE5 (surt at skulle rose den) faktisk kan finde ud af, at der er tale om det samme billede.
2) Grafikken. Den er midlertidig og vil blive lavet kraftigt om i de følgende uger. Jeg ved, at den er lidt kedelig, men jeg havde desværre sat en lidt optimistisk deadline.

Siten findes på
http://www.softfair.dk
og er en køb/salg-central for DVD-, VHS- og LaserDisc-film samt musik-CD'er og spil til PC/PlayStation

På forhånd tak.
Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 13:02 #1
Jeg skulle nok lige nævne, at site'n er 'live'... Dvs, at køb og salg af varer faktisk er aktivt.
Avatar billede geek0 Nybegynder
29. maj 2000 - 13:06 #2
Jeg vil nok give den 9@13.
Designet er helt ok, kanterne og teksten kunne dog antialiseres.
Den er også langt bedre end de 2 sites på din info.
Avatar billede geek0 Nybegynder
29. maj 2000 - 13:07 #3
Det skulle have været et svar.
Hvis man køber dvd film skal man så selv betale portoen???
Hvis man skal bliver de da alt for dyre.
Avatar billede dannyqul Nybegynder
29. maj 2000 - 13:12 #4
Det vil være en god ide hvis du satte de billeder i menuen til at blive preloadet så de ikke først kommer fem når man har holdt musen over dem i et stykke tid. og så kan du også godt gøre et eller andet ved dine table så de har den samme størelse hele tiden det ser ikke særlig fedt ud når siden loades så kommer der et stort hul midt i siden men det forsvinder igen når alle knapperne i menuen er loadet. det er også lidt synd at det grafiske design er så kandet i rundningerne.
ellers er det en Ok siden jeg kan blot ikke se hvad de mørke går knapper, på de sider med varene, er til for. Det skal du gøre lidt mere klart.

D/-n!e|_
Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 13:20 #5
>> geek0 : Det er op til den, der har varen til salg, om han/hun vil betale portoen, have køber til at betale eller simpelthen kræver, at varen skal afhentes.

>> dannyqul : Jeg har haft preloading i tankerne, og det har irriteret mig grænseløst, at IE loader på den sjove måde. Men det er altsammen noget, der kommer styr på i løbet af kort tid. Mht de mørkegrå knapper, så har jeg haft mange dybsindige samtaler med mig selv om, hvorvidt de burde være der eller ej, når man ikke er logget ind. Grunden til, at jeg besluttede mig for at lave dem uden tekst var, at folk skulle se, at der var en forskel på at være logget ind eller ej... Men måske burde jeg simpelthen skrive LOGIN på knappen...?
Avatar billede morten_b Nybegynder
29. maj 2000 - 13:27 #6
Ideen er meget god, men jeg ville være bange for at siden efterhånden ville blive fyldt med varer som allerede er solgt, hvor sælger har skiftet mening eller lignende. Simpelthen fordi folk ikke gad gå ind og opdatere det. Købere ville derfor hurtigt blive træt af at de alligevel ikke kunne købe det som de troede de kunne købe - hvis du forstår hvad jeg mener...

Det du laver er jo egentlig bare en salgsite som www.qxl.dk bortset fra at deres er en auktion, mens dit har faste priser. Hvad skulle få folk til at sælge det hos dig - hvis de kan få flere penge for varen hos QXL?

Med hensyn til overskuelighed er det rimelig nemt at finde rundt nu hvor der er så lidt varer, men efterhånden som der kommer flere er jeg bange for at overskueligheden forsvinder da jeg syntes at der mangler system i den måde f.eks. CD-ROM spillene er sat på på.

Præsentationen af varene er bestemt heller ikke imponerende - hvis man f.eks. går ind under Warzone 2100 står der Real-Time Strategi og intet andet om selve spillet - her skal der bruges meget bedre præsentation af spillet og mulighed for at indlægge billeder.

Det blev en ordentlig omgang det her, men tænk over det, for du får brug for professionalisme, markedsføring og især købernes tiltro hvis du skal have denne site til at køre...

En anden ting: "Danmarks største marked for salg af brugt software"??? Jeg ved ikke om det går ind under loven om falsk markedsføring, men jeg ville under alle omstændigheder fjerne det indtil videre...
Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 13:41 #7
>>morten_b

1) "Danmarks største..." var egentlig en lille vits, men jeg kan godt se, at den kan misforståes. Consider it gone!
2) Mht til overfyldning af varelisterne, så er det sådan, at sælger hver 3. uge skal reaktivere sine varer, ellers forsvinder de simpelthen fra kataloget. Muligvis skal intervallet sættes ned, men det vil tiden vise
3) Jeg må med skam erkende, at jeg ikke kendte til QXL... Men der er vel ingenting, der kan tvinge folk til at bruge min side, med mindre man ikke gider bøvlet med en auktion.
Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 13:46 #8
>>morten_b

Måske skulle sælger have mulighed for at angive URL på et billede, som han/hun vil have brugt i præsentationen af varen... Men ellers er det op til sælger at skrive en spændende tekst. (Og så er der automatisk et link til anmeldelse af film, hvis filmen eksisterer på www.pvnmdb.dk)
Avatar billede morten_b Nybegynder
29. maj 2000 - 14:17 #9
På QXL.dk (nu nævner jeg den igen) kan sælger uploade et billede til sin præsentation af varen - kan du ikke lave noget lignende?
Avatar billede roadkill Nybegynder
29. maj 2000 - 14:21 #10
Jo, det burde vel ikke være umuligt...
Avatar billede martin100 Nybegynder
29. maj 2000 - 16:23 #11
8@13
Avatar billede morten_b Nybegynder
30. maj 2000 - 08:52 #12
Svar til:

2. Når (hvis) du får mange sælgere bør du lave mere system i de forskellige varer (f.eks. sætte spillene op efter genre o.s.v.). Selv om man skal reaktivere er der ikke noget værre end en rodet gruppe produkter som ingen kan finde rundt i!

3. QXL.dk er den gamle Jubii Auktion (hvis du kender den). Problemet er at der faktisk ikke er noget bøvl med auktionen. Man indtaster varen (som hos dig), skriver en mindstepris og hvis varen ikke når denne sker der ikke mere. Til gengæld kan man komme ud for at der bliver budt mere end mindsteprisen og så har man tjent flere penge end man kan hos dig - du bliver nødt til at lave et eller andet der kan kompensere for denne mistede indtjeningsmulighed...
Avatar billede roadkill Nybegynder
30. maj 2000 - 08:57 #13
>>morten_b : Jeg havde i første omgang overvejet at implementere et auktionssalg osse. Men jeg opgav. Måske burde jeg genoverveje det...
Avatar billede morten_b Nybegynder
30. maj 2000 - 15:37 #14
Ja, men husk:
Det skal stadigvæk være bedre end QXL/Jubii - de har fat i folk allerede, det har du ikke...

Andre konkurrenter:
Netshop Auktion (CyberCity)
TeleDanmark Auktion
Begge har ikke formået at tage særlig mange kunder fra QXL/Jubii