Avatar billede sfreak Nybegynder
01. marts 2002 - 22:34 Der er 13 kommentarer

Efter 2 sek.

Jeg vil gerne prøve at lave et program i Delphi, hvor man ikke skal bruge TTimers. Hvordan gøres dette?

F.eks:
Hver gang der går 2 sek. så ShowMessage("hej");

Hvordan gøres dette uden en TTimer?

Avatar billede wollabella Nybegynder
01. marts 2002 - 23:33 #1
tryk på uret og skriv showmessage("hej");

og i dens paramenter skal du bare sætte interval til 2000 istedet for 1000
Avatar billede zerohero Nybegynder
01. marts 2002 - 23:42 #2
i din form create procedure skriv følgende:

begin
  sleep(2000);
  showmessage('hej');
end;

NB: Det der egentligt sker er at du lader din computer "sove" (fryse om du vil!) i 2 sekunder og dernæst skal programmet vise din showmessage! Men hvorfor vil du egentligt ikke benytte Ttimer?
Avatar billede wollabella Nybegynder
02. marts 2002 - 00:07 #3
han skal lave en løkke...

while(1) do
sleep(2000);
showmessage('hej');

sådan
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. marts 2002 - 01:28 #4
wollabella>> Hvad snakker du om?

I mit eksempel behøves der kun

begin
  sleep(2000);
  showmessage('hej');
end;

(Basta)
Avatar billede wollabella Nybegynder
02. marts 2002 - 11:35 #5
øhhhh sq da ikke hvis den hver gang der går 2 sek skal popup med hej... den kode du har vil den kun gøre det 1 gang altså 2 sek efter form load!
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. marts 2002 - 12:50 #6
Ja! - sfreak ville JO IKKE BRUGE EN TTIMER...og i dit eksempel BLIVER der jo brugt en Ttimer!
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. marts 2002 - 12:56 #7
Hvis der skal poppe en besked frem hver 2. sekund skal det se således ud i din form create procedure:

var
  i : integer;
begin
  for i := 0 to 2 do
  begin
    sleep(2000);
    showmessage('hej');
  end;
Avatar billede wollabella Nybegynder
02. marts 2002 - 13:51 #8
øhhh hvor er den timer henne??
Avatar billede wollabella Nybegynder
02. marts 2002 - 13:51 #9
jeg bruger sq da ingen timer ...
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. marts 2002 - 13:59 #10
Nu gør den det selvfølig kun 3 gange i træk men det kan du jo altid ændre... En helt anden alternativ måde er at lave en appmessage procedure:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
  application.onmessage := appmessage;
end;

procedure TForm1.AppMessage(var Msg: TMsg; var Handled: Boolean);
var
  MyTime: TDateTime;
  hour, min, sec, msec : word;
begin
  MyTime:= Now;
  DecodeTime(MyTime, Hour, Min, Sec, MSec);
  panel1.caption := inttostr(hour)+':'+inttostr(min)+':'+inttostr(sec);
  formpaint(nil);
  caption := caption+'.';
end;

procedure TForm1.FormPaint(Sender: TObject);
begin
  repaint;
  caption := '.';
end;

Her bliver klokken vist på en panel men der bliver IKKE brugt Ttimer!!!
Avatar billede zerohero Nybegynder
02. marts 2002 - 14:02 #11
wollabella>> dit første indslag: "tryk på uret og skriv showmessage("hej");"

PS: i mit sidste eksempel skal du definere: AppMessage under private! (Husk at tilføje en panel "Panel1" på din form!)
Avatar billede sfreak Nybegynder
03. marts 2002 - 17:44 #12
Jeg kan altså ikke bruge den sleep til en skid.
Min computer skal ikke på nogen måde "sove".
Jeg skal kunne bruge programmet i de 2 sek. inden der kommer en showmessage();

Og jeg kan ikke bruge en TTimer, da der kommer en error når jeg bruger TTimer i en OCX-fil og kører den i HTML.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. marts 2002 - 15:51 #13
så brug mit sidste eksempel!