Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 14:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Fejl meddelse ved tryk på knap

Hej!

Jeg har en knap på min form, den ska så åbne et vindue. Jeg har skrevet "Form1.Show" i koden til den. Når jeg så compiler programmet, og prøver kommer den med fejlmeddelse! Den lyder "Access Violation at address 004438F2 in module frzSetup.exe. Read of address FFFFFFFF .. nogle der ka hjælpe? Det er nemlig et RET stort problem ...
Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 14:58 #1
Ups .. en lille fejl i det jeg skrev ... Når jeg så compiler programmet, og prøver AT TRYKKE PÅ KNAPPEN, kommer den med fejlmedddelse... Sån ska spøgsmålet være :o)
Avatar billede pellelil Nybegynder
28. maj 2000 - 15:16 #2
Har du husket at "oprette" din form:

var
  Form1 : TForm1;
begin
  Form1 := TForm1.Create(Self)
  Form1.Show;
end;
Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 15:51 #3
Hvor skal jeg skrive det ? I main formen ?? Og hvor i main formen ???
Avatar billede pellelil Nybegynder
28. maj 2000 - 15:54 #4
Ja, du skal skrive det i din "Main formular". Det skal stå i forbindelse med den procedure der kales når du trykker på din knap (eller vælger et punkt i menuen der skal åbne din form).

Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 15:59 #5
Altså nu har jeg "paste" det du har skrevet, men det virker ikke .. den ka slet ikke compile nu ... det ska osse lige siges at jeg er begynder ... Der står bare en rød streg over "var" ..
Avatar billede pellelil Nybegynder
28. maj 2000 - 16:12 #6
Hvor skriver du koden ?

Når du inde i Delphi (Design-tilstand) dobbelt-klikker på knappen så "skriver" Delphi en "tom skal" hvori du placere den kode der skal udførs når brugeren klikker på knappen. F.eks.

<SNIP>
procedure TFormInterrogateMain.Button1Click(Sender: TObject);
begin

end;
</SNIP>

Hvis du vil insætte den kode jeg skrev så skal det gøre på flg. måde:

<SNIP>
procedure TFormInterrogateMain.Button1Click(Sender: TObject);
var
  Form1 : TForm1;
begin
  Form1 := TForm1.Create(Self)
  Form1.Show;
end;
</SNIP>

Ligeledes skal du huske at den unit hvori du har din "hoved form" den skal "use(s)" den unit hvori du har din "TForm1" eller vil denne være "ukendt" i din hoved forms unit.
Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 16:28 #7
Nu står der "STATEMENT EXPECTED, BUT FOUND VAR" .. Undskyld at jeg er så skod til delphi... :o)
Avatar billede thomas55 Nybegynder
28. maj 2000 - 16:39 #8
Nu virker det ....tak