Avatar billede thomaz Nybegynder
28. maj 2000 - 14:13 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hjælp til Recurtion - HASTER

Har virkelig brug for hjælp vedr recurtion i Java.
Eks.
Public static void int www(int K)
{
if(k>0)
return k * k + www(k-2)

else return 0;
}
Ovenstående metode får f.eks 4 ind.
Jeg skal så kunne gennemskue hvad metoden returnerer. Har nu bøvlet med recurtion i adskellige timer.

Er der nogen der på en forståelig måde kan anskuelig gøre, hvordan jeg regner ud hvad en recurtions metode returnerer.

Haster en del, da jeg er ret sikker på at jeg kommer op i recurtion til min prøve på mandag.

Avatar billede pswin Nybegynder
29. maj 2000 - 03:47 #1
Tja metoden returnerer følgende så vidt jeg kan se det

4*4 + 2*2 + 0 = 20

Først er k = 4 det ganges med k (som er 4) for derefter at lægge den værdi der fåes ved at kalde metoden med sig selv (rekursivt kald) med værdien 2 (k-2 = 4-2) Dette lægges så endnu engang til det vi får ved at kalde metoden rekursivt med værdien 0 (k-2 = 2-2). Da denne værdi ikke > 0 aktiveres else delen og værdien 0 returneres.

Håber ovenstående giver mening og når frem til dig inden din eksamen og held og lykke.

Rekursivt betyder jo bare at metoden kalder sig selv. med en given parameter.

I dit tilfælde kalder metoden www sig selv med parameteren (k-2) dette bliver den ved med indtil k er mindre end nul for på dette tidspunkt ender den i elsedelen af koden.

Avatar billede thomaz Nybegynder
29. maj 2000 - 08:02 #2
Tusinde tak. Kan GODT bruge forklaringen til eksamen