Avatar billede icantwin Nybegynder
28. maj 2000 - 00:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Linux Redhat installation

Hejsa...

jeg har et lille problem et sted i redhat installatinen. Nemlig der hvor jeg når til det sted hvor jeg kan vælge mellem "Disk Druid" og "fdisk"...

Og så er mit spørgsmål til jer...
Hvad skal jeg helt præsist gøre fra det sted for at jeg kan få installeret "Linux" installert på min partion (d: drevet) så jeg ungår at mine to andre partioner (c: og E:) influeret på nogen måde... (pga. jeg har w2k og andre filer liggende på de to partioner)

og i må meget gerne gå i "detaljer" fordi jeg er lidt af en nybegynder inden for linux/unix verdenen
Avatar billede fox1983 Nybegynder
28. maj 2000 - 00:22 #1
Har du tre eksisterende partitioner? Min løsning vil være at fjerne "d"-drevet, sådan at "e" bliver til "d". Herefter kan du oprette dine linuxpartitioner i Disk Druid. Linux kører ikke på FAT filsystemet som Windows gør, men på EXT2 filsystemet. Når du vælger Disk druid, vil du kunne se dine eksisterende partitioner. Det gør en del nemmere at undgå at slette noget vigtigt. Hvis du vælger min løsning, sletter du din 1. UDVIDET partition, "d"-drevet. Herefter laver du en linux partition på 10mb som du kalder "/boot" (mountpoint), herefter laver du to partitioner på relative store størrelser, den første laver du på omtrent en 1-1,2 gb (hvis du vil det meste af linux med) og kalder "/" (mountpoint). Den næste partition skal rumme alle dine data, så den skal vel også have en ordentlig størrelse. Denne kalder du "/home" (mountpoint). Den sidste partition du SKAL lave, skal være lige så stor som dine antal ram, denne type partition er linux swap, hvilket du skal vælge.
Avatar billede guggemand Nybegynder
28. maj 2000 - 22:56 #2
skal lige siges at den sidste partition max kan være 128mb ... så den skal ikke nødvendigvis være lige så stor som antal ram