Avatar billede waffenss Nybegynder
28. februar 2002 - 13:03 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

3d tunnel ?

hvordan laver man en avi som viser at man "flyver" gennem en tunnel, og kan det laves nemt i 3ds max 4 ? og hvilket prog er nemmest at lave det med ?

                        [AG]Raptor
Avatar billede teko Nybegynder
28. februar 2002 - 13:09 #1
Lav en tube med den beklædning du skal bruge. Send så et animer et kamera gemen tuben.
Du kan eventuelt dreje tuben.
Avatar billede teko Nybegynder
28. februar 2002 - 13:11 #2
Tuben = Rør
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
28. februar 2002 - 13:48 #3
En bedre mulighed er at anvende en loftet spline, i al fald hvis tunnelen skal svinge og kameraet skal svinge med.

Lav 1 spline, der angiver stien tunnelen skal følge

Lave en circle-spline

Brug loft til at lave tunnelen ud af de 2 forme

Sæt et target camera ind i scenen

Sæt en path på kameraet og dets target, hvis kameraet skal følge tunnelens path, så anvend den sti-path du lavede til tunnelen. targetets startframe skal være før kameraets, det samme gælder slut.

Så skulle tunnelen køre. Hvis du vil have en bedre tut, kan jeg godt skrive en.
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
03. marts 2002 - 13:41 #4
Som du kan se er der mange måder, at opnå en tunneleffekt på. En mindre avanceret måde er, at lave en lang Tube, og så animere den texture du smider på, ved hjælp af offset-indstillingen i Material editor. DynoSkin og Electric procedurals fra Blur er glimrende til tunneleffekter.

For mere avancerede effekter kan flere tubes med forskellige textures laves inden i hinanden med transparency maps.

/* helmer /*
Avatar billede spermtrolden Nybegynder
04. marts 2002 - 13:51 #5
Øhhh, TM helmer, var det ikke det samme svar som teko kom med?
Avatar billede teko Nybegynder
04. marts 2002 - 14:10 #6
spermtrolden=> HØRT!  *S*
Avatar billede innovator-maniac Nybegynder
04. marts 2002 - 14:28 #7
Har lavet et simpelt eksempel på en tunnel lavet med spline.

http://kom.auc.dk/~toje01/tunnel.max

Hvis hastigheden skal være 100% konstant, kan du smide en normalize spline på path splinen
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
04. marts 2002 - 16:45 #8
spermtrolden, teko  --> Næ, det er da overhovedet ikke det samme. Jeg foreslår at manden animerer texturen istedet for kameraet. En tube skal eddermame være lang, hvis man skal lave en hurtig tunneleffekt ved at flytte kameraet.
Desuden synes jeg selv min forklaring var mere udførlig en tekos.

Noget helt andet er, at hvis man vil maskere enden af tunnelen, og få den til at virke uendelig lang, kan man lave diffuse map som en mask, og vælge en gradient ramp, der går fra hvid til sort, som maske. Det medfører, at tunnelen fader i sort ude mod enden.

/* helmer */
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. marts 2002 - 18:13 #9
Det kunne selvføligt også være lidt prof. at skrive sin egen max-script, der genére "tilfældigt" udformer en tunnel og lader et kamera suse igennem - så er man jo samtidig fri fri for at lave den lange tunnel selv ;-))

Men spørg mig ikke hvordan... - jeg er ikke så hård til scripts endnu *S*

ZeroHero