Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
27. februar 2002 - 10:01 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Afrund til to decimaler

Jeg er igang med et projekt hvor jeg skal afrunde en float ned til 2 decimaler - jeg har forsøgt uden held at lave min helt egen afrundingsmetode ... men der bør jo være en nem måde evt. ved hjælp af en JDK-klasse at afrunde til 2 decimaler. Min linje ser sådan ud:

float estimeret = (akt.getP100o() + 4 * akt.getP100() + akt.getP100p())/6 + akt.getOpst();

...og den genererer altså en float med for mange decimaler, som skal rundes ned til 2 - f.eks 3.72
Avatar billede carstenknudsen Nybegynder
27. februar 2002 - 10:28 #1
Du kan gøre sådan her, og det er let at generalisere
det til n decimaler.
float x = 1.235;
x=((int)100*x)/100.0;
Her rundes der op til 1.24.
Avatar billede guldner Nybegynder
27. februar 2002 - 10:29 #2
Se klassen DecimalFormat i java.text.
Lav en instans med angivelse af mønster:
DecimalFormat df = new DecimalFormat("#.00");
double d = 123.126;
System.out.print(df.format(d));
Vil udskrive tallet 123,13. Bemærk at der rundes op.
Avatar billede guldner Nybegynder
27. februar 2002 - 10:32 #3
df.format(d) er selvfølgelig en streng. Måske var det ikke det du vil have.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
27. februar 2002 - 11:16 #4
Tak