Avatar billede michelakierkegaard Nybegynder
26. februar 2002 - 21:52 Der er 10 kommentarer

newbie (zum zum) guide

Kort og godt jeg har købt en netgear switch og skal også ha min søns pc på nettet...
er der nogle der gider at komme med en god forklaring (på forståligt dansk) hvor'n det fungere??? Hva' er det med kryds og straight kabler??? Hvor'n ser man forskel?
Den mest brugervenlige og lige til at gå til forklaring løber af med pointene... Gerne en grundig en.. jeg har overhovedet intet kendskab til noget med netværk..
MVH
Mk
Avatar billede invalid Nybegynder
26. februar 2002 - 22:03 #1
Ok, lad os nu se. Du skal dele en forbindelse mellem 2 computere via en switch/hub.
Du starter med at sætte kablet fra dit modem til din switch/hub i den port der nok hedder Uplink.
Derefter sætter du hver de 2 computere i hver sin anden port i switch/hubben.
Jeg kan ikke lige forklarer dig hvordan man ser forskel på krydset og normal kabel, for det kan jeg hellere ikke selv. (mit krydsede kabel er gult)

Højreklik på andre computere -> Egenskaber -> Vælg TCP/IP protokolen og tryk på knappen egenskaber.
Under fanen Ip-Adresse skal den stå til hent automatisk en ip-adresse.
Husk at trykke fil- og udskriftsdeling til ellers kan i hellere ikke dele mapper og se hinanden's computere.

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. februar 2002 - 22:06 #2
For at kende forskel på straight og crossower kabler kan du holde stikkene op foran dig med tappen nedaf.
Der skal du så kigge på hvordan ledningerne sidder.
Hvis det er et straight kabel, sidder samtilge ledninger på samme måde i begge stik.
Er er derimod et crossower kabel så sidder 2 af ledningerne ombyttet med hinanden.

Hvis du skal køre mellem 2 computere direkte skal du bruge det krydsede(crossower).

Kører du derimod over en switch/hub skal du bruge et straight kabel.

skal du forbinde fx. en router til en switch/hub skal du også bruge et crossower kabel (krydset)

Sig til hvis der er mere du gerne vil vide!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. februar 2002 - 22:10 #3
grunden til at kablet skal være krydset er at computerne bruger ét ben til at sende med, og ét ben til at modtage med.
Disse ben er forbundet gennem kablerne.
Når du så vil have computer A til at sende til computer B prøver de begge at sende/modtage på samme ben!

A        B
TX------TX
RX------RX

Derfor skal du bruge et crossower kabel som bytter benene rundt så at computer A tx'er til computer B's rx og omvendt.
Avatar billede mib33 Nybegynder
26. februar 2002 - 22:13 #4
Det er grøn og grøn/hvid og oange og orange/hvid, der er byttet om på i et krydset (crossover) kabel.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
26. februar 2002 - 22:13 #5
Kan du bruge det til noget?
Avatar billede martin100 Nybegynder
27. februar 2002 - 00:27 #6
et krydset kabel er sgu ikke altid gult..!! Et krydset kabel er et når du vender enderne mod hinanden...og hvis det ikke er de samme farver som sidder er det et krydset..!! hvis det derimod er straight så er det de samme farver..;o)
Avatar billede michelakierkegaard Nybegynder
27. februar 2002 - 06:11 #7
Pænt godmorgen!
Tak for alle de gode svar!
Nu føler jeg lissom jeg har styr på det med kryds og lige.. Meeen hvad med opsætningen i Windows2000pro som begge pc'er kører med?

MVH
MK.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. februar 2002 - 08:17 #8
Det kommer helt an på:
1. hvilken udbyder af internet du har.
2. om du har nogen server.

Hvis du har en nyere ADSL forbindelse skal maskinerne i de fleste tilfælde sættes til automatisk at´hente ip.

Det kommer helt an på hvilket netværksforbindelse du er har (om du er bag router/server med dhcp).

Prøv at gøre følgende:

Er det ADSL så prøv følgende:
På maskinen der har internet:
Start -> kør -> cmd -> ipconfig -> og post så resultatet her!
Hvis maskinen står til automatisk at få ip, kan du prøve at sætte din søns maskine til det oxo (medmindre at der er analog/isdn modem du ringer på med)

Håber du kan gå ud fra det :)

/Kasper
Avatar billede michelakierkegaard Nybegynder
28. februar 2002 - 17:56 #9
Hej

Jeg har adsl fra tdc bredbånd, men kun en fast ip. pt. har bestilt to dynamiske.. men såvidt jeg kan se burde man alligevel kunne lave et netværk de to pc imellem. Min skal dog stadig kunne komme på nettet, derfor switch'en...
måske er det kablerne.. hvad skal man bruge fra modem til switch og fra switch til pc?
MVH
MK
Avatar billede invalid Nybegynder
03. marts 2002 - 16:43 #10
Krydset fra modem til switch og normalt fra switch til pc.