Avatar billede geko Nybegynder
26. februar 2002 - 19:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Pointer variabler

Daws!

Er der ikke en måde hvorpå det er muligt at pointe til en klasse? Jeg ved java ikke har pointere, men jeg skal have lavet et system hvor en klasse skal kunne pege på een eller flere andre klasser,nogen forslag til en alternativ løsning(og btw til hvordan problemet med "een eller flere" da det er et ubestemt antal pointere...)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2002 - 20:02 #1
Klasse k = new Klasse();

gør k til en reference ("pointer") til den oprettede klasse.

Klasse kk = k;

får også kk til at pege på samme klasse som k.

Flere? Brug et array eller en eller anden Collection
Avatar billede geko Nybegynder
26. februar 2002 - 20:08 #2
hmm collection?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2002 - 20:14 #3
Jah, en ArrayList eller LinkedList fx
Avatar billede geko Nybegynder
26. februar 2002 - 20:31 #4
hmm jegslår detop, det lyder som om der er noget at gå efter, kan jeg også pointe til et allerede defineret objektet (fra en klasse)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2002 - 20:33 #5
Du laver bare en tilordning som jeg har vist ovenfor. Selv om
får "smæk over fingrene" for at sige ordet "pointer" i Java-
sammenhæng, så er det faktisk blot en kopiering af pointere.
Avatar billede geko Nybegynder
26. februar 2002 - 20:49 #6
hmmm du er sikker på den ikke kommer til at optage lige så meget plads som klassen? det er stadig kun en reference? ellers lyder alt godt, det er kun den udefinerede mængde på listen der er problemet
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. februar 2002 - 20:58 #7
Læs om ArrayList. Så kan du fx

List w = new ArrayList();

w.add(new Klasse());

så har du tre. Når du vil hente den anden

Klasse k = (Klasse)w.get(1);

læs selv mere
Avatar billede geko Nybegynder
26. februar 2002 - 21:04 #8
fint nok,det gør jeg!
du får pointene :)