Avatar billede zuper_newbie Nybegynder
26. februar 2002 - 19:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søgefunktion

Hejsa

Jeg eksperimentere en del med php+mysql for tiden og har prøvet at lave lidt af
en slags søgemaskine.

På forsiden har jeg nogen kategorier samt underkategorier
F.ex Telefoni (Katefori) Fastnet - SMS - Mobil (Underkat.).
Så ville det jo være praktisk hvis man kunne klikke på dem og så få siderne frem der matcher dertil, istedet for at man KUN kan få siderne frem ved at bruge søgefunktionen

Jeg har en tabel med id(PK), navn, kategori, underkategori, url, beskrivelse og hits

Så er spørgmålet hvordan gøres dette på den smarteste måde?

/Z_N

ps håber jeg i forstår hvad jeg mener :o)
Avatar billede well_r Nybegynder
26. februar 2002 - 19:38 #1
er det søge syntaksen du ikke kender?
i så fald er det
where noget LIKE '%hej%'
det første % siger at det er ligegyldigt hvad der står FØR
og det sidte siger at det er ligegyldigt hvad der står BAG
Avatar billede zuper_newbie Nybegynder
26. februar 2002 - 19:43 #2
Nej det var ikke lige det jeg tænkte på, den bruger jeg nemlig i min søgeboks. Nærmere konkret: Hvis jeg f.eks vil se alle de sider der ligger under fastnet, så kan jeg bare klikke på den.
Det jeg har i tankerne er faktisk ligesom forsiden her på eksperten, hvor der på forsiden er en masse kategorier og under kategorier :o)
Avatar billede webmasterdk Praktikant
26. februar 2002 - 19:54 #3
så kan du jo bare lave:
side.php?kat=fastnet
side.php?kat=mobil

og så din sql:
WHERE kat LIKE $kat
Avatar billede webmasterdk Praktikant
26. februar 2002 - 19:57 #4
Sådan her skal din sql se ud:
$query = mysql_query("select * from $tabel WHERE kat='$kat' order by 'id' desc") or die (mysql_error());
Avatar billede zuper_newbie Nybegynder
19. marts 2002 - 15:19 #5
Sorry først svar nu (webmasterdk) - Men bedre sent end aldrig *SS*
Avatar billede webmasterdk Praktikant
20. marts 2002 - 03:14 #6
Takker for point!
www.fotx.net/webmasterdk