Avatar billede black_dog Nybegynder
26. februar 2002 - 11:04 Der er 8 kommentarer

Computerens historie

Hej eksperter,

Jeg mangler noget information om computerens historie til et projekt...
kan i hjælpe mig med det...
jeg vil gerne have nogle links til en side hvor jeg kan finde noget... (må gerne være på dansk men engelsk gør heller ikke noget

Avatar billede professoren Nybegynder
26. februar 2002 - 11:17 #1
Danmarks første computer hed DASK. Du kan få information om den via
regnecentralen. Regnecentralen's historie er også historie om Danmarks først computer...

Men den allerførst komputer hed UNIVAC, og var udviklet af en
Amerikansk universitet, senene dannede opfinderene firma Sperry-Univac.
Avatar billede black_dog Nybegynder
26. februar 2002 - 12:04 #2
har du et link..?
Avatar billede hasmi Nybegynder
26. februar 2002 - 12:54 #3
Avatar billede first-8 Nybegynder
26. februar 2002 - 14:10 #4
lol, black_dog.. Jeg kører også et projekt (i samfundsfag) om computerens historie i det 20. årh.

/ Toke
Avatar billede geek1011 Nybegynder
26. februar 2002 - 14:18 #5
Jeg kender ikke noget link til en side, men jeg vil da gerne fortælle dig lidt om, hvordan det startede:

Dengang i 1950'erne opfandt man den første computer.
Den var på størrelse med et alm. hus, og så kunne den regne 2+2 ud.
Den blev så viderudbygget, og kunne regne med flere data ad gangen.
Senere fik vi så Amiga og Commodore64.
Commodoren og Amiga'en blev brugt meget af datidens computernørder, der sad og udviklede deres egne små spil i Basic.
I 1965 blev UNIX så opfundet, og firmaer kunne nu bruge Internettet, dog ikke Internettet som vi kender det idag med websites osv.
UNIX blev så meget populært, og i 1990 begyndte private også at kunne bruge Internettet. Email'en blev også meget populær i 1993.
I 1995 kom de fleste danske firmaer på nettet, og i 1998 var over 65 % af Danmarks befolkning på nettet. Idag er det mellem 80 og 85 % af Danmarks befolkning der er på nettet hjemme fra.
I dag har 98 % af alle danskere adgang til nettet, enten fra hjemmet, eller andre steder. Kun 2 % har ingen adgang til nettet idag (i danmark).
Nå, men det var så Internettets historie, som vi kom lidt ud i, men Linux blev altså også meget populært i 1990 blandt private brugere.
Linux blev lavet for at provokerer Microsoft's DOS og idag Windows.
Flere firmaer idag benytter Linux, da det er langt mere stabilt end Windows, og Windows er - selvom Windows XP er kommet på markedet, ved at uddø, langsomt. Om ca. 10 år, hvis der ikke sker en forandring på denne udvikling, vil 80 % af alle computere i verden køre Linux.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
26. februar 2002 - 14:22 #6
"Linux blev lavet for at provokerer Microsoft's DOS og idag Windows."
det blev lavet for at skabe et gratis alternativ..ikke for at provokere!

"Flere firmaer idag benytter Linux, da det er langt mere stabilt end Windows, og Windows er - selvom Windows XP er kommet på markedet, ved at uddø, langsomt. Om ca. 10 år, hvis der ikke sker en forandring på denne udvikling, vil 80 % af alle computere i verden køre Linux."

har du nogle links til at underbygge den påstand? enhver kan jo sige

"om 10 år er Linux så godt som væk"
eller "Windowse er dobbelt så stabilt som Linux"..

det hjælper bare ikke noget uden BEVISER
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
26. februar 2002 - 15:12 #7
Den første computer er faktisk over 160 år gammel. I 1830’erne byggede Charles Babbage den første computer. Den gang hed den bare ikke en computer, men »Den analytiske maskine«. Der er i dag stor uenighed om, hvad et apparat skal indeholde for at være en computer, men man har vedtaget Charles Babbages maskine var den første computer. Apparatet kunne udføre beregninger ved hjælp af såkaldte hulkort. Der var bare lige det problem, at elektriciteten endnu ikke var opfundet, i stedet var maskinen fyldt med tandhjul, som blev drevet af damp. Det lykkedes aldrig Charles Babbages at få maskinen til at virke korrekt. Først ca. 100 år senere erstattede man tandhjulene med elektricitet, og så virkede maskinen. Selvom »Den analytiske maskine« var et stort skridt for den tekniske verden, så havde den ikke nær så mange funktioner, som en lommeregner har i dag.

ved ikke om det holder i retten, men det er nu altså hvad jeg har læst.

Jeg er sjovt nok hopper ud i samme emne... det er dog kun et underemne af noget større.
Avatar billede p3_denmark Nybegynder
26. februar 2002 - 15:16 #8
hvis du søger på www.jubii.dk på "computer udvikling" finder du flere online projektopgaver om samme emne.