Avatar billede taskmgr Nybegynder
25. februar 2002 - 23:07 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Smart site - hvordan? :o)

Hejsa Experter :o)

Jeg har lært mig selv lidt html (og en smule asp), og det er jo faktisk MEGET spændende :o)!

Men jeg vil gerne gøre mine sider smartere! Som f.eks. her på eksperten. Når man bevæger sig rundt på siden, så er det kun det i midten der ændrer sig, men alt andet er som før. Altså de har jo ikke lavet en html-side til hver af indlæggene :o) I know that, but how do I do that?

Der er åbenbart nogle principper jeg endnu ikke har forstået, så i kan forhåbenligt forklare det.

Lidt forståeligt "dansk" tak :o)

Avatar billede michael-rene Nybegynder
25. februar 2002 - 23:11 #1
efter hvad jeg kan se ændre alt ved denne side når man reloader.
Men til dit spørgsmål, du kunne feks bruge iframes  så er det kun indholdet i den frame der ændre sig :-)
Avatar billede tobby Nybegynder
25. februar 2002 - 23:13 #2
Du skal bruge én side, der viser noget bestemt data fra en database.
Det er noget du skal strikke sammen i ASP.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
25. februar 2002 - 23:14 #3
Undskyld, du forstår vist ikke helt hvad jeg mener... og det er i hvert fald ikke iframes....

Jeg mener, at der bliver jo ikke lavet en ny side hver gang der kommer et indlæg!
Avatar billede michael-rene Nybegynder
25. februar 2002 - 23:14 #4
hov manglede lige et link så du kan lærer det http://www.w3schools.com/html/attr_iframe.asp

Håber det kan bruges
Avatar billede dennis74 Nybegynder
25. februar 2002 - 23:14 #5
Jeg er heller ikke nogen HTML-haj, men du kan gøre det rimeligt let med frames. På den måde kan du dele skærmen op i flere rammer (fremes), og f.eks. have navigation i venstre side, og tekst i højre side eller midten. Du kan også frame en anden side i den ene af rammerne. F.eks. have et link til eksperten i din navigation, og så vise www.eksperten.dk i højre frame.
Det kan alt sammen gøres nemt med Frontpage, selv om der nok er HTLM-hajer, der vil bande det langt væk....
Avatar billede michael-rene Nybegynder
25. februar 2002 - 23:14 #6
ahhh tror sku jeg har misforstået dit spørgsmål  sorry :)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
25. februar 2002 - 23:15 #7
Det er som tobby skriver...

Jeg vil bare vide hvad jeg skal sætte mig ind i for at kunne gøre det.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
25. februar 2002 - 23:16 #8
Frontpage vil jeg også selv bande langt væk, men ellers tak :o)

Ingen frames heller :o)
Avatar billede gryn Nybegynder
25. februar 2002 - 23:39 #9
De trækker informationerne(debatterne) ud fra en database. På den måde er det kun nødvendigt at lave en side.
For at kunne gøre det skal du have kendskab til f.eks. PHP eller ASP. Databasen kan enten være Access, MySQL eller andre.
Avatar billede gryn Nybegynder
25. februar 2002 - 23:41 #10
Det var et svar...

her er lidt mere.
For at kunne trække informationer ud fra en database bruger man SQL og ADO.
Du kan lære det på http://www.w3schools.com

mvh gryn
Avatar billede tobby Nybegynder
25. februar 2002 - 23:58 #11
Du skal kunne styre en database med ASP-sider.
Hvis du ike forventer vildt mange brugere (mindre end ca. 20 ad gangen) kan du benytte dig af en MS Access database - den er dejlig nem at haave med at gøre.
Hvis du forventer flere brugere, kan du bruge en MySQL database, der heller ikke volder de store kvaler.

Jeg vil forslå dig at starte fra bunden:
Lav en database, og indsæt noget data manuelt.
Forsøg så at connecte til databasen, og få vist det data du har indtastet.
Hvis det også går fint, kan du begynde at oprette, opdatere og slette via dine asp-sider.

Der er en masse hjælp at hente på nettet - kig f.eks på:

http://www.asp.dk
http://www.activedeveloper.dk
og http://www.html.dk har også nogle gode tutorials om ASP.

- god fornøjelse - det er hammer sjovt!
Avatar billede much Nybegynder
26. februar 2002 - 00:01 #12
KOntakt mig på mr@asapweb.dk så skal du få et grund script til at hente fra en database.
Det er let nok... Men du skal KUNNE lidt mere end bare stjæle fra andre sites. Du skal sætte dig meget ind i kode sprog. Før du kontakter mig så være lige sikker på at du har DB adgang på ved din hoster, jeg gider sku' ikke og spilde min tid..
Avatar billede much Nybegynder
26. februar 2002 - 00:05 #13
Alle andre der har snakket med her på siden er velkommen til også at få det pågældende script hvis det er :)
Avatar billede taskmgr Nybegynder
26. februar 2002 - 00:12 #14
Jeg takker for indlæggene :o) Det ser godt ud!

Jeg kigger videre imorgen tidlig, mange tak igen!
Avatar billede much Nybegynder
26. februar 2002 - 01:35 #15
Jeg har lige flækket et grund script sammen som kan ses her

http://test-det.dk/eksperten/database/

Hygge......