Avatar billede nyhjem Nybegynder
25. februar 2002 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

VPN og windows klienter

Hejsa.

Jeg prøver iøjeblikket at finde ud af hvordan man over internettet kan få en windows klient til at logge ind på en samba filservers domaine.
Jeg har fundet frem til at jeg skal sætte en VPN server op, men hvordan gøres dette, og hvordan skal windows maskine så logge ind på domainet bagefter?

En lille ascii tegning, som måske kan hjælpe med til at forklare hvad jeg mener..:

|----------------|                  |------------|
| Windows klient |-----INTERNET-----| VPN server |
|----------------|                  |------------|
                                          |
                                    | Sambaserver|

Jeg har efterhånden søgt google tyndt for howtos, så håber virkelig der er nogen, som kan/vil hjælpe mig..

/Martin
Avatar billede nyhjem Nybegynder
25. februar 2002 - 13:51 #1
Hmm.. den ascii tegning gik lidt i stykker, men man kan da stadig se hvad den skal forestille..

/Martin
Avatar billede victor44 Nybegynder
25. februar 2002 - 14:03 #2
VPN serveren skal lave en TUNNEL mellem dit interne net med sambaserveren og windoze maskinen.

Du skal finde en VPN metode som du kan lide og derefter vælge en klient til windows.

VPN dæmoner til LINUX kunne være poptop og FreeSwan.

poptop bruger pptp protokollen og den understøtter næsten alle WindoZe versioner.

FreeSwan bruger IPsec og her skal du finde en klient du kan installere for den udgave af Ipsec som Microsuk har lavet er ikke særligt god, her kan du se på PGPklient som understøtter IPsec.

Med hensyn til howto's så beskriver de jo kun hvad du skal gøre med de forskellige dæmoner, ikke alt det du bør vide om netværk for at få det til at virke. Så et godt studie ud i TCP/IP'ens forunderlige verden skal du nok starte med.
Med andre ord : VPN er ikke for begyndere, der kræves at man virkelig ved hvad man laver før man har en god sikker og stabil løsning.

LuF
Avatar billede nyhjem Nybegynder
25. februar 2002 - 14:36 #3
Victor44 >> Hvilken daemon ville du anbefale?

Kan næsten forstå på dig at poptop er den bedste, men mener at have læst at ipsec skulle være mere sikker?

Jeg har studeret TCP/IP, er nået til det sidste semester af CCNA :)
Avatar billede pbudk Nybegynder
25. februar 2002 - 14:44 #4
lytter lige med
Avatar billede nyhjem Nybegynder
26. februar 2002 - 20:00 #5
Hmm.. virker 'ikk til der er så mange andre, som har nogen gode idér, så det må næsten blive victor, som får point*S*
Avatar billede victor44 Nybegynder
26. februar 2002 - 22:54 #6
Jeg ville anbefale ipsec, pptp er en MS protokol og alene af den grund vil jeg benytte den anden ;-)

Spøg til side, der er flere sikkerheds problemer i pptp, men den er nemmere at have med at gøre.

LuF
Avatar billede nyhjem Nybegynder
26. februar 2002 - 23:23 #7
Hmm, må nok kigge på IPsec så.. er ret vigtigt der ikke er for mange sikkerheds huller*S*