Avatar billede spermtrolden Nybegynder
25. februar 2002 - 10:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sætte to meshes sammen

Jeg leder efter en måde at sætte to meshes sammen. IKKE BOOLEAN.
eksempel: Hvis jeg har et hoved og en krop, der skal holdes som to selvstændige meshes, men se ud som om de er en og samme mesh.
Kan man evt. klistre to patches imellem?

Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 10:46 #1
Jeg går ud fra at det Studio Max vi taler om. Normalt når man vil have to meshes klistret sammen bruger man weld funktionen. Det går ud på at du vælger den ene mesh og attach'er den anden. Så ligger de som samme objekt men som to forskellige elementer. Gå nu i SubObject mode og Weld verticesene sammen på de to forskellige elementer...

NB: Hvis du vil have dem som to selstændige "meshes" så lad være med at weld dem sammen!

Held og Lykke

ZeroHero
Avatar billede spermtrolden Nybegynder
25. februar 2002 - 10:51 #2
når jeg gør det på den måde, kan jeg så morphe den ene del?
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 14:16 #3
Aha... tænkte jeg ikke nok at du ville bruge det i forbindelse med morphing... Hvis det er fordi den ene skal morphes bliver jeg nødt til at vide lidt mere.

1. Bruger du Character Studio - biped osv.?
2. Hvilket to objekter er det? en person hvor hovedet er skåret over?

Grunden til at jeg skal vide det er fordi at findes en masse triks, og jeg bliver nødt til at vide så meget som muligt omkring, hvad det er for en scene du vil lave før jeg kan hjælpe dig bedst.
Normalt lægger man ikke en morphed-mesh sammen med en alm. mesh. Man bruger det oftest i forbindelse med Character Studio...

ZeroHero
Avatar billede spermtrolden Nybegynder
25. februar 2002 - 15:08 #4
Bruger normalt mine egne opsatte bones. Men hvis du syntes character studio er bedre så skriv bare hvordan det gøres med den.
Hovedet skal morphes mens resten af kroppen skal være en alm. mesh hovedet skal sættes sammen med kroppen, uden at det skal kunne ses at den bare er "klistret" sammen med den.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. februar 2002 - 15:53 #5
Hvis vi snakker om en menneskelig-person med to ben, to arme, et hoved osv. og du er så heldig at have anskaffet dig Character Studio vil det klart være nemmest for dig selv. Men det kan også gøres via Studio Max's alm. bones!

Har din figur en trøje eller noget andet slags tøj på? Hvis den har bør du halvere det et sted under tøjet så det ikke kan ses. Problemet er hvis din figur er helt nøgen - for så kan det være svært at finde et sted hvor det ikke er let at se.

I tilfælde af at du er så snu at bruge MeshSmooth over et mere primitivt mesh (figur) vil jeg nok anbefale at lave en morphing omkring hele din figur (kun hvis figuren ikke bære tøj, et pels, eller andet som kan dække over én halvering)...

Jeg vil gerne prøve at sætte det op for dig, hvis du sender din max-fil til mig. Jeg skal bare vide om du HAR Character Studio og desuden vil jeg gerne have de forskellige mesh der skal indgå i samme morph i en separat max-fil.

Ellers findes der nogle tutorials på www.3dcafe.com og danske på www.3dmaxer.dk

ZeroHero
Avatar billede spermtrolden Nybegynder
26. februar 2002 - 11:53 #6
Jeg har ikke lavet en speciel version, som skal sættes sammen endnu. Jeg syntes det er dårlig organisation at starte på et sådant projekt, før jeg er sikker på hvordan jeg skal gøre det, det sparer en masse tid i sidste ende.
Desuden er jeg ikke vild med at andre skal sætte det op for mig, så lærer man sgu da ikke noget af det. Så kan du ikke skrive hvordan det kan gøres?

Og ja, det sted de to meshes jeg regner med at lave skal samles et sted hvor huden er blottet, nemlig halsen. derfor en måde og samle disse to meshes, men holde dem adskilt, uden at det kan ses. Er der ikke bare noget man kan klistre mellem verticerne på hver mesh?
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. februar 2002 - 14:52 #7
hmmm... det vil sige at jeg skal til at skrive en længere tutorial! Det vil jeg så prøve. Men du skal lige vide at der er mange måder at gøre det på så den måde jeg vil beskrive er bestemt ikke det eneste rigtigte... Jeg går ud fra at du har Character Studio installeret! og at du kender lidt til Character Studio, at du har lavet et model og at din model IKKE skal have tøj på (ellers er der en god hjælpe-fil med Character Studio der beskriver de mest basale ting)...

1. Endelig er du blevet færdig med din 3d model. Har du anvendt MeshSmooth så gem dit projekt som et nyt projekt (bare for at være sikker på at du har et BackUp af din model) og colapse din MeshSmooth i din edit-stack (men du må kun colapse din MeshSmooth IKKE eventuelle UVW maps osv). Grunden til det er at hvis du bruger MeshSmooth og halvere din model i to, er det meget let at se det sted, hvor du har halveret den.

2. Nu halvere du din model et passende sted. Men en kropsdel som ikke er bøjelig (eventuelt et sted omkring ansigtet eller lige under hagen og rundt om i nakken på kraniumet). Så dit forslag med halsen er altså ikke så god igen! DU MÅ ABSOLUT IKKE RYKKE MÅ NOGEN AF MODELLERNES POSITION NU!

3. På create panelen, under System trykker du på knappen biped. Du laver nu en biped (skelet) i din Left ViewPort der er lige så høj som din model. Nu går du ellers i krig med at justere alle kasserne på din biped så de passer til din model.

3. Herefter vælger du den ene halveret model og på Modify Panelen tilføjer du modifieren: Physique (vær sikker på at Physique ligger øverst i din edit-stack - ellers kan du få problemer med dine eventuelle UVW Maps). Tryk nu på Attach node og vælg din biped. Intializere derefter og fin justere alle led i din biped så de passer præcis til din model med suboject>envelope. Dette kan tage sin tid.

4. Gentag punkt 3 men nu med den anden model.

5. Gå nu ind og vælg halvdelen af dit model (den med dit hovede) og gå ind og fortæl Studio Max at hovedet ikke skal være bøjeligt! (hvis du ikke ved, hvordan man gør dette, så se hjælpefilen i Character Studio). Vælg derefter den anden halvdel (halvdelen med resten af kroppen) og gør det samme men kun ved de vertices (vertexer) der støder sammen med den anden halvdel....

6. Jubiii enedelig færdig prøv nu at loade en Motion ind i din Biped og se... he he he Du vil nok opdage at der skal justeres lidt med nogen af kropsdelens bipes men læg mærke til at man næsten ikke kan se der hvor du skåret din model over!

Gå i krig... du lære kun af fejltagelser!!!

Held og lykke fra

ZeroHero

(så får du ikke mere for den 25 øre!)
Avatar billede spermtrolden Nybegynder
27. februar 2002 - 10:06 #8
kanont, jeg kigger på det