Avatar billede migme Nybegynder
13. juni 1999 - 19:10 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Netkort eksistere ikke

Jeg har to 3Com EtherLink XL PCI netkort.
Mit problem er at comp. 1 kan godt finde kortene, mens hvis jeg flytter det over i comp. 2 kan det ikke findes!
Jeg har prøvet begge kort i comp. 1, hvor de begge kan findes, så jeg ved at begge virker.
Jeg køre 98 på comp. 1, og jeg har prøvet alt på comp. 2, 95,98 og NT.
Hvordan får jeg min computer 2 til at finde mit netkort?
Jeg køre NT på Comp 2
Avatar billede floffy Nybegynder
13. juni 1999 - 19:13 #1
Du skal downloade de drivere der findes på www.3com.com.

98-driveren er ikke den rigtige.
Det samme med NT, der skal du bruge denne driver. Der er 3 diske.
Avatar billede qwa Nybegynder
13. juni 1999 - 19:21 #2
Hvis du er sikker på at netkortet sidder rigtigt i maskinen vil jeg tro at det er det som Floffy siger, men hvis det stadig væk ikke virker skal du nok enten prøve at at få byttet det eller det kan også have noget at gør med din opsætning så jeg forslår at du går det hele igennem.

Att: Kenneth Kristensen
E-Mail: Annettek@post4.tele.dk
Avatar billede migme Nybegynder
13. juni 1999 - 19:33 #3
Jeg har hentet alle de drivere der ligger hos 3Com, men det er jo ikke et driver problem, men at kortet slet ikke kan findes i min computer 2, men godt kan i min comp 1, så det virker!!
Avatar billede qwa Nybegynder
13. juni 1999 - 19:35 #4
Hej.

Nåååååååå, da det stadig ikke virker kan du prøve at skifte port nede i Computeren for det kan også være den der er noget galt med.

Att: Kenneth Kristensen
E-Mail: Annettek@poost4.tele.dk
Avatar billede migme Nybegynder
13. juni 1999 - 19:55 #5
Jeg har enda prøve samtlige slots  computeren, der er ikke nogen logisk forklaring på mit problem, er jeg bange for
Avatar billede floffy Nybegynder
13. juni 1999 - 20:03 #6
Der ligger et utility på 3com også, som detecter kort-type. Prøv det.
Avatar billede qwa Nybegynder
13. juni 1999 - 20:10 #7
Jeg kan kun sige du nok bliver nød til at bytte det for jeg kan i vært fald ikke komme på mere der kan være galt med det.

Att: Kenneth Kristensen
E-Mail: Annettek@post4.tele.dk
Avatar billede floffy Nybegynder
13. juni 1999 - 20:12 #8
Han siger jo lige at begge virker på comp1. Jeg kunne godt tænke mig at hvilken du hardware der er i hhv. comp1 og comp2.
Avatar billede qwa Nybegynder
13. juni 1999 - 20:14 #9
Ups, min fejl!!!! ;-)
Avatar billede chruker Nybegynder
13. juni 1999 - 20:36 #10
Jeg har et ligende problem med mit gamle Soyo bundkort og et PCI netkort. Netkortet virkede i starten fint nok, men blev dårligere og dårligere, for til sidst ikke at virke. Det hjalp dog lidt hvis man åbnede computeren, og trykkede kortet ekstra godt fast. Det galt i øvrigt i alle soklerne at det ikke virkede. Jeg fik det endda byttet, men det hjalp lige meget. Til sidst fik jeg det byttet til et PnP ISA kort som nu køre som det skal.

Altså kan det godt være et sokkel problem, men det er bare et bud.

Har du prøvet kortet fra computer 1 i computer 2 ?
Avatar billede joker73arb Nybegynder
14. juni 1999 - 09:17 #11
NOPE.. Har du tjekket at når du starter din maskine kommer den som noget af det første en status over de enheder der er i din maskine. Det skulle gerne vise sig efter at der hvide firkant der giver dig en status på CPU-type, mængden af RAM, harddisk størrelser m.m.
Herunder skulle der så gerne (på nyere maskiner) vise sig en eller anden form for "network controller". Hvis der IKKE er en sådanne, kan det være pga. at der er en konflikt immellem hvisse IRQ'er på den ene maskine. Hvis netkortet ikke får tildelt en sådanne IRQ, aner maskinen reelt ikke hvornår/hvordan den skal adressere netkortet. Hvis kortet virker i den ene maskine men ej i den anden, vil jeg sige at det er hvad der er problemet. Hvad din IRQ skal ændres til ved jeg ikke, men prøv at rod lidt inde i din BIOS, der vile du højst sansynligt have en menu der hedder "PCI/PNP ____". Håber at det hjælper..
Avatar billede qwa Nybegynder
14. juni 1999 - 20:05 #12
I Windows har det givet en del problemer med netkort og li. hvis modem drivere/protokoler (opkaldskortet) er installeret inden netværkskortet installeres.
Prøv at skifte tilbage til win98 og prøv denne metode.

Det kunne også være net-kortet er defekt - desuden hvad får dig til at se at kortet ikke virker?
Avatar billede migme Nybegynder
14. juni 1999 - 20:45 #13
Når jeg enten lader NT lede efter kortet, eller den selv leder efter det i installationen.
Så bliver jeg fortalt at der ikke er noget kort i computeren!! selv om det selvfølgelig sidder i, og er trykket helt i bund, og ja jeg har prøvet andre slots!
Avatar billede qwa Nybegynder
14. juni 1999 - 21:39 #14
Prøv og gå ind og fjerne opkaldskortet, men så skal du bare huske at når du skal på internettet (hvis du skal det) skal du huske at tilføje det igen. ;)
Avatar billede joker73arb Nybegynder
15. juni 1999 - 09:03 #15
Hvis kortet vil bruge en IRQ der allerede er blevet tildelt en anden enhed eller kort, bliver kortet simpelthen IKKE detektet...
Ingen tildelt IRQ = intet kort...
Avatar billede dres Nybegynder
15. juni 1999 - 15:43 #16
Prøv at kigge under enhedshåndtering om dit netkort sår under andre enheder, hvis så gå ind under driver og load dem ind igen
Avatar billede chruker Nybegynder
15. juni 1999 - 20:18 #17
Migme: jeg syntes ikke du svarede på om du har prøvet kortet fra den computer der virker, i den computer der ikke virker.

Altså er det begge dine netkort der ikke virker i maskinen ?
Avatar billede floffy Nybegynder
15. juni 1999 - 20:23 #18
NT kan IKKE finde dette kort. Du skal installere denne driver selv. Det kan 98 heller ikke, og under 98 skal en exe-file køres før installation af driver :)
Avatar billede joker73arb Nybegynder
16. juni 1999 - 08:37 #19
Floffy>>> underligt nok er 3Com understøttet på min maskine med både windows NT Workstation 4.X og Windows 98....jeg har da ikke installeres noget ud over std. installationen eller kørt nogle seperate EXE-filer...
Avatar billede migme Nybegynder
20. juni 1999 - 14:28 #20
Ja chruker, begge kort virker i comp 1, og ingen virker i comp 2!
Avatar billede chruker Nybegynder
20. juni 1999 - 19:51 #21
Hvad for nogle kort sidder der ellers i computer 2 (den hvor 3com ikke virker) ?
Avatar billede migme Nybegynder
21. juni 1999 - 06:06 #22
Der sidder kun skærmkort og lyskort i comp2, men jeg har prøvet at pille lyskortet ud, og jeg har prøvet at flytte skærmkortet, og enda prøvet med et andet skærmkort
Avatar billede jakobh Nybegynder
21. juni 1999 - 22:59 #23
Prøv at strippe maskinen for alt
" Unødvendigt " Isætte 3com kortet og resette bios ( Det skal være med jumper, default duer ikke..:-)))
Prøv så at installer OS igen..

Good luck
( Jeg går ud fra at det er nyeste BIOS )
Avatar billede bjarne73 Nybegynder
22. juni 1999 - 11:41 #24
>>>> migme prøv lige at se hvad joker73arb spugte om lidt tidligere. Det er ret væsentligt om bundkortet kan detecte kortet under opstart! Hvis ikke, har du et problem med dit bundkort (det lyder sandsynligt, hvis comp2 heller ikke kunne finde kortet da den kørte 95/98) og hvis kortet bliver fundet ville jeg nok prøve at tage alt andet end netkort og grafikkort ud af maskinen, og fejlfinde den vej.
>>>floffy: NT kan sagtens finde 3Com EL XL!! - 3Coms utilities er rare men ikke nødvendige.
Avatar billede floffy Nybegynder
22. juni 1999 - 14:46 #25
Mine nye kort hedder:

3Com Fast EtherLink XL NIC (3C905B-TX)

Windows NT 4.0 finder IKKE kortet, der skal driver diskette til.

Det samme gælder for Windows 98. Her skal der køres en exe-fil fra driverdisketten, bootes, og så finder den kortet og spørger (vist nok) om driverdiskette.

Det er nogle rimelig nye kort. Og ja, det irriterer mig faktisk lidt at det er sådan med de kort.
Avatar billede cybermike Nybegynder
30. juni 1999 - 01:41 #26
Hej!

Problemet ligger sikkert i at netkortet bruger en irq/dma eller hukommelses adresse som comp2´s bios ikke undersøtte, skriv til mig så sender jeg dig et program som jeg selv bruger til at indstille mine netkort med!
Programmet indstiller irq/dma og mem på et jpless kort!

Har det interesse så mail:uf13@hotmail.com

mvh Cybermike
Avatar billede douglas Nybegynder
01. juli 1999 - 01:11 #27
Har du prøvet at se under "Egenskaber for System" - "Enhedshåndtering" - "Andre Enheder" Herunder kunne ligge noget kaldet "Network Device" eller lign.
Dette skal du bare fjerne, og derefter genstarte din comp. Efter dette vil den måske finde netkortet, og installere det rigtigt. Prøv det - Held og Lykke
Avatar billede jesper_ Nybegynder
08. juli 1999 - 13:48 #28
Prøv at gå ind i din Bios og sætte "PNP OS Installed" til NO.
Herefter SKAL du selv konfigurere dit 3Com netkort fra NT.
Dette virker i hvert fald på visse typer motherboards med intel chipset.
Avatar billede jpt Nybegynder
21. juli 1999 - 20:59 #29
Til de gamle 3C5X9 kort skulle man huske at køre programmet 3C5X9CFG for at konfigurer sit kort. Hvis der findes et sådan program til dit kort så prøv det og se om det kan være IRQ eller andet. Du kan også herfra teste kortet.

Avatar billede fatboy Nybegynder
24. september 1999 - 23:45 #30
Prøv at opdatere bundkort bios-es på comp2. Det kunne netop fordi kortene er relativt nye betyde, at bios ikke  kan "se" dem. Det lyder måske underligt, men hvorfor kommer der så altid nye bios-udgaver...

Prøv det. Hvad kan det skade.
Avatar billede drake Nybegynder
17. december 1999 - 14:06 #31
kør dosprogrammet 3c59xcfg.exe og enable Plug'n play.
Jeg har haft det samme problem, og mit kort kom fra fabrikken med en default der sagde PNP disabled.
Avatar billede fatboy Nybegynder
17. december 1999 - 14:43 #32
Jeg  har selv haft næsten præcis samme problem.

Alt fungerer... Bare i sammen i den pc, det skal.

Løsningen var ubestridt biosopgradering.
Avatar billede migme Nybegynder
04. september 2000 - 23:33 #33
Tak