Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 13:54 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Hvor vigtigt er disse to ekstra programmeringsteknikker ??

Visual Basic og JavaScript

Jeg er ny i asp .. har prøvet at lave et enkelt lille site uden brug af disse to.

Vil høre hvad vigtigheden er af disse.. Skal disse bruges og hvor ofte. ??.. eller i forbindelse med nogle specielle ting.

I må gerne komme med eksempler.

Hvilke af disse to sporg er bedst (nemmest )

Point forhøjes gerne hvis der kommmer nogle gode indlæg
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. februar 2002 - 14:11 #1
hmm oki

ASP = Active Server Pages dvs. det er ting der afvikles på serveren f.eks. databasekald... udregninger af hvordan sitet skal leveres til clienten...

Javascript = Clientside programming dvs. her kan du kode det der skal ske efter brugeren har fået præsenteret siden

ASP og Javascript er en god blanding men selvfølgeligt forskellige sprog :-)

læs mere her: www.w3schools.com
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 14:24 #2
->> horsmark: Man skal altså bruge et scriptsprog for
at afvikle sine asp-sider. f.eks. <%@LANGUAGE=VBScript%>
Man kan bruge JavaScript samman med ASP, eller VBScript(som er default på de fleste windows-servere).

NOTE!!!
Visual Basic og VBScript er IKKE det samme!!!

I den nye version af ASP fra wrox(ASP.net) bruges Visual Basic som kosesprog.
Jeg har ikke haft lejlighed til at snuse til det endnu, så her bliver jeg et svar skyld... Men det skulle give flere muligheder.

Til sidst vil jeg nævne at JavaScript jo er CaseSensitive og det er VBScript ikke.
Nogen synes det er bedst med JavaScript p.g.a. af det med Case jeg kan godt lide at bruge VBScript til mine ServerSider og JavaScript på mine Client sider. Så holder jeg ligesom en opdeling mellem Serverside og Clientside.

Hvis du overvejer at kaste dig over det nye ASP.net(med Visual Basic) er der ingen grund til at dykke ned i VBScript(lige med den undtagelse at MANGE sider bliver skrevet på den måde, så hvis du vil kunne rette i disse sider skal du jo kende til scriptsproget).

Håber det hjalp
Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 14:25 #3
rettelse:
"...bruges Visual Basic som kosesprog." = "...bruges Visual Basic som kodesprog."

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. februar 2002 - 14:29 #4
Kristian... stefanie nævnte asp -> "Jeg er ny i asp .. "

...så jeg gik ud fra at hun talte om asp og ikke clientside VBscript :-)
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 14:39 #5
HORSMARK ->> Hvad sker der her?
(læs evt. min forklaring igen)

Det jeg siger er at MAN SKAL BRUGE ET SCRIPTSPROG SAMMEN MED ASP!!!

Man så enten vælge at buge JavaScript(<%@LANGUAGE=JavaScript%>) eller VBScript(<%@LANGUAGE=VBScript%>)

Du begynder at forklare at JavaScript er til ClientSide og at ASP er til ServerSide - Og det er jo rigtig nok...
MEN jeg gad godt se den side du laver i ren ASP???

Nu kunne snakken godt gå hen og blive rigtig teknisk men det ser jeg ingen grund til i forhold til spørgsmålet.

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede horsmark Nybegynder
24. februar 2002 - 14:40 #6
*GGG* harhaa oki du har selvfølgeligt ret *GGG*
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 14:41 #7
Damn og jeg som troede at vb og Visual Basic var det samme..

føler mig sku NOGET KUN dum ..

hvad er det vb script så for noget ???
Håber I vil og kan bære over med det her for JEG vil sku til at lære det.
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 14:48 #8
Der er nogle gode tutorials til ASP/VBScript her:
www.html.dk

VBScript er jo bare et script sprog ligesom JavaScript
Der er nogle andre syntakser, som gør et jeg synes det er fedt at arbejde med VBScript på mine ASP-sider(andre synes det stik modsatte - Altså en smagssag om man bruger det enen eller det andet)

Eks.
java script:document.write        =  VBScript:Response.Write
java script:document.Form("navn") =  VBScript:Request.Form("navn")

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 14:52 #9
Krisbjoern

Har været derinde og kigge på www.html.dk og ja der er nogle gode tutorials derinde. MEn det er nu mere vigtigheden af hvad jeg skal sætte mig ind i og hvad jeg her i starten skal være meget opmærksom på.
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 14:58 #10
krisbjoern

har du prøvet at lave noget ligne. det her :
http://www.eksperten.dk/spm/176939
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 15:03 #11
Hvis du synes at JavaScript er let at bruge og at det styrer for vildt - skal du IKKE bruge tid på VBScript...
(Det var jo nok alligevel ikke så længe før ASP.net begynder sit indtog for alvor)

Hvis du derimod, som jeg, synes at JavaScript er lidt kringlet og firnurligt bør du kaste dig over VBScrtipt...

Jeg synes det giver rigtig god mening at når man skal "hente" noget hvad enten det er indholdet i en form, variabel eller URL'en(queryString) at man bruger syntaksen REQUEST(VBScript) og ikke document(JavaScript).
Men det er et temperaments spørgsmål.
Jeg kan godt lide den logig der ligger bag VBScript
Og så bruger JavaScript til ClientSide Validering og layout(DHTML menuer og så'n)

Venligst
KRistian Bjørn
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 15:07 #12
har du prøvet at lave noget ligne. det her :
http://www.eksperten.dk/spm/176939

...Desværre...

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 15:08 #13
krisb>>
du skriver  jeg kan godt lide at bruge VBScript til mine ServerSider og JavaScript på mine Client sider. Så holder jeg ligesom en opdeling mellem Serverside og Clientside.

hvorfor den opdeling ?? specifikt på hvilke områder  (server og klientsider ??)
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 15:17 #14
Ja lige præcis...
(Sever-/klientside opdeling)

Hvis nu man har en form med en hel masse input felter, så validere jeg på intastnigerne med JavaScript(altså ude på klienten) og først når indholdet er godkendt hiver jeg det over på serveren og lagre det i database med ASP/VBScript.

Hvis jeg valgte at validere indholdet på serversiden så vil der være en del (unødvendig) trafik mellem klient og server.

En tommelfinger regl siger at: "Du skal gøre dine ting færdige på den en side(klient/server) før du bevæger dig hen på den anden(server/klient) for derved at minskne belastingen på serveren og derved opretholde en god hastighed... og i yderste konsekvens undgå server-crash-down..."

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 15:23 #15
hmm for mig at se laver jeg  det jeg nu skal lave .eks.
en loginside med en godkendt underside..

dette laver jeg "bare" uden at tage hensyn til en klient/server. jeg tester det så af i enten på min webside, som understøtter asp eller på min iss på min server..

hvad er forskellen. parten mee
Avatar billede krisbjoern Nybegynder
24. februar 2002 - 15:30 #16
Nu er det jo lidt noget andet med en login-side...
Den skal nødvendigvis holde et vist sikkerhedsnivaeu.

Derfor vil jeg i dette tilfælde holde mig til Seversiden.

Forstået på den måde at jeg IKKE vil brude JavaScript til valideringen og godkendelsen af login-ID og Password.

Problemmet med Klientside-Validering er jo at man ved at vælge "Vis Kilde" kan se koden. Så hvis man har et password til at ligge der er login-systemmet jo ikke sikkert.

På den måde kan man sige at du ikke her skal tage hensyn til klient/server problematikken(sådan som jeg beskrev ovenfor) men derimod SIKKERHEDEN - hvilket tvinger dig til at forholde dig til usikkerheden med klientside-validering

Venligst
Kristian Bjørn
Avatar billede stefanie Nybegynder
24. februar 2002 - 16:33 #17
okey men den har jeg nu også taget en hel del hensyn til  (sikkerheden) men har og tager (som jeg føler det ) slet ikke hensyn til noget af det.

Jeg tænker mere når jeg programmere så programmere jeg jo bare og når der er nogle forhindringer ( a la sikkerheden) er det det jeg tager hensyn til ) KORT fortalt. men okey  måske også lidt ud i det ydre med hensyn til server/klient.
Avatar billede invisibleman Nybegynder
24. februar 2002 - 17:22 #18
I tager *lidt* fejl med hensyn til JavaScript og VBScript sammen med ASP.

Det man bruger i ASP, hvis ikke VBScript, er JScript - identificeret som enten "javascript" eller "jscript" overfor ASP "maskinen".

JScript er meget magen til JavaScript, dog med en del flere muligheder ligesom VBScript.

<%@LANGUAGE="JScript"%>
<%
  Response.Write("Dette er en test");
  for (i = 0; i < 10; i++) {
    Response.Write(i);
  }
%>

Det er serverside JScript/"JavaScript"