Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 03:26 Der er 70 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af "HP Procurve Switch 408"

Hejsa!

Jeg har en ældre maskine Pentium 233Mhz MMX. Som jeg vil køre op som netværk's server til mine 2 andre maskiner + Printer.

Jeg har købt en HP Procurve Switch 408 med 8 kanaler, men jeg har ingen forstand på at sætte et netværk op på den måde.

Jeg har installeret Windows Xp Pro på maskinen som skal køre som server, da jeg fik oplyst at den godt kunne køre som server.

Jeg skal hjælpes igennem fra start til slut. Da jeg ingen kendskab har til opsætning af netværk.

Der oplyses at der gives 150 point, til den person som hjælper mig igennem hele processen, men det kræver så at den person som vil hjælpe med dette SKAL kunne han's kram.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 03:35 #1
XP pro kan godt køre som fil og printersørver, men ikke som domæne server.

Hvad mener du med at kunne sit kram? Er et Cisco CCNA certifikat nok? :-)
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 03:37 #2
XP pro kan godt køre som fil og printerserver, men ikke som domæne server.

Har du sat "serveren" op?
Hvad har du af kabler?
Skal der internet på?
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 03:38 #3
Kunne ikke lige se mit første svar... der er vist ged i Eksperten igen...
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 03:54 #4
Er det noget du vil have sat op nu, eller hvad?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 03:59 #5
Grinderslev> Ja når du har et Certifikat har du styr på det.

Det der var tanken var at, xp skulle styrer min internetforbindelse & ip-adresser på de 2 andre maskiner.

Jeg har ikke sat xp pro op på min kommende server
Jeg har nogle netkabler
Ja der skal internet på, serveren skal køre min internet forbindelse. Så jeg skal logge på internettet via. min server.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 04:04 #6
Det er noget jeg gerne vil have sat op i løbet af de næste 2 til 4 dage.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 04:08 #7
Her er lige en URL som er god at kende til: www.net-faq.dk

Ok, du vil have XP til at agere DHCP server. Det er ikke altid hensigtsmessigt i et stucknetværk (et netværk med kun en indgang til andre net). Det letteste er nok at give alle maskiner en fast IP-adresse.

De kabler du har, skal være Patch-kabler, dvs at ledningerne skal rende lige igennem dem, i modsætning til X-over kabler, som man bla., bruger til at forbinde 2 PCer med.

Med hensyn til internet serveren, så kik her: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 04:13 #8
Har du Microsoft messenger?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 04:33 #9
Nej jeg har ikke Microsoft messenger.

Det skal bare være den sikkerste måde at lave det på.

Ang: Patch-kabler. kan man ikke bruge dem som følger med ADSL & KABEL modem ?

Fra netkortet til modemet.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 04:35 #10
Jeg ved faktisk ikke lige om det er et X-over kabel eller hvad, men du skal vel stadigvæk bruge en fra PCen til modemet.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 04:38 #11
Det letteste er nok at du kontakter mig telefonisk, så vi lige kan finde ud af hvad du har, og hvad du skal bruge. Du kan få mit nummer ved at smide en mail til grinderslev@geocities.com
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 19:58 #12
Hej Grinderslev>
Nu har jeg installeret winxp på serveren, og nu har jeg forbundet serveren og den ene pc samt printeren med switch'en. Og Svitchen er tændt på de kanaler som er forbundet.
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 22:50 #13
Hvis også du har installeret dine netkort, så skal du igang med at konfigurere dine interne IP adresser.

Skal du bruge nogle bestemte IP-adresser i dit LAN, eller kan du frit vælge fra leveren?
Hvis du frit kan vælge, vil jeg foreslå at du bruger netværket 192.168.0.0/24
Du har så 254 IP-adresser til rådighed. IP-adressen 192.168.0.0 kan du ikke bruge, da den bruges til at beskrive netværket med, og 192.168.0.255 er din broadcast adresse, det vil sige den adresse som dine netkort bruger til at sende status meddelelser, DHCP m.m. på. Disse 2 IP-adresser må du under ingen omstændigheder bruge.
Jeg foreslår at du kalder din server for 192.168.0.10. Grunden til at jeg starter ved 10, er at så kan du bruge de nederste til routere m.m., hvis dit netværk på et tidspunkt vokser, er det rart at der er system i dine adresser. Dine arbejdsstationer kan du så kalde for 192.168.0.20, 21, 22 0sv. dog er det smart med et lille spring, hvis nogle af dem står i et andet rum, så kan du se deres lokation ud fra deres IP-adresse.
Fældes for alle maskinerne, er at de skal have subnet-adressen 255.255.255.0 Og default gateway skal pege på den maskine som styrer din internet forbindelse, eller din router, hvis du har sådan en. Hvis du har en router, så kald den for 192.168.0.1

Når du har sat IP-adresserne op, kan du kontrolere om de virker ved hjælp at kommandoen PING fra en DOS-prompt. F.eks PING 192.168.0.10
Avatar billede grinderslev Praktikant
24. februar 2002 - 22:52 #14
På et tidspunkt ville det være rart at du fortalte mig hvad du har af hardware, kabler og software. Det ville også være helt fint at vide noget om din internet forbindelse.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 23:31 #15
Jeg ved ikke om jeg kan vælge ip-adresser frit fra leveren, jeg har et adsl-bredbånd fra teledanmark Modem er Siemens XpressLink.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
24. februar 2002 - 23:34 #16
På Serveren har jeg en IP-Adresse som hedder
IP-adresse for automatisk Konfiguration & En Undermaske 255.255.0.0
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:05 #17
Hvad siger dokumentationen til modemet?
Hvis ikke du frit kan vælge, så er jeg nød til at vide hvormange IP-adresser du har til rådighed fra TDC, for løsningen afhænger lidt deraf.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:12 #18
Jeg så lige den mail du havde skrevet til mig.
Har du kikket på den link til Duelunds side?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 00:21 #19
Ja, den har jeg udskrevet og kigget på, jeg har den ved siden af mig.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 00:25 #20
Hvordan finder jeg frem til den dokumentationen du henviser til, der står ikke noget om det i manualen, den er også kun på 2-3 sider. Så det bliver man ikke mere klog af.

Kan man finde oplysningen andre steder, på computeren ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:33 #21
Fint nok.... jeg sender dig lige en lille tegning... øjeblik.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 00:37 #22
Her er den oplysning jeg har kunne finde.

Der tildeles som standard 2 dynamisk IP-adresser, hvilket giver mulighed for tilslutning af 2 PC'er til internettet samtidigt. Der er mulighed for i stedet at vælge en fast IP-adresse.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:40 #23
Kik lige på den tegning jeg har lavet til dig, så vil du opdage at vi har en IP-adresse i overskud :-) Den kan du gemme til engang du skal have en Webserver.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:43 #24
Løsningen indebærer at der skal side 2 netkort i din server, som du så også kan bruge som firewall.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 00:48 #25
Er vi ved at være så langt, at du kan arbejde lidt på egen hånd igen?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 01:09 #26
Hvordan kan man lave den løsning du sendte mig, når jeg kun har 2 dynamisk IP-adresser som standard

Nej, nu må du ikke svigte. Jeg mangler noget endnu
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 01:11 #27
Vi bruger Bjarne duelunds løsning på serveren, og sætter vores egne IP adresser op på dit interne LAN. Så har du kun brug for en dynamisk IP, men det kræver 2 netkort i serveren.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 01:21 #28
Jeg har 8 kanaler i min HP Procurve Switch 408, men jeg er usikker på hvordan kablerne skal sætte i.

Jeg ved ikke om kablerne sidder i de rigtige indgange.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 01:27 #29
Du sætter dem bare i en ledig port, dog ikke i den der hedder UPLINK.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 01:41 #30
Ja, Så har jeg et problem. For der er ikke noget som hedder UPLINK.

Der stå bare nr 1 til 8 på switch'en, og så er der lys i de lamper som passer de stik som er optaget
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 01:45 #31
Spring over port 1 og 8. Normalt er en af dem uplink porten. Det er iøvrigt ikke sikkert du har en uplink port.
En uplink port, er en port, som får dit kabel til at fungere som et krydset kabel. Normalt bruger man den til at koble 2 enheder sammen med.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 01:46 #32
Har du indtastet IP-adresser i maskinerne?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 01:54 #33
Ok det er heller ikke noget i port 1+8 de er ledige

Nej jeg har ikke indtastet nogen ip-adresser endnu.

Hvordan ?

Og skal det være de nr som du har skrevet på billedet ved Klient 1 + 2

Skal man ikke køre en netværksguide på klient 1+2 og serveren
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 01:57 #34
Lad os tage dine klienter først. Hvilket Operativsystem kører de med?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:04 #35
Klient 1 køre med Windows XP DK
Klient 2 Køre med Windows XP UK
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:13 #36
Ok, så er fremgangs måden jo ens på alle maskiner.
Start med den danske.
Højreklik på netværkssteder og vælg egenskaber.
Højreklik på iconet LAN-forbindelse og vælg egenskaber.

Klik på TCP/IP og klik på egenskaber.
Indtast de IP adresser som står på din tegning. Undermasken er 255.255.255.0 Standart gateway for dine klienter er 192.168.0.10

Foretrukne DNS er også 192.168.0.10
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:20 #37
Du kan også bruge denne vejledning til din server, dog skal du ikke indtaste DNS og gateway på den. Lad os lige se om ikke den får den fra din ISP (Internet udbyder).

Når du har indtastet ipadresserne på dine maskiner, skal vi have chekket forbindelsen.
Det gør vi ved at "pinge".
Klik på Start -> kør -> Skriv CMD og tryk OK
Nu skal du pinge en adresse på en anden maskine end den du sidder ved, hvis du f.eks sidder ved 192.168.0.20, kan du skrive følgende:
PING 192.168.0.10

Så skulle maskinen gerne komme med nogle linier hvor den fortæller lidt om hvor hurtigt den har pinget den anden maskine. Hvis den fortæller at den ikke kan finde maskinen, har vi et mindre problem, som vi kikker på til den tid.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:23 #38
På tegningen har du skrevet 20/24 klient 1 & på Klient 2 21/24

Det vil ip-adressen ikke acceptere
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:25 #39
/24 betyder bare at undermasken (subnetmask) er 255.255.255.0 Det er en anden måde at skrive det på.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:26 #40
Du skal ikke skrive /24 i IP adressen
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:34 #41
Det virker ikke Modtagervært ikke tilgængelig
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:35 #42
På min klient 1 er der et rødt kryds, og det kan jeg ikke rette ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:37 #43
Der er ingen forbindelse til kablet, eller netkortet er ikke korrekt installeret... chek dit kabel, prøv evnt et andet kabel.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:40 #44
Er der lys i Switchen på den port?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:44 #45
Der er lys i switchen og der er lys i den grønne lampe i netkortet
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:46 #46
prøv at pinge 127.0.0.1
Hvad siger den?
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:47 #47
Du har vel installeret dit netkort med de rigtige drivere, ikke?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 02:52 #48
Nu har jeg ping 127.0.0.1

Og der kom 4 svar på 127.0.0.1
Og ping statistikker kom også med.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 02:53 #49
Har du prøvet et andet kabel?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 03:00 #50
Ja, det er det samme
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 03:06 #51
Hmmm, har du mulighed for at ringe til mig?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 03:15 #52
Jeg prøver lige at bytte 2 kort om ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. februar 2002 - 03:16 #53
Ok, men så må du lige selv rode vidre... Jeg skulle gerne op imorgen tidlig, så jeg må hellere komme til køjs..
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 03:24 #54
Ja OK

vi snakkes nok videre i morgen aften sent

Sov godt
Avatar billede prebenped Nybegynder
25. februar 2002 - 22:19 #55
Grinderslev>

Jeg fik gang i at kunne pinge klient 1 fra serveren inden jeg kig til køjs. Men idag er det ikke muligt at gøre det igen.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 22:36 #56
Ja, Grinderslev jeg kom til at logge på med det forkerte brugernavn.

Men ovenstående tekst er det samme.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 23:08 #57
Grinderslev>

Ja, jeg havde sat firewall til, nu har jeg deaktiveret firewall.

Nu kan jeg pinge fra Server til Klient 1 & fra Klient 1 til server.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
25. februar 2002 - 23:37 #58
Nu mangler jeg min printer også bliver tilkoblet netværket. ?

Og at klient 1, kan se serveren. Så jeg kan hente programmer fra serveren og installere dem på klient 1 via serveren. ?
Avatar billede grinderslev Praktikant
26. februar 2002 - 00:11 #59
Ok.... ringer du lige til mig?
Avatar billede grinderslev Praktikant
26. februar 2002 - 00:33 #60
Din printer, som er en netværks printer, kobler du bare i switchen og kalder : IP 192.168.0.9 /24

Så opretter du Klient1's bruger på serveren og giver vedkommende adgan til de delinger som vedkommende skal have rettigheder til. Dette gøres ved at vælge rettigheder når du deler.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
26. februar 2002 - 00:48 #61
Der er et lille problem, Jeg har oprettet en bruger som jeg har kaldt admin.

Men nede i grupper hvor jeg skal have fuld adgang, kan jeg ikke oprette  gruppen Serveren. ?
Avatar billede kerteminde Nybegynder
26. februar 2002 - 00:53 #62
Og med Netværks printeren. Jeg kan ikke forstå hvis jeg skal oprette den på samme måde som server el. klient 1

HJÆLP
Avatar billede grinderslev Praktikant
26. februar 2002 - 00:58 #63
Prøv at gøre admin til medlem af gruppen administratorer.

Med hensyn til printeren, så må du lige ringe igen.. der er lige noget jeg skal have at vide.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
26. februar 2002 - 01:20 #64
Ja der er optaget
Avatar billede kerteminde Nybegynder
26. februar 2002 - 01:27 #65
Jeg har prøvet at gøre admin til medlem af gruppen administratorer
Men det synes jeg heller ikke virker rigtigt. ??
Avatar billede kerteminde Nybegynder
26. februar 2002 - 02:49 #66
Grinderslev:

Jeg kan simpelhen ikke få det med brugeroprettelse til at virke.

Det samme med min Laserprinter IBM Infoprint 1125. Der er ingen steder hvor jeg kan indtaste ip adressen.
Avatar billede kerteminde Nybegynder
27. februar 2002 - 01:05 #67
Jan Grinderslev er du med endnu ??
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 10:55 #68
Jo. jo... men har lidt problemer med med min internet forbindelse under stormen.. :-(
Ring til mig i aften, så kikker vi på det.
Avatar billede grinderslev Praktikant
27. februar 2002 - 23:23 #70
Er gået i seng...
Avatar billede kerteminde Nybegynder
01. marts 2002 - 00:04 #71
Jeg slutter dette spørgsmål