Avatar billede rn Nybegynder
24. maj 2000 - 14:33 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Åbne og lukke et popup vindue

Jeg søges et javascript som kan åbne og lukke et popup-vindue, fra 2 forskellige filer!

Jeg har følgende sider:

Side1.html
Side2.html
Popup.html

Side1.html skal åbne popup.html via et popup-script.
Side2.html skal lukke popup.html vinduet igen.

Kan det lade sig gøre ?? Hvis så ville jeg blive glad for en stump javascript-kode der kan dette.
Avatar billede olebole Juniormester
24. maj 2000 - 14:46 #1
<ole>

Denne funktion skriver du i hovedet på '1.html':

<script language="JavaScript"><!--

function mitPop() {
    myPop = window.open('Popup.html','new','width=350,height=200')
}

// -->
</script>

...og et sted nede på siden:

<a href="java script:mitPop();">Luk op</a>
----------------------------------------------------------------------------------

På '2.html' siden skriver du:

<a href="java script:myPop.close();">LUK</a>

/Vh
</bole>
Avatar billede sonne Nybegynder
24. maj 2000 - 09:05 #2
hej ole

jeg kan ikke få det til at virke
-jeg aner ikke hvad jeg snakker om, men
du skriver mitPop når du åbner og
myPop når du lukker -

Jeg har lavet tre dok. og HTML1 kan sagtens åbne Popup.htm, men <a href="java script:myPop.close();">LUK</a> i HTML2 lukker ikke vinduet.
hov - er der noget med at det skal ligge på en server og ikke lokalt for at virke ?

PS: jeg sidder her i regnvejret og kikker med...
- har ikke andet at lave.

/vh
Aksel
Avatar billede olebole Juniormester
25. maj 2000 - 02:33 #3
Tak til Aksel og regnvejret...Hehe!  ;-)
Se det virker, hvis både lukke og åbnefunktion ligger i samme dokument.
Betragt 'myPop' som en variabel, jeg sætter lig selve åbnefunktionen. Variablen 'myPop' er altså lig det vindue, der popper op, når jeg udløser funktionen, og jeg kan manipulere 'myPop' - f.eks. ved at sige:  'myPop.close();'
Problemet er bare, at '2.html' ikke aner det fjerneste om, jeg deklarerede en variabel i '1.html'...SURT...!!!
Det kan omgåes ved først at deklarere variablen i et frameset, hvori jeg åbner de to html'er - og refererer 'op i framesettet' til denne variabel, når jeg ønsker at åbne og lukke. Check selv:

-------------------------------------- index.html ---------------------------------------

<html>
<head>
<script language="javascript">
<!--

var myPop;

//-->
</script>
</head>
<frameset rows=100%,*>
    <frame src=1.html>
</frameset>
</html>

---------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------- 1.html ------------------------------------------

<html>
<head>
<script language="javascript">
<!--

function mitPop() {
    parent.myPop = window.open('Popup.html','new','width=350,height=200');
}

//-->
</script>
</head>
<body>
<a href="java script:mitPop();">Luk vinduet op</a><br><br><br>
<a href="2.html">G&aring; til n&aelig;ste side</a>
</body>
</html>

---------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------- 2.html ------------------------------------------

<html>
<body>Uhada, hvor det tr&aelig;kker...<br>
    <a href="java script:parent.myPop.close();">Luk vinduet i</a>
</body>
</html>

---------------------------------------------------------------------------------------------

Så huskes variablen i framesettet og kan tilgåes når som helst.
Tak, Aksel ;-))
/Vh