Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 12:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sletter man rækker > 50 fra en tabel?

Med denne funktion tømmer jeg hele indholdet og ikke kun de rækker som er > 50:

$result = mysql_query("SELECT id FROM artikler2 ORDER BY id DESC");
$number = mysql_num_rows($result);
if ($number > 50) {
  while($row = mysql_fetch_array($result)) {
    $sletid = $row[id];
  }
  mysql_query("DELETE FROM artikler2 WHERE id = '$sletid'");
}
Avatar billede puddelundercover Nybegynder
22. februar 2002 - 12:43 #1
virker "delete from artikler2 where id='$sletid' limit 50,100000" ??
Avatar billede hathor Nybegynder
22. februar 2002 - 12:43 #2
$result = mysql_query("SELECT id FROM artikler2 ORDER BY id DESC LIMIT 50,x");

Hvor x er hvor mange over 50 du vil ha fat i.
Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 12:52 #3
>> hathor
dit virker perfekt
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. februar 2002 - 12:54 #4
Er artiklerne sorteret efter id således at du vil beholde de 50 artikler med lavest id?

Vil artiklerne altid have id-numre 1,2,3,4,5,.... eller kan de laveste være 1,4,9,13,19,... ?
Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 13:03 #5
Ja tipsen, de er sorteret efter id og jeg ønsker at have dem med højeste id.

Noget helt andet og alligevel ikke:

http://www.eksperten.dk/spm/176166

Jeg vil samtidig med at jeg sletter artiklen være sikker på at billederne bliver slettet via unlink...
Kan i knække den nød?
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. februar 2002 - 13:24 #6
Hvis du vil beholde de 50 poster med højest id, burde følgende kunne gøre det:

$keep = 50;
$result = mysql_query("SELECT id FROM artikler2 ORDER BY id DESC, LIMIT $keep");
$tmpid = mysql_result($result, $keep-1, 0);
$result2 = mysql_query("DELETE FROM artikler2 WHERE id < $tmpid");
echo mysql_affected_rows($result2) . " poster blev slettet fra artikeldatabasen!";

--tipsen--

PS: Hvis der er mindre end 50 poster i databasen vil dette fejle!
Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 13:33 #7
Jeg har fået svar fra hathor...
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. februar 2002 - 13:42 #8
Denne udgave fungerer med vilkårligt antal poster i databasen - mht. unlink aner jeg ikke hvad det er... - det må nogle andre vide...

$keep = 50;
$result = mysql_query("SELECT id FROM artikler2 ORDER BY id DESC, LIMIT $keep");
if (mysql_num_rows($result) == $keep) {
  $tmpid = mysql_result($result, $keep-1, 0);
  $result2 = mysql_query("DELETE FROM artikler2 WHERE id < $tmpid");
  echo mysql_affected_rows($result2) . " poster blev slettet fra artikeldatabasen!";
} else {
  echo "Ingen poster slettet";
}
Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 14:10 #9
Unlink sletter filer - ganske enkelt.
Avatar billede tipsen Nybegynder
22. februar 2002 - 15:13 #10
sux: jeg synes du skal overveje det løsningsforslag jeg har lavet - det er væsentligt hurtigere end den udgave der står øverst på siden... - jeg er ligeglad med pointene, men kan godt lide elegante og effektive løsninger!
Avatar billede hathor Nybegynder
22. februar 2002 - 15:18 #11
du har ret tipsen :-)

Nu hvor jeg lige kiggede ordentlig på den kan se jeg godt se at den øverste er noget rod.
Avatar billede sux Nybegynder
22. februar 2002 - 16:07 #12
Takker Tipsen.

Hvad siger du til den her:

http://www.eksperten.dk/spm/176251