Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 00:17 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Skrive og læserettigheder på mapper

Hvordan laver jeg henholdvis skrive og læserettigheder på en mappe?

Jeg højreklikker på mappen og vælger security.

Så har jeg følgende at vælge imellem:

Name:
Everyone
Interactive
Network
System

Permissions:
Full Control
Modify
Read & Execute
List Folder Contens
Read
Write

Så kan jeg sætte flueben i henholdvis Allow og Deny.

Hvordan skal de se ud hvis jeg vil lave skriverettigheder på en mappe? og hvordan skal det se ud hvis jeg vil lave læserettigheder?
Avatar billede jonas- Nybegynder
22. februar 2002 - 00:21 #1
write skal markeres!
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 00:28 #2
write er det den eneste? og skal den makeres i både Everyone,Interactive, Network og system?
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 00:43 #3
Svaret på dit spm. afhænger jo ganske af, HVEM der skal have rettighederne.

Dem du nu vil give de nævnte rettigheder skal selvfølgelig have netop hhv. write og read !

mvh
fpnovell
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 00:47 #4
Jeg har min egen server på min pc og der ligger min hjemmeside.

Jeg skal nu havde skrive og læserettigheder på min db mappe. Så har jeg en brugermappe som skal havde skriverettigheder samt en testmappe der skal havde læserettigheder.

Hvad skal der gøres ved hver mappe?
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 00:57 #5
Du skal allerførst finde præcis de brugere, du vil tildele rettigheder til for de enkelte mapper...........og så vil jeg korrigere din anvendelse af verbet "havde"......skal rettes til "have" i begge tilfælde....det må give 3 point !! :-)

mvh
fpnovell
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 01:02 #6
alle brugere der besøger min side skal havde rettigheder til at benytte siden som tilhøre den database som skal havde skrive/læserettigheder
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 01:06 #7
Uha uha uha uha.........du fortsætter med "havde" :-)

Vil det sige, at de brugere du taler om, kommer ind på din server fra internettet ?
De brugere er jo ikke oprettet som brugere på din server vel ?..eller hvad ?
mvh
fpnovell
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 01:09 #8
De kommer ind på internettet og ser min side som når du ser kommer ind og ser www.eb.dk
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 01:15 #9
Vi begynder vist at fjerne os en anelse fra udgangspunktet - det virkede alt andet lige mere simpelt, som du oprindelig havde formuleret det.
Dvs. din server, som vi taler om faktisk er en webserver sat op med Windows2000 - er det sådan ?

mvh
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 01:18 #10
ja
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 01:29 #11
Hvis nu jeg havde en sådan server ved hånden kunne jeg givet svare hurtigt og præcist. Jeg har dog ingen konkret erfaring med sligt på Win2K. Men ved dog noget generelt om rettigheder - dog fra andre styresystemer primært.

Skal vi løse dit problem i dialog ?
Umiddelbart vil jeg tro, at du IKKE skal bruge everyone, da jeg tror, at det refererer til brugere oprettet på din server og det er alle de, der kommer forbi jo ikke! Hvad ved du om de tre andre muligheder: interactive, network og system ?

mvh
Avatar billede minirikke Nybegynder
22. februar 2002 - 01:33 #12
Desværre ved jeg ikke nok til at jeg tør udtale mig på det område :o(
Avatar billede fpnovell Nybegynder
22. februar 2002 - 01:41 #13
Hvis jeg var dig, ville jeg da prøve mig lidt frem og se, hvad der sker hvis du fx prøver at afkrydse interactive eller en af de andre. Trial and error !!
Dit problem vil løses, hvis du vidste, hvad de tre eller alle fire kategorier (de tre jeg lige før nævnte plus everyone!) svarer til.
Se fx i hjælp-menuen og derefter i index under de enkelte ord og se, hvad der står om dem.
Det hedder vist hjælp til selvhjælp :-) .....og kan såmænd være godt nok så længe problemerne løses !
Ellers vil jeg overlade det til andre super Win2K brugere at svare på det.
Men husk nu de tre point til mig :-)

mvh
fpnovell