Avatar billede hhansen Nybegynder
21. februar 2002 - 19:25 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Grafik - startmenu bliver underlig.

Hej Experter

Jeg har et underligt grafikproblem :

Når jeg kører fx. billebehandligrpogrammer (psp 7.04) eller afspiller divx film, sker det altid at startmenuen i windows begynder at vise underlige farver og grafik istedet for teksten.

Jeg har prøvet at opdatere bios, instlallere nye driver til grafikkort. Jeg har fornemmelse af at det skyldes en dum opsætning i bios men hvor.

Her er min opsætning

win98 se
amd 1000 mhz athlon
HIS nividia Gforce 2mx400 grafikkort (driver ver. 23.12)
MSI bundkort 6330 med opdateret bios ver. 3.3
RAM : pc133
harddsik : segate bracuda II 66

skærm : AOC 17"
Avatar billede karlslund Nybegynder
21. februar 2002 - 19:34 #1
Jeg tvivler på at det er et BIOS problem. Har du mulighed for at uddybe hvordan det ser ud?

Går det væk hvis du f.eks. starter en DOS-prompt op i fuld skærm (alt-enter) og lukker den igen?

Hvilken opløsning / hvor mange farver kører du?
Avatar billede 1003 Nybegynder
21. februar 2002 - 21:04 #2
Det hjælper ikke at opdatere din bios. da grafikken ligger i dit skærmkort.
Prøv at sætte din skærmfrekvens til 75-85 stykker det burde din skærm kunne klare.
det kan også være at dit skærmkort er sat til at generere flest farver i det aktive vindue, og derfor "sparer" på farverne et andet sted.
Det er ikke sikkert du kan ændre disse indstillinger
Avatar billede 1003 Nybegynder
21. februar 2002 - 21:06 #3
prøv evt. at opdatere dit skrivebord ( F5 )når fejlen kommer
og se om det hjælper.. hvis det gør, tror jeg det passer fint med ovenstående
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. februar 2002 - 21:10 #4
du kan også prøvet at ændre farverne fra 32 bit til 16 bit.

Fortæl os hvad din farvekvaliteten står på nu!

Højreklik på skrivebord, vælg Egneskaber og Indstillinger!
Avatar billede dar Nybegynder
21. februar 2002 - 21:14 #5
Det er formentlig endnu en fed "feature" i 98 :)
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2002 - 22:56 #6
Lytter med - venter på hhansen kommer til live  :)
Avatar billede hhansen Nybegynder
22. februar 2002 - 00:56 #7
Så er jeg opstået fra de døde, og se flg. erfaringer :

Jeg kørte får med 32 bit farver men satte dem ned til 16 bit, nu opfører "menuen start" sig ordenligt.

F5 hjælper ikke.

Jeg har sat opdateringhastigheden til 100 mhz fordi det giver det mest rolige billede.

Så nu er problemet løst - men 32 bit farver duer altså ikke :-(

Jeg må enten have fået en dårlig skærm eller har jeg bare ødelagt den ved at kører med en opdateringshastighed der var for høj i forhold til hvad den kunne tygge. da jeg i sin tid fik skærmen, skete den nemlig at skærmens menu, altså der hvor man kan justere højdre/bredde mv. stod og blinkede mærkeligt, så jeg skal en tur omkring butikken.

Tak for jeres svar

Men jeg er kommet frem til at det må være min f..... skærm.

Når jeg tænder pc kører skærmen i dos mode og det er fuldstændig skæv/tvistet, men det er først nu jeg har tænkt over det.
Avatar billede whatslife Nybegynder
22. februar 2002 - 03:16 #8
Slå Shadowing fra i bios den kan godt lave den slags problemer
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2002 - 12:50 #9
jeg tror det er dine grundindstillinger på monitoren den er helt gal med, få et billede frem under dosmode og indstil monitoren efter det.

I windows skal du starte med laveste opløsning og justere monitoren så det står pænt, samme procedure laver du i de højere opløsninger, indtil det hele kører som det skal.

Din opdateringsfrekvens er ikke 100Mhz, snarere 100Hz, og den kan du ikke bruge i alle opløsninger.

Hent et prøvebillede her http://www.construnet.hu/nokia/Monitors/TEST/monitor_test.html
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2002 - 13:42 #10
Har du de nyeste grsfikdrivere, ellers kan du hente Nvidia her http://www.nvidia.com/
Avatar billede hhansen Nybegynder
22. februar 2002 - 15:24 #11
retaxes - jeg har nu ændret skærmindstilingerne, men det er næsten umuligt at få skærmen til at stå helt rigtigt i dosmode.

Driveren er nvidas ver 23.12 !!!

Shawdowing : er slået fra men det gav ikke noget.

Monitortesteren er alltiders til at rette skæmen til, med.

Jeg bruger nu 70 hz i 800 x600 32 bit farver men kan pt ikke sige om det har hjulpet....

En anden mærkelig ting er flg.

Inde i enhedshåndtering - vis enheder efter type - står der at plug and play bios kører i fejlsikret tilstand, har det noget med sagen at gøre ???
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. februar 2002 - 16:06 #12
Jeg går ud fra at du har et eller andet på monitoren hvor du kan justere skærmen, ellers kan du ikke justere ind efter dos billedet.

Nvidia driveren kan ikke være nyere, så det er ok.

Har du viachipset på dit bundkort?

Den fejl du beskriver har jeg aldrig hørt om, men du kan hente Sandra, den kan muligvis give dig nogle tips, den dækker de fleste ting du har på computeren.
Sandra hentes her http://www.sisoftware.demon.co.uk/san_dem/html/dload.htm

via drivere kan hentes her http://www.viaarena.com/?PageID=2
Avatar billede hhansen Nybegynder
25. februar 2002 - 16:14 #13
Jeg kørte "sandra", da den var kommet et stykke kom der lodrette farved striber på skærmen. det sidste der stod i logfilen var :

<< NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (\\.\Display1\U1) >>
  < DirectDraw Driver >
    Driver ID:                                        \\.\Display1\U1
Avatar billede karlslund Nybegynder
26. februar 2002 - 15:08 #14
Har du mulighed for at prøve med en anden monitor?
Avatar billede hhansen Nybegynder
23. august 2003 - 15:47 #15
så skulle den være lukket
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. august 2003 - 16:39 #16
takker for pointene..