Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 18:31 Der er 23 kommentarer og
5 løsninger

netværk via switch - en adsl fobindelse skal deles

Hej

Vi har lige fået adsl via TDC opasia netexpress med siemens modem og siemens tilbehør. En adsl forbindelse skal deles mellem 2 computere via en switch. Begge computetere har installert 10/100 bit netkort. Og netværket fungerer fint. Problemet er at vi ikke kan logge på adsl forbindelsen på samme tid.Hvordan deles en adsl forbindelse? Så begge kan være på, på samme tid.

Tak

s.g
Avatar billede djeclemen Nybegynder
20. februar 2002 - 18:37 #1
har i router med??
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 18:39 #2
hvad er en router?
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 22:38 #3
Du har vel sat det op sådan: adsl-modem>switch>computere. Adsl-modem i uplink på switch og pc'erne i nogle af de andre porte. Internetforbindelsen skal du vælge lanindstillinger og kun krydse af for find automtisk. I egenskaber for LAN skal du have: Klientprogram for Mocrosoft netværk, Fil- og udskriftsdeling og TCP/IP, der skal stå til selv at finde IP-adr. Så skal det køre.

Mvh
Arkivaren
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 22:52 #4
okay, men hvorledes skal  TCP/IP opsæningen stå helt præsict for der er mange muligheder. Jeg er ikke så god til netværk.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 22:54 #5
Du skal ikke sætte nogen IP-adr;men under generelt blot checke hent automatisk både for IP og DNS.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 22:56 #6
hvordan gør jeg. under generalt? hvor?
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 22:57 #7
men skal den server jeg forbinder mig til ikke have noget password eller login?
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 23:12 #8
Okay! En ting af gangen.
I internetindstillinger, forbindelse krydser du af for "ring aldrig til en forbindelse",tryk på LAN-indstillinger og check det øverste felt:"Automatisk registrering af indstillinger". Andet skal du ikke gøre under Internet. Eftersom dit netværk fungerer skal også din internetforbindelse fungere på begge computere herefter.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 23:17 #9
okay jeg prøver!
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 23:19 #10
Iøvrigt! Hvis du taler om pw for at komme på Internet, så skal du ikke bruge noget her; men kun til din mailkonto.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 23:22 #11
Jeg tænkte det nok det virker ikke!!! Men der er da klart at den ikke bare kan gå på nettet uden pass eller login, eller er det? Man må da skulle ændre på ting og sager i et eller andet. Opasia gav mig dette kan det bruges? DNS: primær: 194.239.134.83 sekundær: 193.162.153.164
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 23:32 #12
Når der er krydset af for brug automatisk registrering af indstillinger skulle ADSL-modem gerne klare resten. Du er jo igennem fra den ene computer ik'?
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 23:36 #13
jo det er jeg, men prøv lige at tjekke denne side ud!http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm detkræver altså lidt mere end bare lige klik klik.
Avatar billede nielsvp Nybegynder
20. februar 2002 - 23:48 #14
Indstillingerne i TCP/IP skal stå til automatisk.

Hvis i ikke kan komme på internet på samme tid så er det sikkert fordi i kun har en dynmisk ip adresse fra tdc. Ring til kundeservice og sig du skal bruge to. Alternativet er som sagt at have 2 netkort i den ene pc og lave ICS, altså internet connection sharing, men det kræver at PC1 står tændt for at PC2 kan komme på nettet. Ret trælst, gå derfor efter at få flere dynamiske ip adresser.
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 23:48 #15
Ja så kan jeg godt forstå, du er forvirret! Men på den side bruges der jo ikke switchbox, og en switchbox skulle netop være verdens nemmeste at instalere, hvis man bare holder fingrene væk fra alt det fancy. Alt sat op default og til automatisk, da switchen jo kører med dynamiske adresser vil de jo jævnligt skifte. Er du sikker på det er en switch og ikke router? Opasia leverer normalt med router og TDC ofte med switch???
Avatar billede arkivaren Nybegynder
20. februar 2002 - 23:50 #16
Man behøver ikke at have mere end 1 pc tændt, blot der er strøm til switch.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
20. februar 2002 - 23:55 #17
Ja det er jeg 100% sikker på jeg har selv købt den. Det er en 5 ports nway switch. Men det virkede altså stadig ikke. Tror du måske at jeg skal afinstallere tdc opkaldprofil sam software inklusiv winpoet addaptor. som og skulle installeres?
Avatar billede arkivaren Nybegynder
21. februar 2002 - 00:00 #18
Jeg ved kun, at jeg ikke installerede en sk.. da jeg skulle have det op at køre. Jeg tændte blot ADSL-modem, satte stik i, ventede på de grønne lamper og så kørte det hele.
Du har vel ikke krydset af nogen steder for "del denne forbindelse"?? Det skal du nemlig ikke, selv om det egentlig lyder logisk nok.
Det skal  siges, at jeg kører Win2000.
Avatar billede speedguiden Nybegynder
21. februar 2002 - 00:06 #19
nej det har jeg ikke. jeg prøver at af installere, jeg kan jo altid installere det igen. foreløbig tak for hjælpen!
Avatar billede speedguiden Nybegynder
21. februar 2002 - 01:16 #20
det virkede desvæære ikke. øv! jeg har prøvet næsten alt nu...
Avatar billede speedguiden Nybegynder
21. februar 2002 - 01:24 #21
jeg er på nettet gennem switchen lige nu! via netexpress opkalds profil, som er en profil der kører sepparat fra internet explorer. Så switchen fejler ikke noget. men når man sætter konfugurationen til at køre via LAN i internet explorer, prøver den at registere proxxy. og det ender med at der ikke sker noget. den kan ikke hente data ned fra internettet, men elles kører local netværet 100% ok mellem min og en anden computer. Mh. til internetet skiver den at der er en "DNS fejl". Ved nogen hvad det er, og eventuelt hvordan man retter den?
Avatar billede speedguiden Nybegynder
21. februar 2002 - 03:50 #22
sidder stadig og prøver at finde en løsning. Det skal lige siges at jeg INGEN ROUTER har!
Avatar billede vizual Nybegynder
21. februar 2002 - 09:33 #23
Hvis du ingne router har skal dit netwoærk sættes sammen sådan her:

tlf stik -> (div simens grej) -> adsl modem -> pc1 (netkort 1) -> pc1 (netkort 2) -> switch -> pc2

tcp/ip på pc1 sættes til følgende:
netkort 1: (eksterenet ip interface)
sættes til de indstillinger du har fået fra Opasia.
netkort 2: (lokal network interface)
ip adresse: 192.168.0.2
subnet: 255.255.0.0

Derfter skal der sættes Internet Connection Sharing op på pc 1, jeg vil selv anbefale WinProxy fra Oatis software http://www.ositis.com/ det er godt nok ikke gratis, men let at sættet op og har mange features.

Sidst skal tcp/ip indstillingerne på pc2 sættest til.
ip adresse: 192.168.0.3
subnet: 255.255.0.0
gateway = pc1's ip ( 192.168.0.2 )
dns = de dns indstillinger du har fået fra opasia
Avatar billede mlindegaard Nybegynder
21. februar 2002 - 13:22 #24
Køb en TRENDnet Internet Station:

http://www.trendnet.dk/home/modem.asp

Det har jeg gjort og det virker perfekt!
Avatar billede junior101 Nybegynder
21. februar 2002 - 14:14 #25
Nu må det her stoppe. Speedguiden har ingen router. På netexpress ADSL udgives der kun 1 ipadresse; dvs. at der kun er en maskine, der kan komme på af gangen, hvis du ikke har en router. Derfor skal du følge vizuals vejledning ovenfor. Hvis du ikke er interesseret i at køre med 2 netkort i en maskine, og lade den stå som server (dvs. at den altid skal stå tændt, hvis din anden maskine skal på), så skal du ringe til Netexpress salg og leje førnævnte router for 14 kr. i md. Så kan du bruge din switch lige så tosset, som du gider... Ikke før.
Avatar billede mlindegaard Nybegynder
21. februar 2002 - 14:19 #26
Svar fra junior101 >>>
Det er derfor han skal købe en internet station,
det er bare at sætte den på, så deler den din adsl forbindelse!
Tror mig jeg har det der hjemme!
Avatar billede arkivaren Nybegynder
21. februar 2002 - 15:16 #27
Tag dog og ring til Opasia!
Avatar billede speedguiden Nybegynder
21. februar 2002 - 18:08 #28
jeg køber en router!