Avatar billede naxos Nybegynder
20. februar 2002 - 17:56 Der er 2 kommentarer

hvorledes sampler man en wave fil i MS VC++ 6.0????

Hej er der nogen der kan hjælpe mig.

Jeg skal have indlæst en wave fil i C++, som skal samples, således at jeg kan bearbejde samplenes bagefter.

Hvordan får jeg filen ind og hvordan sampler jeg den.... JEg kan ikke rigtig finde nogle funktioner....
/Rasmus
Avatar billede kamikaze Nybegynder
22. februar 2002 - 13:29 #1
Følgende eks. er fra Charles Petzold's bog "Programming Windows, 5. ed":

/*----------------------------------------
  RECORD3.C -- Waveform Audio Recorder
                (c) Charles Petzold, 1998
  ----------------------------------------*/

#include <windows.h>
#include "..\\record1\\resource.h"

BOOL CALLBACK DlgProc (HWND, UINT, WPARAM, LPARAM) ;

TCHAR szAppName [] = TEXT ("Record3") ;

int WINAPI WinMain (HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance,
                    PSTR szCmdLine, int iCmdShow)
{
    if (-1 == DialogBox (hInstance, TEXT ("Record"), NULL, DlgProc))
    {
          MessageBox (NULL, TEXT ("This program requires Windows NT!"),
                      szAppName, MB_ICONERROR) ;
    }
    return 0 ;
}

BOOL mciExecute (LPCTSTR szCommand)
{
    MCIERROR error ;
    TCHAR    szErrorStr [1024] ;

    if (error = mciSendString (szCommand, NULL, 0, NULL))
    {
          mciGetErrorString (error, szErrorStr,
                            sizeof (szErrorStr) / sizeof (TCHAR)) ;
          MessageBeep (MB_ICONEXCLAMATION) ;
          MessageBox (NULL, szErrorStr, TEXT ("MCI Error"),
                      MB_OK | MB_ICONEXCLAMATION) ;
    }
    return error == 0 ;
}

BOOL CALLBACK DlgProc (HWND hwnd, UINT message, WPARAM wParam, LPARAM lParam)
{
    static BOOL bRecording, bPlaying, bPaused ;

    switch (message)
    {
    case WM_COMMAND:
          switch (wParam)
          {
          case IDC_RECORD_BEG:
                    // Delete existing waveform file

              DeleteFile (TEXT ("record3.wav")) ;

                    // Open waveform audio and record

              if (!mciExecute (TEXT ("open new type waveaudio alias mysound")))
                    return TRUE ;

              mciExecute (TEXT ("record mysound")) ;

                    // Enable and disable buttons

              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_BEG), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_END), TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG),  FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_END),  FALSE);
              SetFocus (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_END)) ;

              bRecording = TRUE ;
              return TRUE ;

          case IDC_RECORD_END:
                    // Stop, save, and close recording

              mciExecute (TEXT ("stop mysound")) ;
              mciExecute (TEXT ("save mysound record3.wav")) ;
              mciExecute (TEXT ("close mysound")) ;

                    // Enable and disable buttons

              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_BEG), TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_END), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG),  TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_END),  FALSE);
              SetFocus (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG)) ;

              bRecording = FALSE ;
              return TRUE ;

          case IDC_PLAY_BEG:
                    // Open waveform audio and play

              if (!mciExecute (TEXT ("open record3.wav alias mysound")))
                    return TRUE ;

              mciExecute (TEXT ("play mysound")) ;

                    // Enable and disable buttons

              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_BEG), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_END), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG),  FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE), TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_END),  TRUE) ;
              SetFocus (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_END)) ;

              bPlaying = TRUE ;
              return TRUE ;

          case IDC_PLAY_PAUSE:
              if (!bPaused)
                        // Pause the play
              {
                    mciExecute (TEXT ("pause mysound")) ;
                    SetDlgItemText (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE, TEXT ("Resume")) ;
                    bPaused = TRUE ;
              }
              else
                        // Begin playing again
              {
                    mciExecute (TEXT ("play mysound")) ;
                    SetDlgItemText (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE, TEXT ("Pause")) ;
                    bPaused = FALSE ;
              }

              return TRUE ;

          case IDC_PLAY_END:
                    // Stop and close

              mciExecute (TEXT ("stop mysound")) ;
              mciExecute (TEXT ("close mysound")) ;

                    // Enable and disable buttons

              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_BEG), TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_RECORD_END), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG),  TRUE) ;
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_PAUSE), FALSE);
              EnableWindow (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_END),  FALSE);
              SetFocus (GetDlgItem (hwnd, IDC_PLAY_BEG)) ;

              bPlaying = FALSE ;
              bPaused  = FALSE ;
              return TRUE ;
          }
          break ;

    case WM_SYSCOMMAND:
          switch (wParam)
          {
          case SC_CLOSE:
              if (bRecording)
                    SendMessage (hwnd, WM_COMMAND, IDC_RECORD_END, 0L);

              if (bPlaying)
                    SendMessage (hwnd, WM_COMMAND, IDC_PLAY_END, 0L) ;

              EndDialog (hwnd, 0) ;
              return TRUE ;
          }
          break ;
    }
    return FALSE ;
}
Avatar billede kamikaze Nybegynder
22. februar 2002 - 13:31 #2
Du kan IKKE kompilere ovenstående, da du mangler resource-filen. Hvis du poster din mail.adr, kan jeg sende hele projectet til dig. Men du kan se alle funktioner her.