Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 14:32 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

getURL - for de hårde!

Ok - er der nogen, der kan sige mig, om der er noget galt her, og i så fald hvad ??

getURL ("submit.asp?urlvar=nada", _self, "get");
Avatar billede earp Nybegynder
20. februar 2002 - 14:36 #1
prøv GET med stort og  "" uden om _self
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 14:36 #2
Der er i og for sig ikke noget galt med mindre du forsøger at sende nada med som et variabeludtræk... og ikke som her bare fast defineret streng.
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 14:48 #3
Det er jeg med på nikolaj, hvis der var tale om et variabel-udtræk skulle der stå    getURL("submit.asp?urlvar="+nada, _self, "get");  - ikke sandt ?
Fortæl mig, hvad der gerne skulle ske, når jeg bruger action'en som i mit spørgsmål ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 14:51 #4
1. Jo da :)
2. Så loader den pågældende asp side ind i det vindue din flash befinder sig i :))

Er det fordi du vil loade variablerne ind og beholde flashen - Så brug loadVariablesNum ("submit.asp?urlvar=nada", 0, "GET");

/Nikolaj
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 15:00 #5
Jeg kender forskellen på loadVariables og getURL :)
Jeg skal skrive en lille afhandling om det her, så jeg er nødt til at vide helt præcist hvad der sker. Action sender noget til asp, ikke sandt - hvad sender den ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 15:05 #6
Actionen åbner en URL i det vindue/frame i frameset bestemt af _self, _blank, "specificeret Frame"
Her vælger du at sende variablerne med som GET + at du samtidigt definerer en variabel (urlvar) i din URL.
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 15:07 #7
hvilke variabler sendes med som get ?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 15:10 #8
De variabler der findes i filmen :))

hvis du bruger

getURL ("submit.asp?urlvar=nada", _self, "get");

og har 2 variabler i forvejen der hedder navn og enavn så bliver det samlet til:

submit.asp?urlvar=nada&navn=nikolaj&enavn=ankjaer
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 15:27 #9
Ok - jeg forhøjer gerne pointene hvis du kan hjælpe mig her, indtil videre er der ingen der har kunnet :) - klar med blyant og papir ? :)

Meget enkelt - jeg har en Flashfil og en aspfil.

Min flash har en send-knap og to input-tekstfelter: inputa og inputb. Felterne indeholder hhv. teksterne "tekst1" og "tekst2".
Send-knappen har følgende script:

on (release) { getURL ("submit.asp?urlvar=nada", _self, "get"); }

Min asp ser ud som følgende :
&output1=<%=request("inputb")%>&output2=<%=request("urlvar")%>&

Når programmet køres generes følgende URL i browseren:

http://localhost/Flash-ASP_Testing/submit.asp?urlvar=nada?inputa=tekst1&inputb=tekst2

Nu vil jeg i første omgang meget gerne høre, hvad du tror, der ender med at stå på skærmen ???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 15:54 #10
Nu har jeg ikke en dyt (eller kun meget lidt) forstand på ASP, men når du får sådan en URL - submit.asp?urlvar=nada?inputa=tekst1&inputb=tekst2

tja, så må det jo være din udskrivning der er noget galt i hvis ikke du får - inputa og urlvar rigtigt ud :))

/Nikolaj
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 16:03 #11
Sådan her ser udskrivningen ud : &output1=&output2=nada?inputa=tekst1&

Den skulle gerne have sådan her ud: &output1=tekst1&output2=nada&

Hvor ligger fejlen? (60 points for svaret!)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 16:29 #12
Prøv lige at submitte dem med POST i stedet og fortæl mig hvad der sker :))
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 16:32 #13
det virker perfect med post, men hvorfor så ikke med get ?
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 16:34 #14
hvis jeg undlader at sende den ekstra variabel med, virker det også fint og ligeledes virker det, hvis jeg undlader post/get - parametren.

er det ikke et mysterium ???
Avatar billede antimoses Nybegynder
20. februar 2002 - 16:58 #15
Det er fordi, at når du poster med "POST" skal du lave en Request.Form("variabelnavn").
Det du laver nu er en Request.QueryString("variabelnavn"), og den metode virker kun med en GET.

/Antimoses
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 17:43 #16
Tak Moses, men jeg kender godt forskellen på post og get og de tilhørende requestmetoder - fortæl mig hvorfor mit beskrevne eksempel ikke virker efter hensigten og hvorfor outputtet er som det er (det har ingen effekt om jeg skriver request.querystring("navn") eller bare request("navn") - har prøvet det.
Avatar billede wilweb Nybegynder
20. februar 2002 - 23:44 #17
Prøv og se min flash 2 asp ting
www.bullfighter.dk/high.html
måske kan du bruge det til noget, det virker!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. februar 2002 - 23:52 #18
Se jeg var næsten sikker på at det ville virke perfekt med POST :))

Som jeg sagde, så måtte det være dit udtræk der er noget galt med - Faktisk også hvad antimoses bekræfter - Dog må jeg vidst stå af her, da mine ASP kundskaber er temmeligt begrænsede :(

/Nikolaj
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 23:53 #19
Udmærket eksempel - det svarer dog ikke helt på mit spørgsmål, men det åbner lige et nyt et : bruger du "post", når du henter variable fra asp til Flash ?
Avatar billede nanna31 Praktikant
20. februar 2002 - 23:55 #20
- altså uden at du sender noget til asp ?
Avatar billede wilweb Nybegynder
20. februar 2002 - 23:59 #21
jeg bruger POST når jeg henter data fra en asp side og når jeg sender til en asp side.
Avatar billede wilweb Nybegynder
21. februar 2002 - 00:02 #22
POST er vel kun at jeg ikke vil have noget sendt med i browserens addresselinje, det skulle man få når man bruger GET.
Avatar billede wilweb Nybegynder
21. februar 2002 - 00:04 #23
Denne action ligger i min knap der skal hente variabler fra ASP siden.
on (release) {
    loadVariables ("hentdata.asp", "", "POST");
}
Avatar billede nanna31 Praktikant
21. februar 2002 - 00:10 #24
Jeg mener hverken, man bruger post eller get sålænge man kun henter fra asp-siden, men kun når man sender dertil - jeg er ikke helt sikker - ka vi få en kommentar fra nikolaj her ?
Avatar billede wilweb Nybegynder
21. februar 2002 - 00:15 #25
Jeg bruger da POST i min lille tut som der virker med loadVariables, hvad er der galt med det? :)
Avatar billede wilweb Nybegynder
21. februar 2002 - 00:20 #26
Når METHOD er sat til GET, tilføjes indholdet i formularens datafelter til URL'en i attributten ACTION. Det gør den ikke når du bruger POST
Sådanne er det! Håbe det hjælper..
Avatar billede nanna31 Praktikant
21. februar 2002 - 09:22 #27
Jeg har testet sagen nu Gizom - dit eksempel virker selvfølgelig fint nok, og det er ovenikøbet meget pædagogisk, men sålænge du kun henter variable fra din asp, behøver du ingen post/get - parameter, for det parametren gør, er at sende alle variable på din tidslinie fra Flash til asp.

Jeg har i øvrigt fået hjælp til at finde fejlen i mit script øverst oppe :)
Fejlen er, at man ikke både kan sende variable med get-metoden samtidigt med, at man manuelt tilføjer en variaben til URL'en - det genererer nemlig 2 "?" i det, som bliver sendt og forårsager derved en misfortolkning af de sendte variable.

Barklund tager æren for svaret :)
Avatar billede nanna31 Praktikant
21. februar 2002 - 09:22 #28
Takker
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:30 #29
Nanna31 >> Du sendte en stak filer til mig, men jeg har desværre ikke haft tid til at kigge på dem :(

MEN, jeg har lige et par ting til forståelsen af POST og GET metoderne;

1) Når du anvender GET sendes dine variable som en Querystring. Du skal derfor IKKE selv definere din URL som en querystring, for så bliver der sq rod i den. Se bare dit eksempel, hvor der forekommer 2 '?' i URL'en... Det første '?' spørgsmål fortæller at det er en querystring der sendes, men det andet '?' vil blive betragtet som en del af den variable der sendes, og det er der jo ikke nogen mening med...

2) POST sender dine variable som en 'pakke' i Http-headeren, og understøttes i øvrigt kun på samme subdomæne. Det er muligt at anvende POST og definere sin URL som en querystring samtidigt.

3) POST og GET metoderne er udelukkende til afsendelse af data fra Flash til et eksternt script. Disse metoder har ingen relevans når variable loades til Flash. Mange tror af man sender med POST og modtager med GET, og det lyder da også meget rigtigt, men det er det IKKE ;-)

4) Når du modtager dine data i din ASP, er der forskelige måder at requeste dem på. Når du bruger POST, skal du hente som 'Request.Form("")' - når du bruger GET skal du bruge 'Request.QueryString("")' - men begge metoder kan dog også opsamles med 'Request("")'

Her er 3 'rigtige' måder at sende på;
loadVariablesNum ("script.asp", 0, "POST");
loadVariablesNum ("script.asp", 0, "GET");
eller
loadVariablesNum ("script.asp?variable=value&variable2=osv", 0);

Her er en 'forkert' måde;
loadVariablesNum ("script.asp?variable=value&variable2=osv", "GET");

Mvh/M!chael
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2002 - 09:31 #30
Hov - der kom du mig i forkøbet nanna31 :-)
Avatar billede nanna31 Praktikant
21. februar 2002 - 09:53 #31
Tak for opsamlingen Michael, det skaber klarhed lige at få det ridset op.
Men hvad er et subdomæne ? - og er get-metoden også begrænset til et dette ?
Avatar billede barklund Nybegynder
21. februar 2002 - 22:21 #32
Nej, get er ikke, da det er QueryString... Altså en del af den kaldte url... Subdomænet er mit.navn.dk - jeg kan ikke have en swf her, da loader variabler fra eller til en url udenfor dette subdomæne... heller ikke til dit.navn.dk og slet ikke til mit.fornavn.dk...