Avatar billede geertf Nybegynder
19. februar 2002 - 13:56 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Styresystem fryser

(desværre et at de her meget åbne spørgsmål-sorry!)
Mit styresystem fryser i mellem 5- 20 sek. når jeg anvender forskellige applikationer - specielt når jeg åbner/opdaterer hjemmesider.
I Systemovervågning kan jeg se at processerudnyttelsen banker op på 100% (årsagen!!) i de perioder systemet fryser. Ser jeg i Ressourcemåleren ligger Systemressourcer, Brugerressourcer og GDI-ressourcer (?) aller omkring ~55-70% (ledig, altså).
Jeg ville være meget glad for et kvalificeret gæt, angivelse af i hvilken retning jeg evt. skal lede, eller en henvisning.
Jeg har ingen fancy grafik på skrivebordet eller smarte indstillinger i øvrigt.

på forhånd tak
Geert

Setup:
Maskine; IBM Aptiva
Styresystem; Win98 (ikke SE)
RAM; 64 MB
Browser: MS IE 5.00
Firewall: ZoneAlarm
Antivirus: Norton (corporate edition)

Avatar billede aplicor Nybegynder
19. februar 2002 - 13:59 #1
Prøv med CTRL-ALT-DELETE, så får du en oversigt over hvilke applikationer der kører i baggrunden. Prøv systematisk at lukke dem ned, samtidig med at du overvåger ressourceforbruget - derved kan du se om der er nogle rigtig ressourceædere.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. februar 2002 - 15:05 #2
Desværre viser Ctrl+Alt+Delete ikke særlig meget. MSConfig viser mere om, hvilke programmer, der starter op sammen med Windows - tab'en Start (Klik Start - Kør, skriv msconfig)
Det kan sagtens være andre ting, der sluger ressourcerne, end det som kører ved opstart. Programmet TaskInfo giver oversigt over alle kørende programmer, threads, services osv og deres cpu forbrug. Find synderen den vej. Læs mere og download her
http://www.iarsn.com/index.html#/download.html
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 16:15 #3
Problemet ligger i at du bruger Microsoft produkter! Prøv Linux Mandrake www.mandrake.com, OpenBSD www.openbsd.org, FreeBSD www.freebsd.org eller NetBSD www.netbsd.org !!! Du kan købe dem allesammen hos bl.a. linuxpusher.dk for ca. 20kr. pr cd! Hilsen Henning
Avatar billede johs_j Novice
19. februar 2002 - 17:24 #4
Jeg har haft de samme problemmer indtil jeg satte noget mere Ram i. Med 256 MB RAM forsvandt problemmet.
Avatar billede halifax Nybegynder
19. februar 2002 - 18:55 #5
henning og johs_j - Jeres "svar" er da ikke seriøse i forhold til gertf's problem som Win98 bruger. Det kan da godt være henning er tilhænger af et andet OS, men spørgsmålet drejer sig om Win98.
johs_j - Du kan ikke påstå, problemet skyldes "kun" 64MB RAM. Jeg har selv en IBM Apiiva (nærmere modelbetegnelse er ikke oplyst af gertf). Min kørte problemfrit med 64MB RAM. Men kører hurtigere nu med 160MB RAM
Avatar billede hemning Nybegynder
19. februar 2002 - 22:07 #6
Undskyld hvis du ikke mener at det var seriøst, men jeg har altså ikke kun Linux (det er bare det bedste): Jeg har en IBM PC 300GL med Win98, 190MB RAM, kørte lige så "godt" (ustabilt), da den kun havde 64MB RAM, men det er jo altid dejligt med lidt ekstra! Angående browseren, kan det være en fordel at opgradere den til Internet Exploror 6.0, min kørte mere ustabil da jeg havde IE 5.0/5.5 så det er i hvertfald en fordel og det koster jo heler ikke noget! Det ville nok være en god idé hvis du ville købe "lidt" ekstra RAM, for Windows er virkelig en hukommelsessluger, når Windows98 kører i tomgang (uden andre programmer) bruger den ca. mellem 64MB og 128MB RAM, så hvis du kun har 64MB RAM, bruger den meget Virtuel hukommelse, hvilket ikke er serlig stabil i nogle Windows98 installationer (især AMITECH + Compaq versioner, men det har du jo ikke). Men ud over det, vil jeg anbefale de andre operativ systemer :o) Men held og lykke
Avatar billede geertf Nybegynder
20. februar 2002 - 13:57 #7
Tak for det - det var da i det mindste en retning at gå i. Jeg kan i øvrigt fortælle (skulle der overhovedet have nogen interesse) at jeg, i TaskInfo, kan se at det **er** MS EI der sluger de fleste ressourcer.
Det stå tilbage er så at få løst det problem, med de forhåndenværende midler.
Avatar billede halifax Nybegynder
20. februar 2002 - 14:20 #8
Håber det lykkes at finde ud af, hvorfor den er så grådig. - Tak for point.
Avatar billede hemning Nybegynder
20. februar 2002 - 16:15 #9
Jeg er glad for at kunne være til hjælp :o) Og tak :o)