Avatar billede jones1024 Nybegynder
18. februar 2002 - 21:09 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Åbne porte?

Hejsa

Jeg er igang med at lave hjemmeside, hvor der er opstået et behov for at få en forklaring af, hvordan man generelt åbner porte. Det er umiddeltbart til at finde ud af med Netexpress, hvor man blot går ind på http://192.168.1.1 og nemt ordner det.

Men der er jo "tusindvis" af andre firmaer end TDC med hver deres ADSL og Kabelmodems og dertil hørende Switch, Hub og Routere (med/uden NAT), og hvorledes åbner man deres porte?

Sker det altid via en hjemmeside, eller skal man nogle gange ringe til deres support og bede om det, eller kan det foregå i Windows?

http://www.dsl-faq.dk kan ikke rigtig svare på det. Det skal bemærkes, at jeg på dette område er dum som en dør (endda en stor dør).
MVH Jones
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
18. februar 2002 - 21:16 #1
Avatar billede clemmedk Praktikant
19. februar 2002 - 02:52 #2
hvis det er en router fra TDC, har de en pris af 900 kr, men så er alle porte også åbne der er også andre måder men det er ikke lovligt at åbne porte på TDC´s routere
Avatar billede vizual Nybegynder
19. februar 2002 - 10:29 #3
Switchs og hubs viker begge to på ethernet niveau, dvs. at de aldrig "ser" på tcp/ip delen af pakkerne, en hub sender ALT inkomme trafik ud til alle porten og en switch sende ALT inkomme trafik ud til den port hvor destinations computeren er tilsluttet.

Jeg vil tror at alle routere kan konfigureres via. telnet, med mindere at leverandøren (eks. TDC som clemmedk siger) har lukket for telnet og kræver et minndre (læs større) beløb for at ændre konfigurationen, derudover afhænger det vel af producent og router om de kan konfigureres via. web eller andet interface.

Jeg ved at cybercity lader telnet stå åbent og at web interfacet kan slåes til, derudover kender jeg ikke til andre levendøres opsætninger.
Avatar billede jones1024 Nybegynder
19. februar 2002 - 21:10 #4
Nu begynder jeg så småt at fatte lidt af alt det her takket være jeres gode hjælp. Apropos Telnet, så fandt jeg dette her program til portåbning med standardindstillinger:
http://staff.web.dk/~web101/adsl/NATsetup.htm
Jeg er dog i tvivl om det med porte mht. til TDC; så vidt jeg ved, har jeg ikke betalt 900 kr for at få åbnet noget (har Netexpress Speedstream 2601), men kan jo selv gøre det på:
http://192.168.1.1
Yderligere vil jeg gerne vide om åbning af porte overhovedet er aktuelt, hvis man køber en kabelmodemløsning?
MVH Jones
Avatar billede jones1024 Nybegynder
27. februar 2002 - 13:56 #5
Jeg tror, at det mig der blander begreberne åbne porte og forwarding sammen? Nevenmind i får allesammen nogle point. MVH Jones