Avatar billede thobru Nybegynder
21. maj 2000 - 22:39 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tydelig seperation af skærmbilled !!!

Jeg er ved at lave et skærmbilled, som skal deles op i to kolonner. For at tydeliggøre denne opdeling ønsker jeg en eller anden form for en lodret gående streg / seperator. Nogen ide/eksempler på hvordan dette gøres ?

Avatar billede steffen Nybegynder
21. maj 2000 - 23:11 #1
En tabel med tre kolonner - lav felterne i den midterste(smalle) kolonne i den ønskede separator-farve.
Avatar billede huhej Nybegynder
21. maj 2000 - 23:50 #2
Du kan lave 2 JPanels, som du lægger ind i en nyt JPanel.
Eks.
JPanel p1 =new JPanel()
p1.setBorder(BorderFactory.createEtchedBorder());
JPanel p2 = new JPanel()
p2.setBorder(BorderFactory.createEtchedBorder());

JPanel p3 = new JPanel()
p3.setLayout (new GridLayout (1,2));
p3.Add(p1);
p3.add(p2);
Herved får du et skærmbillede der er delst i to lige store dele.
Metoden (setBorder(BorderFactory.createEtchedBorder());
laver en slags ramme om de enkelte panels.
M.V.H huhej
Avatar billede thobru Nybegynder
21. maj 2000 - 23:59 #3
hmm. det var da et bud, men jeg er allerede begyndt at brue GridBagLayout.

kan jeg bruge metoden her også, og i så fald hvordan ???
Avatar billede kobojt Nybegynder
22. maj 2000 - 16:28 #4
steffens bud er faktisk ikke helt ubrugeligt, du skal bare huske at du får det bedste resultat når du bruger layoutmanagers inde i layoutmanagers...osv. Jo flere du bruger jo mere kontrol får du.

Så det du kan gøre er:

Lav en tabel med tre kolonner, lav den midterste kolonne smal. I hver af de to yderste celler placerer du et panel. Panelerne giver du så f.eks gridbaglayout-manageren.

Nu kan du begynde at bygge dit skærmbillede op.
Vær dog opmærksom på at gridbaglayout er den mest langhårede layoutmanager, så det er en god ide at tegne dit skærmbillede (opdelt i celler) på papir før du går igang.

Kobojt
Avatar billede kobojt Nybegynder
22. maj 2000 - 16:30 #5
Du kan forresten ikke bruge huhejs eksempel, det er fordi han har lavet det med swing og fordi du angiveligt arbejder i awt.

Kobojt
Avatar billede kobojt Nybegynder
22. maj 2000 - 16:30 #6
:-)
Avatar billede huhej Nybegynder
22. maj 2000 - 17:43 #7
Det kan være vi lige til en start skulle få fastslået om det er AWT. eller Swing-pakken du arbejder med.
For hvis det er AWT. bliver det som kobojt siger svært at arbejde med J-komponenter.
;o)
Avatar billede thobru Nybegynder
22. maj 2000 - 17:51 #8
Det var måske en god ide !!!

Jeg inporterer flg.
javax.swing.*;
javax.swing.border.*;
java.awt.*;

Håber det var det i spurgte om !!!
Avatar billede asse Nybegynder
22. maj 2000 - 23:20 #9
Så er eksemplet fra Huhej jo udmærket. Hvis du synes, at metoden (setBorder(BorderFactory.createEtchedBorder());
er lidt kedelig kan du eventuelt erstatte den med en lineBorder. Dette gøres ved at skrive:
(setBorder(BorderFactory.createLineBorder(Color.blue));
Du kan selv bestemme hvilken farve linien skal have ved at ændre i parantesen.
Asse

Avatar billede asse Nybegynder
25. maj 2000 - 16:27 #10
Kan du bruge ovenstående model?
:-)
Avatar billede thobru Nybegynder
29. maj 2000 - 23:23 #11
Hej alle,

tak for de mange bud, jeg må indrømme at jeg har haft meget travt med et andet projekt, nemlig at få kontakt til en printer, fra et javaprogram, men jeg kigger på det i nærmeste fremtid, og vil derefter tildele mine points.

/tak.

thobru.
Avatar billede el_gnu Nybegynder
08. juni 2000 - 09:07 #12
Nu hvor du bruger SWING ku' du ligeså godt bruge den klasse der er lavet til det du be'r om, nemlig JSplitPane.
JSplitPane laver en separator imellem to komponenter(lodret eller vandret).

altså:

JComponent spalte1 = new JComponent();
JComponent spalte2 = new JComponent();
JSplitPane JSP = new JSplitPane(JSplitPane.HORIZONTAL_SPLIT, spalte1, spalte2); //Laver et JSplitPane med spalte1 til venstre og spalte2 til højre
JSplitPane.setDividerSize(3); //Sætter separatorens tykkelse
JSplitPane.setDividerLocation(100); //Sætter separatorens placering på X-aksen

(-: el Gnu
Avatar billede el_gnu Nybegynder
18. september 2000 - 20:21 #13
...
Avatar billede el_gnu Nybegynder
19. september 2000 - 15:32 #14
mange tak :-)