Avatar billede mansoor Nybegynder
18. februar 2002 - 16:57 Der er 14 kommentarer

Streng behandling

Jeg ved ikke om det er under Visual Basic eller om det er under Acccess, men nu prøver jeg her.

Jeg har en Abonnenment_pris af typen Valuta, her kan f. eks. stå: Kr 247,50. Og så har et felt i min rapport som hedder Txt_Kr.
Den kommando/funktion jeg leder efter er en hvor jeg kan tage det til venstre fra kommaet altså 247 og lægge over i Txt_Kr

Er der en der kan hjælpe?

Tak
Avatar billede kaffe Nybegynder
18. februar 2002 - 17:20 #1
Jeg ville have foreslået Round og Format, men de runder op, så hvis du skal klippe de sidste 3 tegn væk ville jeg bruge:

Txt_Kr = Mid(Abonnement_pris, 1, Len(Abonnement_pris) - 3)

den tager alt bortset fra de sidste 3 tegn.
Avatar billede mansoor Nybegynder
18. februar 2002 - 17:31 #2
Hej

Jeg kan ikke få det til at fungerer, kender du et sted på nettet, hvor der er noget dokumentation til strengbehandling
Avatar billede jelzin101 Praktikant
18. februar 2002 - 17:44 #3
prøv med:
Txt_kr = right(abb_pris,3)
Avatar billede kaffe Nybegynder
18. februar 2002 - 18:10 #4
jelzin101> så får han jo ,50 :)

kig evt. på
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q210564
Avatar billede johs_j Novice
18. februar 2002 - 20:45 #5
Txt_kr=left(Abonnement_pris,instr(Abonnement_pris,","))
Avatar billede johs_j Novice
18. februar 2002 - 20:47 #6
Hvis kommaet kommer med skal der trækkes 1 fra:
Txt_kr=left(Abonnement_pris,instr(Abonnement_pris,",")-1)
Avatar billede mansoor Nybegynder
18. februar 2002 - 23:06 #7
Hej Johs,

Jeg skal nok give dig point, men lige et spørgsmål:
I Abonnement_Pris står der f.eks. 1.237,80, når jeg så bruger dit forslag så kommer Txt_kr til at indenholde 1237 uden et punktum - hvordan får jeg det punktum med.

Hvis du hjæper mig og det virker - får du 30 point ekstra.
Avatar billede johs_j Novice
19. februar 2002 - 09:10 #8
Der findes en anden løsning:
I rapportdesign kan du formatere Txt_kr til vise . med 0 decimaler.
eller
Txt_kr=format(left(Abonnement_pris,instr(Abonnement_pris,",")-1),"##,#")

det burde også virke.
Avatar billede johs_j Novice
19. februar 2002 - 09:12 #9
Du kan måske også bruge:
Txt_kr=format(fix(Abonnement_pris),"##,#")
Avatar billede nolle_k Nybegynder
19. februar 2002 - 09:27 #10
Hvad med funktionen Int(Abbonement_pros)! Jeg mener at denne tager helt tals værdien af et decimal tal eller også er det CInt, der gør det! Prøv begge! Men jeg mener at det er Int

//Nolle_K
Avatar billede johs_j Novice
19. februar 2002 - 10:56 #11
>nolle_k
Int(x) og Fix(x) er fuldstændig ens så længe der er tale om positive tal.
Hvis du prøver følgende:
Int(-2.2) giver -3
Fix(-2.2) giver -2
Avatar billede nolle_k Nybegynder
19. februar 2002 - 11:00 #12
Nå! Men så er det CInt, der giver hel tals værdien! Jeg sagde jo at jeg ikke kunne huske hvad for en af dem, der gjorde det ønskede!
Avatar billede johs_j Novice
19. februar 2002 - 17:17 #13
>nolle_k
Int og Fix giver også heltalsværdien.
Avatar billede kaffe Nybegynder
19. februar 2002 - 17:37 #14
johs_j>CInt runder op. Der står at 247,50 skal omdannes til 247.
Cint(247,50) = 248
Fix(247,50) = 247