Avatar billede kagge Nybegynder
18. februar 2002 - 10:17 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Søgestreng

Når man i sin sql-søgestreng vil tjecke for bestemte karakterer i en tekststreng hvad gør man så?

Hvis jeg f.eks. har datoerne 18.01.02, 18.02.02, 18.03.02, 18.04.02 liggende i en database.

Hvad gør jeg så hvis jeg vil lave et udtræk, hvor den skal finde alle datoer i januar måned. Det vil altså sige at jeg er ligeglad med hvad der står på plads 1,2,3 da det er 4 og 5 karakter jeg er interesseret i.

Håber i forstår!
Avatar billede j_stick Nybegynder
18. februar 2002 - 10:20 #1
if mid(Recordsetnavn,4,5)="01" then
Response.Write(RecordsetNavn)
end if
Avatar billede kagge Nybegynder
18. februar 2002 - 10:24 #2
Det var mere oppe i søgestrengen jeg tænkte på: a la det her:

strsql = select ..... From.... where "en ell. anden var" = karakter 4,5
Avatar billede rou Nybegynder
18. februar 2002 - 10:37 #3
Du bør have de dato'er liggende i et datofelt, og så skal du lave flg.

SELECT .... FROM .... WHERE DATEDIFF("m", ditfelt, "01-jan-2002") = 0

givet at 2002 er årstallet du er interesseret i.

Det kommer selfølgeligt an på hvilken database du bruger. Ovenstående virker i MSSQL.

- Rou
Avatar billede kagge Nybegynder
18. februar 2002 - 10:43 #4
Jeg har det ikke liggende i datofelt da det har givet en masse problemer med ombytning af tal osv.. Så nu taster brugeren datoen som en tekststreng og jeg validerer selvfølgelig indtastningen, så det ligger i formatet dd.mm.åå
Avatar billede sekhmet_ds Nybegynder
18. februar 2002 - 17:21 #5
Prøv:

select ... from... where (ditfelt like %'.01.'%)

(Mener det er % du skal bruge som wildcard)
Avatar billede cayenne Nybegynder
25. februar 2002 - 18:13 #6
Du kan måske søge sådan her ##.02.##
Avatar billede kagge Nybegynder
29. august 2002 - 07:05 #7
Har selv fundet løsningen