Avatar billede gonzzo Nybegynder
21. maj 2000 - 14:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hente fra 2 tabeller....???

Hejsa...

Jeg har 2 tabeller ...
en med nogle nyheder i  de skal sorteres efter dato...
den anden med nogle andre nyheder, de skal også sorters efter dato...

når man så ser det på min side skal disse dato sorteret emner fra de to tabeller opstilles sådant at man ikke kan se fra hvilken tabel de er henetet.... altså stadig i dato rækkefølge
jeg bruger nu denne funktion til at hente fra den ene tabel og datosortere, men jeg vil gerne have den anden tabel med heri , hvordan gøres dette ???

her er min db forespørgsel på den ene tabel..
---- cut ---
<?
$result = mysql_query( "select title, item_id, creation_stamp from news order by item_id desc limit 0,20" ) or die( "Unable to connect to SQL server");
while ($row=mysql_fetch_array($result)) {
?>
--- cut ---

Det er vel noget med at resultatet fra begge tabeller skal "sammenkøres" i et arry eller noget i den stil og så derfra sættes op i dato rækkefølge..
Har jeg lidt ret???
Avatar billede lassehjorth Nybegynder
21. maj 2000 - 20:48 #1
Først vil jeg lige spørge om hvorfor du har to tabeller selvom de har det samme indhold????

Og kan du evt. poste strukturen af de to tabeller???

Avatar billede gonzzo Nybegynder
21. maj 2000 - 23:20 #2
først vil jeg lige sige at indholdet IKKE er det samme.....
Jeg har overvejet at lægge disse 2 tabeller sammen mennnn så bliver den godtnok stor tabellen og det bliver noget rod at skulle lave udtræk fra den...
indholdet af den ene SKAL vises, dog kun de 20 nyeste.. (det er den sql forespørgsel som er vist ovenfor)
Indholdet af den anden skal sådanset også vises, men der er en række punkter der skal opfyldes for at det bliver vist...

Jeg prøver lige at forklare
den anden tabel indeholder lad os sige mælk, juice, cacaomælk og fløde (FIKTIVT)
i den tabel bliver der tilføjet nyt "mælk, juice, osv." ca hver anden dag
nu er det så at jeg kun skal bruge den NYESTE af hhv. mælk, juice, osv. (da det jo skal være frisk:-))) )
dvs. at jeg skal lave et udtræk ala

$result = mysql_query( "select creation_stamp from tabel2 where art = juiceorder by item_id desc limit 0,1" ) or die( "Unable to connect to SQL server");

og dette skal jeg så have gjordt for hver "art" jeg har og de skal så "blandes" ind i de andre nyheder således at HELE nyheds oversigten kommer til at stå sorteret efter dato...

Puu ha en smøre
Avatar billede gonzzo Nybegynder
21. maj 2000 - 23:22 #3
sluder og vrøvl jeg prøver lige at poste den sql komando igen...

$result = mysql_query( "select dato from tabel2 where art = juice order by dato desc limit 0,1" ) or die( "Unable to connect to SQL server");
Avatar billede gonzzo Nybegynder
03. juni 2000 - 18:33 #4
lukket...