Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. maj 2000 - 21:10 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

1Meg 256/128 og H...

Hader I ikke de spørgsmål man ikke kan se hele titlen på :)

Jeg har lige bestilt en 256 k/bits forbindelse fra CC og spørgsmålet går på, om man må/kan sætte en 10 m/bits HUB til modemet, så flere computere kan være på Internettet samtidigt ?

Jeg har 2, der gerne skulle på :)
Avatar billede einstein Nybegynder
20. maj 2000 - 21:15 #1
jep. Du kan da bare bruge den ene som server, og så have uplink'en fra hub ind i den.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. maj 2000 - 21:27 #2
Jamen så skal jeg have den "ene" stående tændt, hvis den anden skal på ... problemet er, at jeg er en travl mand og ikke altid er hjemme, og derfor vil jeg gerne have, hvis den anden computer "min fars" bare kan bruge forbindelsen UDEN min er tændt
Avatar billede einstein Nybegynder
20. maj 2000 - 21:42 #3
Jeg ved det ikke, men måske (kun måske) kan du køre din ADSL direkte over i uplinken på hub'en og derfra splite linien.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. maj 2000 - 22:21 #4
Ja, det var det, jeg gerne ville gøre .... er der nogle, der ved, om man kan det ?
Avatar billede driis Nybegynder
21. maj 2000 - 00:37 #5
Udfra hvad CC selv skriver om løsningen burde det kunne lade sig gøre...
Men jeg har ingen praktisk erfaring med det.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. maj 2000 - 00:39 #6
Hvis nu man ser på

http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem/skematisk.htm

Så er der en eller anden router inde i billedet, men hvad er meningen med det ? ... fungere den ikke som en HUB ?
Avatar billede driis Nybegynder
21. maj 2000 - 00:56 #7
Sådan som jeg forstår det; kan en HUB bruges som router, og så burde man kunne gøre som du skriver.

Når jeg læser CC's information forstår jeg det sådan, at "1Meg Modemet" modulerer signalet om, så det svarer til signalet fra et LAN, der kører TCP/IP. Hvis det er rigtigt, kan man godt sætte den ene in uplink-porten på HUB'en og så sætte x antal PC'ere til.

Hvis jeg var dig, ville jeg skrive en mail til CC eller ringe til dem og få spørgsmålet opklaret endegyldigt.
Avatar billede manon Nybegynder
21. maj 2000 - 03:43 #8
Phylox2>

Jeg køre fastnet med en Router (adsl) og hub uden problemmer.

Min udbyder er worldonline jeg jeg troede også at der var tale om en fler ports router, men nej.

Så jeg undersøgte markede for hub og nye netkort.

Hvis du vil købe hub´en IRL, skal du gå i DATACENTRUM. Der for du :

2 stk. NE2000 PCI netkort 10/100 Mbit Realtek
1 stk. 4 Port Fast Ethernet HUB
2 stk. Netkabel TP kategori 5 - 3 meter incl. RJ45 stik

for kun 800.-

Jeg har 3 pc´er og sat nye 100mb netkort (ville også virke med 10, hvis hub´en var en 10mb)

PC 1 er i port1 på hub´en.
PC 2 er i port2 på hub´en.
PC 3 er i port3 på hub´en.

Og nu det vigtige - routeren skal sættes ind i port 4 på hub´en - ikke i uplink porten! Min "fessor" sagde at trafiken dermed ikke mistede nogen hastighed.

Alle maskiner kan være online/offline på samme tid og dele forbindelsen eller delvis være tændt og slukket.

Netværket skal nok rekonfigureres, men den tid den sorg.

Du har sikker fået en ip adr. du skal angive i din TCP/IP protokol for netkortet - den vil måske se sådan her ud - eks. 234.678.1.2

Det skriver du i den første pc´s TCP/IP protokol for netværket -i PC nr. 2 skriver du så bare 234.678.1.3, og 4 til den næste og 5 osv.

Husk at dine RJ45 kabler skal være lange og de fås og laves også billige.

\manon
Avatar billede manon Nybegynder
21. maj 2000 - 03:48 #9
Til advarsel skal det siges at hele mit netværk gik i kludder ved inst. at TCP/IP protokol og udbyderen IKKE supporter det. Alt blev testet og chekket - uden resultat, så min eneste udvej var en formatering!
Dette hjalp da så også, og jeg siger dig - det er fedt at kunne slukke sin puter, uden at tage hensyn til om de andre er online eller ej *s*
Avatar billede einstein Nybegynder
21. maj 2000 - 09:39 #10
hmmmm
SÅ meget strøm bruger en computer altså heller ikke ved bare at stå tændt hvis skærmen er slukket.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. maj 2000 - 11:22 #11
mamon >>> Jeg takker mange gange for dit svar, men vil lige vente til jeg får forbindelsen .... kommer vel om et par uger, inden jeg accepterer :)
Avatar billede z_master Nybegynder
22. maj 2000 - 14:17 #12
En ting til Manon svar...
Han har ved WOL. Han har en router. Den fik han vel med Internetforbindelsen.
Han har sat en hub til hans router.

1-megModem != Router  (!= betyder ikke lig med)

CC giver ikke en router til dig. det gør WOL. Du kan derfor ikke sætte modemet til en HUB.

Måske kan du godt, men så kan du kun have EN maskine til sluttet Internettet.

HVORFOR?

jo Router filtere alle IP-adresser på ens netværk, når de skal ud på Internettet så det ligner at de har den samme (Den udbyderen gav dig). Du vil ikke være i stand til at bruge nogle andre IP-adresser, da du så sikkert vil konfliktere med en andens IP adresse plus WOL har sikkert sat en dimmer på, så du ikke kan komme på nettet uden at have sat IP'en rigtigt op.

Derfor hvis du ikke vil bruge en maskine som router, så skal du købe en router.

Koster ca. 3000kr.

Kommenter mig endelig, men en HUB og en ROUTER er ikke det samme
Avatar billede einstein Nybegynder
22. maj 2000 - 18:58 #13
det er rigtig nok.......
Avatar billede z_master Nybegynder
22. maj 2000 - 20:34 #14
Måske skulle jeg ikke sige WOL, men i stedet ALLE udbydere.

Dine valg..
Skaf en router led efter den.. Den skal passe til Ethernet/ethernet, så pas på du ikke kommer til at købe en Ethernet/ISDN da det ikke er det du har brug for.

Ellers skal du sætte en maskine op som router.. hvis du har en god ven, som kan finde ud af Linux/*nix så prøv at skaf en lille maskine, som har en lille strømforsyning. (De nye er på 300 watt, mens du kan finde gamle på 115 watt. Skal lige siges at WOLs router som man får med der er på 80 watt), ellers bliver du nød til at sætte en af dine maskiner op.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
22. maj 2000 - 23:38 #15
Ja, for det jeg kan forestille mig er, at maskinerne alle skal have samme IP udaf til og forskellige i det internet LAN ... Det kan en "normal" HUB vel ikke klare ?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
23. maj 2000 - 00:02 #16
Er der nogle der har forslag til en router ???? Det er jo en jungle derude!
Avatar billede phylox2 Nybegynder
23. maj 2000 - 01:25 #17
http://www.blaa-bog.dk/1meg.bmp

Kan man ikke gøre sådan ? Og så bare have PC1 konfigureret som master (med den IP, som forbindelsen har) og så den anden med en anden IP .... så skal mastermaskinen dog være tændt og have et delingsprogram installeret, men mon ikke det kommer til at virke ?
Avatar billede manon Nybegynder
23. maj 2000 - 03:24 #18
Z-master>

Du har helt ret - ved eftertanke er det jo et modem CC giver dig.

Og en HUB og ROUTER er IKKE det samme ! :-)

Ville Win 98 Se med modemsharing være en option hos CC ?????

Jeg har en Cisco 677 router, men ved ikke hvad den koster, men virker - det gør den *s*
Avatar billede z_master Nybegynder
23. maj 2000 - 04:12 #19
Manon >> Den router du har koster ca. 3000 kr og er en meget dyr en.

Phylox2 >> At sætte en windows 98 maskine op ville være en god ide, hvis du ikke.. Det er det jeg har lige nu indtil jeg sætter en rigtig Linux router op.
Plus den måde du siger er præcis det hvad sådan et program gør..

Jeg kan anbefale Sygate (koster dog, dog kan crack findes let), hvis du ikke er særlig god til at sætte programmer op til Internet..

Ellers er der wingate og winroute.

tjek Tucows.com og se hvad der er.

Det den computer så vil gøre er at gemme din Interne IP og ændre den til routerens IP, så det ser ud som om den stammer fra din server. Så når signalet kommer tilbage så ændre routeren IP til din IP igen.

sygate kan hentes på www.sybergen.com
Winroute = (tror jeg) winroute.com
wingate = wingate.com

Men kig på det..
Avatar billede maniacdog Nybegynder
26. maj 2000 - 13:41 #20
z_master:
Ethernet/ethernet?  :)
Anyway der er kanon mange routere i den store vide verden, men efter min mening så er markedets bedste en fra cisco.
De er nemme og konfige og fylder ik ret meget.
Jeg tror at grunden til at folk ikke vil bruge deres PC som router er bl.a. at den støjer. Ja man kan da godt bare smide den ind i et skab, men det vil folk ikke.

-Maniacdog
Avatar billede manon Nybegynder
26. maj 2000 - 16:38 #21
Nu har WOL jo preset priserne igen og i deres tilbud for man en router.
Avatar billede z_master Nybegynder
26. maj 2000 - 17:58 #22
ManiacDog >> Du spurgte om Ethernet/ethernet?

Ok Lad os se. Et almindeligt netkort, som kører på RJ45 stik er et Ethernet kort, right? Siden du skal bruge en indgang med ethernet og en udgang med ethernet, så er det vel en router som er ethernet/ethernet.

Ligesom du har en router, som hedder
ethernet/ISDN
Avatar billede fox1983 Nybegynder
28. maj 2000 - 00:40 #23
Modemet man får leveret fra CyberCity, kan ikke tilsluttes en hub!

Du skal bruge en Ethernet2Ethernet Router eller en Gateway server fx. Linux, SyGate til Windows.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. maj 2000 - 08:02 #24
z_master:
Nårh nu er jeg med, jeg havde bare ikke forstået hvad du skrev længere oppe...
Det så lidt skummelt ud :)

Sorry.

Anyway prøv og tjek ADSL priserne fra World Online
www.adsl.worldonline.dk

:-)

-Maniacdog-
Avatar billede stivert.dk Nybegynder
31. maj 2000 - 15:10 #25
Køb en router..
Avatar billede phylox2 Nybegynder
31. maj 2000 - 16:47 #26
Ja, det tror jeg også bliver nødvendigt, men de er dyre :(
Avatar billede maniacdog Nybegynder
02. juni 2000 - 07:57 #27
Så slemme er de heller ikke. Det kommer jo også an på hvor du køber den, og hvad mærke du vælger ik´ :)

-Maniacdog-
Avatar billede phylox2 Nybegynder
02. juni 2000 - 12:37 #28
Joh - men den skulle gerne virke ordentligt :)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
02. juni 2000 - 13:00 #29
Det gør de fleste da også :)
Kan dog anbefale et Cisco produkt :)

-Maniacdog-