Avatar billede nuck Nybegynder
17. februar 2002 - 09:32 Der er 7 kommentarer

Linux Kómmandoer

Hey
Jeg har en linux freebsd server.. Jeg har 2 ting jeg gerne lige vil lærer!

1 : Hvordan opretter jeg en FTP konto ?

2 : Hvordan bestemmer jeg hvilken mappe den ftp konto skal have adgang til ?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2002 - 12:14 #1
freebsd er ikke linux ;)
http://www.eksperten.dk/kat/120/
Avatar billede byterealm Nybegynder
17. februar 2002 - 14:33 #2
Linux har som standard en ftp konto, du skal derfor blot skal oprette en password + angive et workdir.

passwd ftp
chwd ftp
Avatar billede sune_posselt Nybegynder
17. februar 2002 - 15:10 #3
Vrøvl!
"Linux" har ikke som standard en ftp-server, og da slet ikke en ftp "konto". Nogle Linux _distributioner_ har derimod en ftp-server som standard - forskellen er altså ret væsentlig.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
17. februar 2002 - 15:13 #4
du skal først have installeret en ftp server, jeg vil foreslå proftp
"
cd /usr/ports/ftp/proftpd
make install clean

og så har dine normale brugere du har oprettet adgang til dit system via ftp
Avatar billede langbein Nybegynder
19. februar 2002 - 12:02 #5
Har testet FreeBSD opp mot RedHat 7.1 De likner men er ogsä en del forskjellig. Installasjons prosedyren er en del forskjellig. Mer komplisert i FreeBSB. Slike ting som linuxconf mangler selvfölgelig i FreBSD og den er sänn set ikke like bruker eller operatörvennlig som Linux, synes jeg. Mange Linux kommandoer kjörer likt i FreeBSD, men ikke alle.

Husker ikke hvilken ftp demon som fulgte med FreeBSD men luerer pä om det ikke var wu-ftp likt med Red Hat.

Mon ikke byterealm delvis rett i at de fleste Linuxer settes opp default med en anonym ftp konto ? (Men ikke noen ordinaer brukerkonto.)

Her er en oversikt over tilgjengelige ftp servere og annet ftp greier:
http://www.freebsd.org/ports/ftp.html

Spörsmäl 1 og 2: Man mä selvfölgelig ha en kjörende ftp server enten dette nä er wu-ftp, proftpd eller noe annet. När man oppretter en ordinaer brukerkonto som sä tilordnes et hjemmeomräde, sä pleier i de fleste tilfeller det ä skje at denne ordinaere brukerkontoen ogsä vil fungere som ftp konto. Päloggingsmappe blir hjemmemappen til den ordinaere brukerkontoen. I linux sä er vel den enkleste mäten for ä opprette brukerkontoer pä ä bruke linuxconf. Dette gär jo ikke i FreeBSD.

Oppretting av ordinäre brukerkontoer i text mode skulle kunne skje slik:
1. Opprette konto og home directory: "adduser <brukernavn>"
2. Sette passord: "passwd <brukernavn>"

Hvis ftp demonen kjörer sä skulle faktisk de to siste linjene gjöre det hele.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. februar 2002 - 12:06 #6
Ellers litt mer info om opprettelse av brukerkontoer:http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/users-user.html
Avatar billede langbein Nybegynder
19. februar 2002 - 12:08 #7