Avatar billede zephyr Nybegynder
16. februar 2002 - 15:17 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Owner og noget

Hej

Jeg har kopieret mine databaser fra en anden server. Problemet er at de tabeller jeg havde fik en owner, som lå på den gamle server, og når jeg prøver at forbinde til databasen gennem ASP vil den bruge owneren 'dbo'. Kan jeg ikke ændre ejeren af mine tabeller til dbo?

På forhånd tak
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2002 - 15:28 #1
hi zephyr>I dont quite understand your question! Do yopu mean that the database you copied had another owner thna dbo and you wnat to change it to dbo? As far as I know the owner is irelavent when connectiong with ASP. Create a user which has permissions to do what you wnat and then log on with ASP using that user!
Avatar billede tmceu Praktikant
17. februar 2002 - 13:02 #2
terry >> owner'en er bestemt ikke ligegyldig. Når man udfører SQL statements på SQL Server, forsøger den først at anvende et objekt med den aktuelle bruger som owner. Findes der ikke et objekt med denne owner, forsøger den at anvende et objekt med dbo som owner. Findes objektet kun med med helt 3. owner, vil du få fejlen "Invalid object name..."

Du kan ændre owner på et objekt med sp_changeobjectowner, men det kræver at du er logget på med en bruger som har retigheder på objektet, eks. som systemadministratot eller databaseowner.

Eksempel som ændrer owner på tabellen 'mintabel' til brugeren 'dinbruger'. Anvender du Windows Security, er syntaksen for owner 'domain\user'

EXEC sp_changeobjectowner 'mintabel', 'dinbruger'

Hvis du anvender en DTS Wizard til at kopiere objekter med, kan du specificere at den også skal kopiere logins.
Avatar billede fmadse1 Nybegynder
25. februar 2002 - 14:06 #3
grant exec on dbo.<din tabel> to public
go