Avatar billede asdfg Nybegynder
14. februar 2002 - 01:31 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formatering

Hvoedan formaterer jeg min HD i Win XP?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:33 #1
brug Exploerer eller stifinder, fin det drev du vil formatere og højreklik på det, så får du valget Formater
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:34 #2
fin=find even
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:35 #3
du kan også dobbeltklikke på Denne computer, find drevet du vil formatere og følg anvisningen ovenfor!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:35 #4
det er en betingelse at du har fdisket drevet først, eller kan du ikke se det i WinXP.
Avatar billede asdfg Nybegynder
14. februar 2002 - 01:38 #5
Den skriver at drevet er i brug og kan ikke formateres, da det er min eneste hardisk jeg vil formatere, hvordan gør jeg så?
Hvordan fdisker jeg?
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:42 #6
1: Du bliver spurgt om der skal bruges store drev. Du vælger ja, ellers er det FAT16 og det vil du ikke have!

2:En menu kommer frem. Den ser sådan ud: (ca.)
  1. Opret partitioner
  2. Aktiv en partition
  3. Slet partitioner
  4. Se info om partitioner

3: Du vælger 4 for at se om der er en/flere partitioner. Hvis der er gå til 5: ellers

4: Vælg 3 for at slette den/de der er!
    1. Hvis der er udvidet vælger du at slette logiske drev! Efter det sletter du den udvidet!
    2. Nu skal du slette den primære partition. Vælg slet primær partition...

5: Nu skulle alle partitioner være væk!

6: Gå tilbage til hoved menu og vælg punkt 1.

7: Vælg at lave en primær partition!

8: Vælg nej til at bruge hele hd´en.

9: Vælg størrelse til din partition.

10: Under hoved menuens punkt 1. vælger du at lave en udvidet partition.

11: Der skal laves logiske drev!

12: Vælg at lave et logisk drev på hele det udvidet eller kun noget af det!

13: I hoved menuen vælger du punkt 2. Derefter vælger du at aktivere den primære partition!

14: tryk Esc for at gå ud af fdisk. genstart comp´en og hd´en er delt op!

Kort forklaring:

Punkt 1->Opret primær
      ->Opret udvidet
      ->Opret logisk
Punkt 2->Aktiver partition

Punkt 3->Slet partition

Punkt 4->Se information om partitionerne
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:45 #7
Du kan hente en bootdisk på www.bootdisk.com, pakke den ud og lægge den på en diskette.
Du skal bruge bootdisken for at komme til Fdisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:48 #8
hvis drevet du vil formatere er en seperat enhed ville jeg koble dit C: drev fra ved at tage kablerne ud, så risikerer du ikke at formatere den ved en fejltagelse.
Når du er færdig med fdisken og har formateret drevet kan du koble C: drevet til igen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 01:49 #9
jeg hopper af her, skal tidligt op i morgen.
Avatar billede blackie Nybegynder
14. februar 2002 - 01:57 #10
retaxes-> Det sidste du skrev, var en rigtig god ting at gøre (altid), den vil jeg huske, man kan lyn hurtigt komme galt i byen og så er der en masse arbejde, som er tabt.
Det var bare en kommentar.
Avatar billede asdfg Nybegynder
14. februar 2002 - 02:19 #11
Som nævnt er det drev jeg vil formatere min eneste HD, så jeg kan ikke rigtig koble det fra, som jeg skal formatere.
Avatar billede asdfg Nybegynder
14. februar 2002 - 02:21 #12
Jeg har nu hentet en bootdisk, den har bedt mig oprette 6 disketter, det har jeg så gjort, men jeg kan ikke åbne nogen af filerne på nogle af disketterne.
Avatar billede annikadk Nybegynder
14. februar 2002 - 02:27 #13
http://www.drd.dyndns.org/index2.html
ind på bootdisk.
hent den næstnederste diskette (der kan kun hentes en rød)

Den smider du på 1 diskette og booter din PC op med den, derefter følger du retaxes anvisning om Fdisk
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 10:39 #14
6 disketter, lyder somom du har fåët fat i install.disketter til WinXP.
Du skal hente en bootdisk til Win98 og pakke den ud!
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 10:40 #15
blackie> Det sidste jeg skrev var, at jeg ville hoppe i kanen ;o)
Og ja, det er altid en god ting at gøre ;o)
Avatar billede blackie Nybegynder
14. februar 2002 - 15:24 #16
retaxes-> Ja, ja, du var bare lidt hurtigere på tasterne end jeg. ;-}
Avatar billede retaxes Nybegynder
14. februar 2002 - 16:29 #17
takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes