Avatar billede tiz3myr Nybegynder
12. februar 2002 - 19:05 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Noob spm..!!

Hai!!!

Jeg har lige installeret apache, og fået den op og køre med hostnavnet: 127.0.0.1 (er vel standard)

Jeg har nu lavet det her script!! (er lige så lige startet på "start på php" idg forlag)

Men altså scriptet:

<html>
<body>
<h1>Test af arrays</h1><br>

<?
/*
dette script fylder et/en array/liste op med forskellige navne.
Derefter viser scriptet det tredje navn.
hvis det er skrevet rigtigt ind, skulle det gerne returnere
navnet Pedersen
*/
$navne[0] = "Jensen";
$navne[1] = "Hansen";
$navne[2] = "Petersen";
$navne[3] = "Rasmussen";
echo $navne[2];
?>

</body>
</html>

er ved at lære om arrays!
Hvis jeg nu vil teste det her scipt..
Så gemmer jeg den som array.html (fx) under apache\htdocs\ og skriver i en browser http://127.0.0.1/array.html og intet kommer frem?

Jeg er nemlig i tvivl om jeg overhovedet skal kalde den .html? skal den hedde .php når det bare er en html fil, som indeholder php script??

Håber nogle eksperter derude gider bruge 1 min på en nybegynder som mig :D

Ville oxo gerne hvis en, MEGE FOR STÅELIGT, vilel forklare mig hvad apache/http-server gør.. Da jeg intet kender til det, har bare fulgt en guide skridt for skridt!!! Jeg kender ok meget til html, og vil nu gerne kunne gøre min hjemmesider mere aktive, derfor har jeg kastet mig over noget så svært som php :DDD

//Tiz3myr
Avatar billede snigermunken Nybegynder
12. februar 2002 - 19:07 #1
den skal hedder array.php :)
Avatar billede snigermunken Nybegynder
12. februar 2002 - 19:08 #2
Nå du bruger php skal dine filer hedder *.php, *.php3 eller *.phtml

Men mindre du ændre server indstillingerne.
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
12. februar 2002 - 19:08 #3
hvordan kalder jeg den det?? hvis jeg nu bare gemmer fra notepad, som d er skrevet i, så hvis jeg skriver array.php => gem, så kommer jeg ud i htdocs og en test fil ved navn array.php.txt ligger der?
Avatar billede snigermunken Nybegynder
12. februar 2002 - 19:10 #4
Gem som "array.php" med " så bliver den gemt array.php
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
12. februar 2002 - 19:12 #5
^ kan jeg ikke få til at du!
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
12. februar 2002 - 19:14 #6
jo sry.. d dur, men d ligner stadig bare en txt fil :D
Avatar billede tiz3myr Nybegynder
12. februar 2002 - 19:15 #7
ALLE JER DER HAR VÆRET MED HER.. PRØV LIGE LAV ET SVAR ISTEDET FOR EN KOMMENTAR, SÅ JEG KAN GI JEG NOGLE POINT, BARE LAV ET SVAR DER HEDDER:
DADAAA E.L :DDD THX FOR HJÆLPEN
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2002 - 19:19 #8
Du skal vise filendelserne på din maskine. Funktioner > Mappeindstillinger > Vis > Fjern flueben i "Skjul filtypenavn for kendte filtyper"
Avatar billede zyberwizard Nybegynder
12. februar 2002 - 19:23 #9
Nej Du kan i notepad vælge om du vil gemme som TEXTDOKUMENT eller ALLE FILER*  Vælg alle fier og skriv array.php i stedet for array.php og gemme som txt men som ALLE FILER
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2002 - 19:26 #10
Det er da nemmere at få vist filendelsen. Så har han også en chance for nemt at omdøbe hans array.php.txt fil :P
Avatar billede snigermunken Nybegynder
12. februar 2002 - 19:49 #11
hvad snakke i om det er da lige så let at nå man gemmer så skrive "array.php" istedet for alt det andet. Filen bliver gemt som en php fil.
Avatar billede bergeren Nybegynder
12. februar 2002 - 22:14 #12
Har du husket at apache skal køre imens??
Avatar billede snigermunken Nybegynder
12. februar 2002 - 22:52 #13
Svar fra bergeren
12/02-2002 22:14:21    Har du husket at apache skal køre imens??

Hvordan kan du svare ved at stille er spørgsmål?

Vis du ser på hvad tiz3myr hvad skrevet vil du se han prøver at åbne http://127.0.0.1/array.html som giver en blank side. Vis apache ikke var startet ville han havde fået en "Serveren kan ikke findes"