Avatar billede kristianp Nybegynder
11. februar 2002 - 21:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Voice & Video i Messenger ??

Jeg har en cybercity adsl forbindelse med router. Jeg har åbnet for alle porte i routeren ( 1-65535 )
Jeg kører Win XP Pro og min firewall er slået fra.
Hvis jeg prøver at connecte til en kammerat der har en tdc adsl med et modem virker det ikke. Kan fint sende beskeder, men ikke filer, voice og video.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
11. februar 2002 - 21:32 #1
Jeg ved ikke med cybercity, men hos TDC kan man som ADSL-kunde vælge om man vil have en sikker forbindelse med en firewall lænere ude... Det kan ikke være sådan en du har?? Jeg har haft samme problem. MSN'en skrev at min forbindelse ikke var sat op til at kunne snakke over IP.. Men så kunne jeg vælge at sette den op via programmet.. Den skrev at jeg bare skulle slå alle mine firewalls fra..
Avatar billede tumben Novice
11. februar 2002 - 23:21 #2
..jeg har endelig fået det voice til at virke på min ADSL forbindelse (bredbånd  med MODEM..dvs ingen router)....du får det vist aldrig til at virke på en routerforbindelse...noget med NAT..siger de "kloge"
Avatar billede tumben Novice
11. februar 2002 - 23:25 #3
..jeg har prøvet 200 gange Nøjagtigt den samme "opstilling som dig..dvs med en der har router..det virker IKKE....nu skal en af mine kammerater have TDCbredbånd med modem ligesom mig..så prøver jeg med han ...gu ved om det virker ???.....det virker nu...hvor han har 56K
Avatar billede kristianp Nybegynder
11. februar 2002 - 23:27 #4
NAT = Network Address Translation
Det er jo bare en funktion til at oversætte en ip adresse til en anden. Og når jeg har forwarded alle mine porte på routeren skulle det egentlig være ligemeget. Men jeg er selvfølgelig ikke sikke.
Avatar billede sprutnik Nybegynder
11. februar 2002 - 23:30 #5
Jeg har også router hos cybercity, og jeg mener de har sagt et eller andet med routeren virker som en firewall, og derved kan man ikke sende filer i f.eks. Messenger.
Avatar billede kristianp Nybegynder
11. februar 2002 - 23:48 #6
sprutnik - Det er rigtigt at en router virker lidt som en firewall. Den tillader kun visse ting at komme igennem til pc'en. f.eks har en router en ip ud til det store internet der hedder 217.157.147.157, og indersiden at roteren har en ip der typisk hedder 10.0.0.1, hvor en pc der er koblet til routeren kunne have 10.0.0.2. Hvis man så har en web server kørende på sin pc ville den jo kørere på 10.0.0.2:80, men det er der jo ingen på det store net der kender, de ville skrive 217.157.147.157:80. Man sætter så routeren til at videresende al trafik på 217.157.147.157:80 videre til pc'en 10.0.0.2:80. Og da jeg har sat den til at sende alt trafik videre til pc'en fostår jeg ikke det virker. Men der må være nogle kloge hoveder der kan fortælle hvorfor.
Men jeg tror det er fordi at hvis jeg starter en voice/video session fra min pc, og sende den til en kammerat, vil det se ud som om jeg kommer fra en ip der hedder 10.0.0.2, og den kender hans pc jo ikke. Det er nok det samme problem som med Remote Assistance i XP.