Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 17:58 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Celeon / PentiumIII

OK! Et sikkert ganske let spørgsmål for eksperter.

Hvad er forskellen på en Celeon prosessor og en PentiumIII prosessor?

TaK

/Jedimaster
Avatar billede -simon- Nybegynder
10. februar 2002 - 18:02 #1
P3's cache er på 256 KB mens Celeron's kun er på 128 KB (L2)
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 18:04 #2
-simon- : Den nye Celeron har lige så meget cache som PIII.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 18:04 #3
Og det betyder at den "tænker" dobbelt så langsomt?
Avatar billede -simon- Nybegynder
10. februar 2002 - 18:05 #4
ja, det er korekt men den nye P3 (Xeon) har en cache på 512 KB ;)
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 18:08 #5
Jedimaster : Hvilken Celeron og PIII??
Avatar billede -simon- Nybegynder
10. februar 2002 - 18:09 #6
den nye Celeron 1,2 og P3 1,133
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 18:10 #7
Jeg er på vej til at købe en bærbar, og prisen på en Celeon maskine og en Pentium er meget forskellige. SÅ spørsgsmålet er om det kan betale sig at give det ekstra...
Avatar billede -simon- Nybegynder
10. februar 2002 - 18:12 #8
hvad skal du bruge den til ???
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 18:13 #9
Det kommer an på hvad du skal bruge den til!
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 18:14 #10
Og hvilken Celeron og PIII CPU der er i computeren.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 18:21 #11
Jeg skal bla. bruge den til noget grafik, hjemmesidedesigen, photoshop, lyd m.m. Det kan da også godt være, at jeg sniget et spil ind. Men det er mest til ovenstående.

PentiumIII 900 mhz og celeon 1,1ghz
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 18:24 #12
Hvor mange MHz FSB'en på PIII'en, og er det en Celeron Tualatin??
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 18:28 #13
Det med PentuimIII'en aner jeg ikke engang hvad er og det sidste står ikke i annoncen.
Der står bare en Celeon 1,1 ghz. - Fujitzu
og Pentium 3 - Compack
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 18:53 #14
Øhhh.... Compaq selvfølgelig.
Avatar billede .exe Nybegynder
10. februar 2002 - 19:16 #15
Okay, kan du give et link eller sådan noget, så jeg kan se hvilken PC det er??
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2002 - 19:33 #16
Intel Inside og AMD er klart de største producenter af processore.. De har hver en kvalitets-processor og en "fattigmands-processor"
Hos Intel Inside som ejes af Intel er Pentium kvalitetsprocessoren og Celeron er "fattigmands-processoren" Men derfor kan man saktens bruge en Celeron-processor. Til det du skriver at du skal brige den til tror jeg at det er rigligt med en Celeron-processor.. Det eneste den ikke kan er at regne store stykker ud på en kort tid.. Dette skyldes at cachen på en Celeron ikke er lige så stor og lige så stabil som på en pentium.
Men hvis du ikke skal spille overdrevet store spil på den er det nok med en Celeron-processor.
Man skal jo også lige tage hensyn til prisen ;-)

/Nicklas B.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 19:36 #17
Ikke helt for det er noget jeg har set i kataloger. Men de hedder
Fujitsu-Simens Amilio 1,1 ghz
Compaq 900 mhz. Kender ikke navnet. SIkkert en Armada et eller andet.
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 19:39 #18
- NickB
Hvad er et overdrevet stort spil? (man kan vel alligevel ikke spille de kæmpe 3d spil på en bærbar, da det vel kræver noget 3dkort)??
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2002 - 19:42 #19
Fujitsu Simens bærbare computere kan i finde her: http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/consumernotebooks.html
Kan du se i anoncen om det er M serien eller D serien.. For de har begge Pentium-processore..
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2002 - 19:47 #20
AMILO M's Celeron udgave er på 850 MHz og AMILO D's Celoron-udgave er på  1.0 eller 1.3 GHz.. Så jeg ville tro det var en D'er kan det passe??

Der er lige lidt tekniske informationer om dem begge har... http://212.52.234.17/index.cfm?fuseaction=dspcontent&lid=2&iid=0
Måske kan du genkende nogle af de andre ting fra annoncen..
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2002 - 19:52 #21
jedimaster-> Det er rigtig at store spil ikke kan køres på en bærbar. Men du kan købe et udvendigt skræmkort og bruge en stører skærm.. Så kan det lige lade sig gøre.. Dette kan anbefales hvis man kun har en bærbar og ikke særlig meget plads til en stationær.. Men en celeron processon kan fx ikke regne store 3D simulations-billeder ud. (eller den kan i hvert falde have svært ved det..)
Avatar billede jedimaster Nybegynder
10. februar 2002 - 21:02 #22
- Sidste spørgsmål. Hvordan kører man et udvendigt skærmkort???

Ok, så tror jeg at det bliver Celeronen, da jeg "kun" skal behandle 2d billeder og animationer, samt lave standard midi lyd.

Tak NickB...
Avatar billede nicklasb Nybegynder
10. februar 2002 - 21:12 #23
Du kan selvfølgelig ikke få udvendige skærmkort.. Men til nogle skærmkort kan du købe et adapter-kort, der kan gøre billedet bedre. Og jeg tror også at disse er lavet til nogle få bærbare grafikkort..
Men jeg er ikke 100%
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
11. februar 2002 - 04:10 #24
Det var en utrolig mængde misinformation.

Celeron Kører med 128-256Kb L2 cache og 66-100MHz Bus. P3 Kører med 256-512Kb L2 cache og 100-133MHz bus.

XEON har intet med en ny P3 at gøre, men er navnet på Intels server udgave af P2 og P3(Typisk med 1-2MB L2 cache).

P3 og Celeron kan udføre nøjagtig de samme´beregninger, men Celeron vil typisk være en smule langsommere hvis den presses. Der er ikke noget som hedder cache ustabilitet... Hvis cachen ikke er stabil, så er processoren defekt!

Udvendige skærmkort eksisterer ikke, og Celeron har ingen problemer med at udregne "simulations billeder"... Normalt håndteres grafik af det indbyggede grafikkort, og der er begrænsningerne.

MVH,
Avatar billede nicklasb Nybegynder
11. februar 2002 - 21:25 #25
Sorry, hvis vi er nogle der ikke har forstået det helt rigtigt.. Men så er det jo godt at der er nogle der kan rette os... Men aaa_2500 er det ikke lidt sent at komme og sige det?? Så vidt jeg kan se har du længe abonneret på dette spørgsmål, og har saktens kunne rette os uder vej... Ellers lusker du bare rudt i de aksepterede spørgsmål for at rette evt. fejl.. Spørgsmålet blev lukket 10-02-2002 21:08 og du har først svaret kl. 04:10 den 11.

Men tak for hjælpen...
Sig endelig til hvis du vil have del i pointene.. ;-)
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
12. februar 2002 - 01:48 #26
niclasb,

Næ tak... behold bare pointne... Jeg undrer mig bare over den generelle tendens som er på eksperten, nemlig at man kommer med alle mulige utrolige forklaringer for at score et par point... Og nej, jeg kommenterer normalt ikke lukkede spørgsmål, men nogen gange er der så meget misinformation at jeg krummer tæer... Problemet er jo at folk som ikke teknisk er særligt velfunderede, tror at det rent faktisk er eksperter som svarer på spørgsmålene her inde, og derfor køber udstyr baseret på de svar de får.

MVH,