Avatar billede pc2u.dk Nybegynder
09. februar 2002 - 22:41 Der er 5 kommentarer

Assembler

Hej allesammen

Hvad vil det sige at Assemble og er der tutorials til det
Avatar billede devman Nybegynder
09. februar 2002 - 22:45 #1
Uden at jeg har slået ordet op...
Så er Assemble maskinkode som er det laveste niveau man kan programmere på.
Det er utroligt hurtigt, men et h.. at kode i.
Har selv i 80'erne lave Assemble til min gamle 64'er.

Jeg ville søge på google .. her er der meget mere.
Avatar billede netraider Nybegynder
09. februar 2002 - 22:48 #2
At programmere i Assembler er at programmere i mere eller mindre maskinkode. Det er programmering på et så lavt plan, at det stort set ikke benyttes, fordi det er alt for tidskrævende. Desuden kan man komme til at lave mange slemme fejl i assembler, som kan ødelægge dit system fuldstændig. Derfor vil jeg ikke anbefale dig at prøve at lære assembler vis du ikke er en absolut programmeringshaj. Stadigvæk er det alt for tidskrævende.
Avatar billede stigc Nybegynder
09. februar 2002 - 22:49 #3
maskinekode er nu endnu lavere, og assembler behøver ikke at være hurtigt. Men dygtige programmøre kan skrive hurtige kode, da det er et lavniveaus sprog. Det vil sige man kan bestemme præcis havd CPU'en skal gøre...

Har også programmeret på en 64'er. Den havde 2 registre :)
Avatar billede disky Nybegynder
10. februar 2002 - 00:32 #4
stigc:
Du har lidt begrebs forvirring.

Maskinkode og assembler er samme niveau. den eneste forskel er at i assembler har man givet mnemonickoderne (maskin kode) navne for at de er lettere at huske.

pc2u.dk:
I 99.999% af tilfældene er det en dum ide at bruge assembler.
1. Udviklingstiden er uhyggeligt meget længere end i højniveau sprog som C++/java
2. Der laves mange flere fejl, som er lynende svære at finde.
3. pga den længere udviklingstid bliver projekter også meget dyrere
4. din kode er 100% bundet til den cpu du har lavet det på og kan IKKE flyttes.

Fordele er der dog også.
1. det er hurtigt, forudsat det er en udvikler med erfaring der har lavet det, (gælder dog alle sprog)
2. du har 100% styr på cpu'en på laveste niveau.

Reelt anvender man kun assembler, i f.eks. interrupt routiner i real tids systemmer som bruger en langsom cpu.
Selv ikke engang i multitaskningskerne gider man bruge det idag, ganske enkelt pga. ulemperne.
Avatar billede stigc Nybegynder
10. februar 2002 - 00:55 #5
disky >> Assembler må da siges at være niveauet over maskinkode. Her kan du f.eks lave labels. Desuden findes der mange Assembler som ikke bare omformer koden 1 til 1, men faktisk har indbygget ord, som udgør flere maskinkode kommandoer....