Avatar billede pavia Nybegynder
15. maj 2000 - 21:25 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Afkrydsningsfelter...

Jeg har 3 afkrydsningsfelter i en tabel. Hvert afkrydsningsfelt refererer til en "Fra kl" og en "Til kl".
Hvordan får jeg forespørgslen til at vise det der er markeret, og undlader det der ikke er markeret.
Mit problem har hidtil været, at den godt kan vise det i rapporten, hvis alle felter er afkrydset. Hvis jeg så unlader at markere bare én, viser den ikke nogle af dem.
Hvad gør jeg????
Avatar billede jgc Nybegynder
15. maj 2000 - 23:25 #1
Skriv lidt mere - hvad hedder dine afkrydsningsfelter og hvad svarer værdierne til (Fra kl = kryds i checkbox / Til kl = Ikke kryds i checkbox???).

Hvad skal din forespørgsel vise?
Avatar billede philiph Nybegynder
15. maj 2000 - 23:55 #2
Hvordan ser din SQL ud?
Avatar billede eskimoen Nybegynder
16. maj 2000 - 00:42 #3
Jeg er ved at lave en tabel over mødte folk til et udkald. Hvor brugeren kun indtaster: dato, dag i måned, Fra kl og til kl. Efter at have indtastet disse, skal han afkrydse dem som er mødt til dette udkald.
Det hele starter med, at der skal være plads til 3 udkald om dagen, og at det hele ligger i samme tabel.
Når jeg så laver en forespørgsel (ja/til/sand) ved mødte folk til udkald, så skal alle felter være  markeret før den viser det rigige resultat i forespørgslen. Jeg kan altså ikke få den til at vise noget, hvis en mand kun har mødt til et udkald, hvor der er plads til fire på én dag.
Avatar billede eskimoen Nybegynder
16. maj 2000 - 00:45 #4
pavia@igloo.gl, hvis det er nemmere at forøre den vej, hvor vi kan vedlægge filer.
Avatar billede eskimoen Nybegynder
16. maj 2000 - 00:52 #5
SELECT [Dagseddel].[Dag i måned], [Dagseddel].[1 Knud Petersen], [Dagseddel].[Fra kl], [Dagseddel].[Til kl], [Dagseddel].[1 Knud Petersen,], [Dagseddel].[Fra kl,], [Dagseddel].[Til kl,], [Dagseddel].[1 Knud Petersen,,], [Dagseddel].[Fra kl,,], [Dagseddel].[Til kl,,], [Dagseddel].[Arbejdets art], [Dagseddel].[Arbejdets art,], [Dagseddel].[Arbejdets art,,]
FROM Dagseddel
WHERE ((([Dagseddel].[1 Knud Petersen])=Yes/True/On) And (([Dagseddel].[1 Knud Petersen,])=Yes/True/On) And (([Dagseddel].[1 Knud Petersen,,])=Yes/True/On));
Avatar billede jgc Nybegynder
16. maj 2000 - 10:38 #6
1: Det ser ud til at pavia = eksimoen. Det er i givet fald i strid med reglerne på eksperten.dk (jf. http://www.eksperten.dk/info_betingelser.asp, pkt. 1)

2: Du (eksimoen) skal ikke markere et indlæg som et svar, hvis ikke det er et svar på hovedspørgsmålet. Det kan selvfølgelig godt være lidt forvirrende - men når jeg, philiph eller andre stiller (opklarende) spørgsmål skal de bare besvares med en kommentar. Svar-muligheden er forbeholdt brugere der mener de kan løse det spørgsmål du (pavia) har udlovet point for.

3: Løsninger via epost er bestemt en mulighed - den er bare ikke særlig brugervenlig, da andre ekspertbrugere ikke får gavn af debatten. Dit problem kan formentlig sagtens løses uden.

4: Den konkrete sag:
Det ser ud som om du har en række felter med næsten samme navn:
[Fra kl] ~ [Fra kl,] ~ [Fra kl,,]
[Til kl] ~......
[1 Knud Petersen] ~.....
Hvordan ser din tabel ud? (Har du tre forskellige [Fra kl] felter eller er der kun ét?)
Uden at kunne gennemskue problemet 100% er jeg næsten sikker på at du skal splitte dine oplysninger ud på flere tabeller.
Avatar billede eskimoen Nybegynder
16. maj 2000 - 18:02 #7
Hej allesammen!
Jeg beklager, men Pavia og jeg sidder nogen gange ved samme maskine, og det ser ud til han er kommet til at bruge min automatiske login!!!  Vi beklager!

/Den rigtige "Eskimoen"
Avatar billede hnteknik Novice
16. maj 2000 - 19:51 #8
Nå - men hvem er så spørgeren ?

Henrik - en og samme
Avatar billede pavia Nybegynder
16. maj 2000 - 20:34 #9
Det er "Pavia" der er spørgeren.

Der er ikke nogle af felterne der har samme navn, min dårlige. Også det med eskimoen. Beklager.
Her er et lille eksempel på tabellen:
[navn] [Fra kl] [Til kl] [navn,] [Fra kl,] [Til kl,] [Navn,,] [Fra kl,,] [Til kl,,]
Der er så felter ud over det, men de har ikke været noget problem.
Avatar billede pavia Nybegynder
16. maj 2000 - 21:00 #10
Ups, forkert igen.
Det skulle jo have været en kommentar.
Avatar billede hnteknik Novice
16. maj 2000 - 21:52 #11
Jeg forstår sikkert ikke hvad det er, du vil, men lad mig prøve.

som du har det nu:
where ´(A=-1) AND (B=-1) AND (C=-1)
er kun opfyldt, når alle tre er sande.

Hvis kun en skal være sand for at komme med skal AND byttes ud med OR.

Er det det ???
Henrik
Avatar billede pavia Nybegynder
17. maj 2000 - 20:59 #12
Det der er til det er, at rapporten som er relateret til disse bundne felter, ikke vil vise noget, med mindre alle felter er markeret. Tabellerne har hver især deres egen forespørgsel.
De tre afkrydningsfelter med hver to forbunde felter, har samme primær nøgle, kan det være årsagen til det ikke virker???
Jeg har forsøgt at dele tabellen op i tre tabeller, men rapporten giver stadig ovennævnte problemer.
Hjælp, jeg er ved at miste mit gode sind!!!
Til Henrik.
Når jeg bytter AND ud med OR, viser den også de felter som ikke er afkrydset. Jeg håber du har andre forslag, som kan hjælpe mig.
Avatar billede hnteknik Novice
17. maj 2000 - 21:15 #13
prøv at sende en zip med en MDB indeholdende problemet til mig på
hnteknik@post4.tele.dk

Henrik
Avatar billede jgc Nybegynder
18. maj 2000 - 13:45 #14
Tre mulige løsninger:

1: Brug konstruktionen med OR, og sæt kode ind i rapporten til at skjule de uønskede felter.

2: Lav en UNION forespørgsel, hvor du trækker de tre [Fra kl] felter sammen til ét (og tilsvarende med [Til kl])

3: Lav om på dit tabeldesign. Du gemmer tilsyneladende den samme information forskellige steder. Lav en struktur med sammenkædede tabeller.

***
Du har i øvrigt nogle lidt mærkelige navngivnings- og designvaner. Det er selvfølgelig en smagssag, men specielt hvis andre (læs ekspert-brugere) skal sætte sig ind i ens databaseproblemer, er det en fordel med logisk navngivning. Jeg kan ikke se hvorfor du har feltnavnene [navn] [Fra kl] [Til kl] [navn,][Fra kl,] [Til kl,] [Navn,,] [Fra kl,,] [Til kl,,] - skulle der endelig være tre gange samme slags felter kunne de hedder [navn1] [navn2] og [navn3] etc.
Desuden forstår jeg ikke hvorfor du vil have to felter til et afkrydsningsfelt - det må da kræve ekstra kodning for at fungere.

Avatar billede hnteknik Novice
20. maj 2000 - 13:20 #15
Hej Pavia , Igloo

Jeg har kigget poå jeres base og har følgende forslag til en forespørgelse:

SELECT Dagseddel.Dato, Dagseddel.[Dag i måned], Dagseddel.kl, Dagseddel.[Fra kl], Dagseddel.[Til kl], Dagseddel.[1 Knud Petersen], Dagseddel.[Fra kl,], Dagseddel.[Til kl,], Dagseddel.[1 Knud Petersen,], Dagseddel.[Fra kl,,], Dagseddel.[Til kl,,], Dagseddel.[1 Knud Petersen,,]
FROM Dagseddel
WHERE (((Dagseddel.[1 Knud Petersen,])=True)) OR (((Dagseddel.[1 Knud Petersen,,])=True)) OR (((Dagseddel.[1 Knud Petersen])=True));

Den viser de tilfælde, hvor 'knud sørensen' har deltaget i en af de mulige udrykninger angivet i tabellen.

MDB fil med QRY-henriks forslag'

Venner - et godt forslag - læs lidt om relationsdatabaser. Det i laver der, kan laves meget  - meget - meget smartere ( og let tilgængeligt):

En udrygning har et udrykningsnr:
en hovedtabel indeholder de relevante data for udrykningen 1- brand relaterer sig til en anden tabel, som indeholder detaljer om 1-brand.

personer hægtes på 'udryknings' tabellen i en en-til-mange relation med person-id.

en anden tabel indeholder persondata med nøgle 'person-id'. Og jeg kunne blive ved ... Jerg lever faktisk af at lave sådan noget.

Altså kig på jeres database med nye relationsøjne. I har rigtig mange redundante data inde.

Henrik
Avatar billede hnteknik Novice
15. juni 2000 - 10:39 #16
Hvad sker der - slog mit svar jer ud af kurs ????

Se at få lukket sagen.

Henrik