Avatar billede christian Nybegynder
08. februar 2002 - 11:12 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

Ram til G4

Hej,

Nu er jeg ikke så meget inde i mac...
Men på mit arbejde har vi en G4 mac med 256MB ram, den kører OS9

Den bliver brugt til DTP arbejde (photoshop/illustrator), og den har det ret hårdt nogle gange...

256MB er det ikke for lidt til DTP arbejde?

Hvilken type ram skal der købes ?
Jeg regner med en 256 klods må kunne gøre det
Kan det virklig passe at sådan en klods let kan koste 1000,-
Avatar billede klatten Nybegynder
08. februar 2002 - 11:17 #1
Jo, 256mb er nok lige i underkanten.
Ja, 256mb klodser koster ca. 700-800kr i dag. Kig på www.edbpriser.dk
Avatar billede Jman Praktikant
08. februar 2002 - 11:19 #2
256 er absolut minimum, men maskinen kan til nøds bruges alligevel. Hvis du også har Quark Xpress på, bør du slå virtuel hukommelse fra (det anbefaler Quark)
Men jeg vil foreslå dig at du køber 256 Mb mere.
Prismæssigt er de lidt dyrere end alm. PC-RAM men 100,- det lyder lige i overkanten.
Avatar billede Jman Praktikant
08. februar 2002 - 11:20 #3
svar
Avatar billede Jman Praktikant
08. februar 2002 - 11:21 #4
..og jeg mente selvfølgelig 1000,-
Avatar billede christian Nybegynder
08. februar 2002 - 13:12 #5
edbpriser har da ikke mac ram...

Hvilken slags ram skal jeg købe? er det en bestemt type?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. februar 2002 - 16:51 #6
Hej christian.

Gå ind på:

http://www.aeblenet.onlinesalg.dk

-og download programmet MacTracker. (på forsiden)

Heri kan du se hvilke RAM-moduler netop den G4 I har på dit job skal bruge.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
08. februar 2002 - 16:52 #7
Der er nemlig vist nok 2 forskellige typer G4 ! ! !
Avatar billede macuser Nybegynder
06. marts 2002 - 13:18 #8
Jeg arbejder også på MAC G4, havde også kun 256 RAM til at starte med men så lod jeg mig fortælle at jeg lige så godt kunne købe PC RAM, idet de er billigere og stort set lige så gode...Så det kan kun anbefales - Købte dog ikke allerbilligste...

Jeg har PC 133 ram 256 RAM blok og maskine kører ubeklageligt - mener jeg gav omkrig 299.-, men det er også 1/2 år siden...
Avatar billede macuser Nybegynder
06. marts 2002 - 13:20 #9
Det ville være en god ide at opgradere til 512 RAM total hvis du skal køre med flere programmer åbne, men ellers er det jo en vurderingssag - gider du åbne og lukke hele tiden - Mener 256 lige burde være nok til styresystem 9 og 1 dtp program - kan selvfølgelig også have flere åbne...men...
Avatar billede morgel Nybegynder
14. august 2002 - 22:36 #10
Har selv en G4 433mhz. Hele 2 gange har jeg forsøgt mig med billige 2x512mb ram, der efter foretningens udsagn sagten kunne bruges til min G4, - ingen af gangene lykkedes det at få dem til at virke.

Jeg har nu købt mine ram via officeline.dk og lige nu koster de kun 999,- stykket ! - og de virker !!!

Mvh

M
Avatar billede morgel Nybegynder
14. august 2002 - 22:38 #11
-mine Ram er forøvrigt  DIMM pc133...