Avatar billede squadjot Nybegynder
07. februar 2002 - 16:15 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Er det min computer, eller er XP bare en KRIG om at starte op???

Jeg har 1400mhz, 512 kb RAM 120gb hd...så det kan da ikke være mangel på systemresourcer!!

er der nogen der oplever det samme som jeg?
Avatar billede killerbrain Nybegynder
07. februar 2002 - 16:17 #1
hvor lang  tid sådan ca? min den var satme også langsom! over 15 sekunder damn
Avatar billede killerbrain Nybegynder
07. februar 2002 - 16:18 #2
(jeg har rimeligt hurgtigt internet)
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2002 - 16:18 #3
XP er ret pernittengryn med drivere, check eventuelt drivere til brændere og bundkort, og husk de helst skal være certificerede.....!

og hvad er en krig om at starte op ?, er det 30årskrigen vi taler om ?

-grunken
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2002 - 16:19 #4
Tjha I er vist hardcore, min er da heller ik den hurtigste, men den starter da ! *G*

-grunken
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2002 - 16:20 #5
og btw 512 kb. RAM, måske du skulle invistere i lidt mere *LOL*
Avatar billede squadjot Nybegynder
07. februar 2002 - 16:22 #6
3-4 minutter...det er lang tid for mig!!!

- har Plexus brænder
- ati radeon 64mb vivo
- Soundblaster live platinium
Avatar billede squadjot Nybegynder
07. februar 2002 - 16:22 #7
grunken> lol
Avatar billede grunken Nybegynder
07. februar 2002 - 16:26 #8
squadjot >

det klare min 900 Mhz duron sq 8 gange så hurtigt !

Hvad med netkort ?, er det rigtigt installeret, måske leder det efter nogen resurcer der ikke lige er at finde !
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2002 - 16:39 #9
Det er alt for lang tid-grunken har ret-min XP booter også på 25-30 sekunder. Man kan gøre et par ting: Sikre sig at alle drivere bliver korrekt indlæst, samt lade være med at overbebyrde maskinen med alle mulige programmer i startfolderen. MS har udviklet et værktøj, "bootvis" der optimerer boot på XP. Kan bl.a hentes her: http://www.microsoft.com/hwdev/platform/performance/fastboot/default.asp
Avatar billede jesperk79 Nybegynder
07. februar 2002 - 16:48 #10
jeg har næsten den samme maskine som dig med xp pro...den starter på ca 30 sek...
Avatar billede blackie Nybegynder
07. februar 2002 - 17:23 #11
hub-> Er det den, som hedder bootvis.exe, du taler om, den hjalp ikke mig særlig meget, det var få sekunder, det drejede sig om, den springer optælling af ram over og meget mere tror jeg ikke den gør.
Nu har jeg heller ikke så stor maskine, som der er tale om her. Jeg har (533mhz, 512mb ram). Jeg har det samme problem, som squadjot, vil derfor gerne kigge med her.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:24 #12
har du et netkort, så prøv at koble det ud.
Det er som regel netværket der tager tiden.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:26 #13
du skal prøve Microsoft Bootvis, den kan analysere start af WinXP og afkorte tiden betydeligt.
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2002 - 17:27 #14
>blackie, den bootvis fil gør faktisk en masse. Har du brugt den rigtigt?
Den tager temmelig lang tid at gennemføre og kræver et par genstarter. Den flytter bl.a rundt på filernes placering på harddisken.
Jeg har en vejledning på engelsk som jeg kan paste her, hvis du er interesseret..
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:27 #15
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:28 #16
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2002 - 17:30 #17
>retaxes, det var den jeg refererede til og den findes kun til XP
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:31 #18
ok, jeg havde så travlt med at starte min egen og finde den på nettet, så jeg så ikke at du var kommet med en link
Avatar billede killex Nybegynder
07. februar 2002 - 17:33 #19
min den klarer opstarten på 7 sec
Avatar billede sukos Juniormester
07. februar 2002 - 17:34 #20
Hvis du får tildelt en IP-adresse dynamisk, kan det godt være det som tager tiden.
Avatar billede hub Nybegynder
07. februar 2002 - 17:34 #21
http://www.xp-erience.org/sections.php?op=viewarticle&artid=131

Windows XP Startup Tweak Guide

Introduction:

The first thing i noticed when i booted my XP professional for the first time was the speed, i was sat facing the desktop in about 40 seconds. Great, off to a good start.

The XP kernel gets going a lot faster than previous versions of Windows, as the boot sequence has been streamlined. As well as remembering what happened during the last boot -- and thus knowing when it's safe to omit diagnostic tests -- the kernel optimises the sequence in which it starts up peripherals, loads files from disk and initialises drivers and protocols.

In many cases, it can load multiple components in parallel and start them running without having to wait for previous components to finish their initialisation, and can pre-fetch drivers from disk to be in memory before they are required. XP remembers details of the previous eight boot sequences and knows to stop pre-fetching files that are no longer required, or to modify the sequence when new drivers are added.

Getting Started:

Before we do anything grab a watch or stopwatch and time your current bootup time. Write it down somewhere.

Step one :

Download Bootvis from Microsoft. Bootvis is a Boot performance trace visualization tool for use with Windows XP systems. It gives a graphical view of what processes are doing what and when during boot and allow you to optimise your boot up. A very handy tool.

Unzip it and you have Bootvis.exe click on it. You will now see the GUI of bootvis.

.

Now go to File > New and choose "Next boot trace" or "Next boot and drivers chase". Leave everything else as is and get ready for a reboot in 15 secods.

Ok we are back after a reboot. Click on the Bootvis.exe, it will now output the results, once it has finished generating the report, you will see graphs 5 or 6 graphs. They look a bit confusing at this stage.

Now this is where the fun begins ! From the main menu .. Click on Trace >> optimize system.

And yes you guessed it another reboot .... :-)

Once you have re-booted and are back at your desktop, dont touch anything, just wait.

You will see a message box "Please wait for bootvis to load" ... about 20 seconds later another meassge box will appear "Optimising system for boot performance" basicallay bootvis is happily rearranging the boot files for a faster startup

One final thing to do, is to see if this has made a difference, get the watch out again and reboot. Compare the original time to the new time and you will be pleasantly suprised, i managed to shave 35 seconds off mine. I have heard people reduce their boot time to 20 seconds.
Avatar billede sukos Juniormester
07. februar 2002 - 17:37 #22
Men ellers:

I kontrolpanel vælger du "Administrative tools" --> Services
for at håndtere hvad som skal starte og ikke starte.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 17:40 #23
sukos> det råd skal vel følges med en advarsel om at det ikke er noget nybegyndere skal rode med lige så lidt som med Registry, vil du give mig ret i det?
Avatar billede sukos Juniormester
07. februar 2002 - 17:52 #24
Næh, ikke umiddelbart, retaxes.

Ikke hvis det er for at vælge hvad som skal startes ved opstart.

Du sidder ikke og "skriver" nye kommandoer, men vælger hvad som skal loades og ikke.
Avatar billede blackie Nybegynder
07. februar 2002 - 18:23 #25
En test for Blackie 1 min. og 27 sek. fra opstart til at man kan udfører noget.

hub->Det er det med manualer, man prøver først og får man problemer, så kigger man først i manualen bagefter, kender i det?
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. februar 2002 - 19:16 #26
næh, men man kan kommet til at stoppe eller starte en service som vil få PC'en til at opføre sig uhensigtsmæssigt, og hvor var det nu lige at man gjorde et eller andet.

Men det er så bare min mening om det.
Avatar billede squadjot Nybegynder
07. februar 2002 - 19:42 #27
Bootvis siger i "Disk I/O" vinduet "warning! Disk write caching is disabled".....

har det noget at sige!!!

2.
kan jeg sende min boot profil (bootvis) til nogen af jer der har lyst til at hjælpe mig??
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. februar 2002 - 12:22 #28
det er jo det der er galt, du skal enable diskcachen, så vil din maskine blive much quicker ;o)

Det var egentlig hub der skulle ha' pointene!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. februar 2002 - 12:27 #29
har du sat cachen til i bios, både ekstern og intern cache.
Avatar billede hub Nybegynder
08. februar 2002 - 14:40 #30
>squadjot,
Hvis ikke du har fået aktiveret diskcache. så gør flg.:
H-klik denne computer-egenskaber-enhedshåndtering-find det diskdrev der booter maskinen-dobbeltklik på denne-kryds i aktiver diskcache
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
09. februar 2002 - 00:28 #31
Min tar 25 sekunder om at starte op og jeg har en Athlon XP 1500 + Men jeg har også brugt den nye udgave af Bootvis som er fra den 2 februar ... og der står med stort at det er til Final realease så hvis man bare brugt den der var før det altså den til Whistler versionen så er den forbedret meget .. og det skal lige siges jeg har kun 256 DDR Ram så det er ikke det vildest!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 02:08 #32
svend>> kommer du ikke med en link til den nyeste Bootvis, er meget interesseret i den.
Avatar billede squadjot Nybegynder
09. februar 2002 - 02:49 #33
er det den her?

http://www.bootvis.com/
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 11:15 #34
squadjot >tak skal du ha' den bliver indlemmet i samlingen ;o)
Avatar billede squadjot Nybegynder
09. februar 2002 - 18:49 #35
retaxes>jeg tror ikke at det er en nyere version!!!!(samme størrelse, samme udgivelses dato, samme versionsnummer)
Avatar billede squadjot Nybegynder
09. februar 2002 - 18:51 #36
og nej, det hjalp ikke med diskcache!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 19:30 #37
har du enabled Eks- og intern cache i bios?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 19:30 #38
har du prøvet at fjerne netkortet?
Avatar billede squadjot Nybegynder
09. februar 2002 - 22:30 #39
har prøvet det hele!!!!

1. alle kort ude af maskinen (også cd'een)!
2. Testet samtlige bios muligheder for konflikter (tror jeg)
3. updated alle driver til devices. incl. ata100 promise driver
4. Kørt "Bootvis" boot optimize
5. Har også prøvet "Tweak-XP"
6. Defragmenteret!
7. Checked Cache

jeg er tabt!!  eller hva
Avatar billede squadjot Nybegynder
09. februar 2002 - 22:35 #40
>til dem der kender "bootvis"....jeg tracede en boot, og lagde mærke tíl at "Disk initializing"(den nederste bar) tog 154 sek.!!!!! det er lang tid bare for at få gang i disken!!!!....er det hiperfil.sys der bliver skrevet dér????
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 22:43 #41
hart du prøvet at slette hyperfilen
Avatar billede hub Nybegynder
09. februar 2002 - 23:26 #42
squadjot,
Boot-initializing tager altfor lang tid--en typisk fejl med bootsectoren/opstartsmiljøet. Sæt din install CD i drevet og boot fra den. Første gang den spørger om du vil reparere, trykker du på Enter og lader den fortsætte frem til der, hvor den spørger hvilken partition du vil installere på. Der vælger du reparer den aktuelle partition og XP installeres igen, men uden at slette dine programmer. Derved oprettes bl.a en ny bootsector...
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. februar 2002 - 23:59 #43
hub> det første tilbud om en repair er med en diskette i Konsolmode, det er først anden gang man vælger repair ved at trykke på R
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2002 - 00:01 #44
ja, men såvidt jeg kan se så er det også præcis det jeg har skrevet..
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. februar 2002 - 00:14 #45
du har ret, og det er ved at være sent, sorry ;o(
Avatar billede hub Nybegynder
10. februar 2002 - 00:15 #46
Helt OK, :-))
Avatar billede squadjot Nybegynder
10. februar 2002 - 00:23 #47
ok!!!  det lyder rimeligt!!