Avatar billede morten_s Nybegynder
06. februar 2002 - 09:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

StringToDate konvertering

Jeg har en datostreng som altid ser ud sådan her

06-02-02 for f.eks idag den 6.februar 2002
strengen ønskes konverteret til en TDate
til dette formål har jeg brugt følgende
var
  DatoTDate : TDate;
  DatoStr  : String;

DatoStr := '06-02-02' //kommer ind fra en PLC via RS232
DatoTDate := StrToDate(DatoStr);

Dette fungere fint på min maskine hvor ShortDate er sat op til dd-mm-yy, nu er programmet imidlertid blevet installeret på en maskine i Sverige hvor datoformatet er yy-mm-dd, så står der pludselig 2006-02-02 i DBGridne, hvordan sikre jeg mig at det fungere på alle maskiner uanset datoformat ?
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. februar 2002 - 09:26 #1
Du sætter ShortDate variablen til det format du gerne vil køre med når du starter dit program
Avatar billede morten_s Nybegynder
06. februar 2002 - 09:31 #2
Hvad så med alle andre programmer, vil de ikke blive påvirket af dette ?
Avatar billede snowball Novice
06. februar 2002 - 09:33 #3
Eks.:

var
  Format: String;
begin
  Format := ShortDateFormat; //Hent format fra lokal PC
  if Format <> 'dd-MM-yyyy' then //Lav det om hvis det er anderledes end det vi ønsker
    ShortDateFormat := 'dd-MM-yyyy';

  //Din kode !

  if Format <> ShortDateFormat then //Tilbage til org. hvis vi har ændret det
    ShortDateFormat := Format;
end;

Snowball
Avatar billede snowball Novice
06. februar 2002 - 09:34 #4
Morten_s: Jo, det er derfor klogt kun at ændre det mens du har brug for det. Li'som jeg lige har vist :)

Snowball
Avatar billede hreiff Nybegynder
06. februar 2002 - 09:37 #5
Du kan bruge StrToDateTime
Den bruger såvidt jeg ved altid formatet mm/dd/yy hh:mm:ss
og du kan så bruge DecodeDate på resultatet.
Det kræver naturligvis at du bytter om på mm og dd og tilføjer et tilfældigt tidspunkt.
Ombytning:
NyFormat=copy(GlString,4,2)+'/'+copy(GlString,1,2)+'/'+copy(GlString,7,2);
Husk at yy med to tal giver et årstal mellem 1900 og 1999

Ellers må du ind og læse variablen 'ShortDateFormat'

Det nemmeste er nok:

GlDateFormat := ShortDateFormat;
NewDate := insert('20',DatoStr,7); (*ændrer format til 06-02-2002*)
ShortDateFormat := 'dd-mm-yyyy';  (*Så er man sikker på året*)
DatoTDate := StrToDate(NewDate);
ShortDateFormat := GlDateFormat;  (*Ændrer tilbage til det oprind.*)
Avatar billede dp142 Nybegynder
06. februar 2002 - 10:10 #6
DecodeDate(Present, Year, Month, Day);så virker det

Så er alle problemer løst

Dennis
Avatar billede martinlind Nybegynder
06. februar 2002 - 10:17 #7
Det er kun for din aktuelle app., du kan læse mere i hjælpen
Avatar billede morten_s Nybegynder
06. februar 2002 - 10:24 #8
dp142> DecodeDate vender den forkerte vej, jeg har Year, Month, Day i 3 strenge og skal have en sikker konvertering til en TDate
Avatar billede morten_s Nybegynder
06. februar 2002 - 10:39 #9
Sådan her skal det gøres EncodeDate er den rigtige

TimeStr := Copy(TmpStr, 21, 2)+':'+Copy(TmpStr, 24, 2)+':'+Copy(TmpStr, 27, 2);
        DateStr := Copy(TmpStr, 12, 2)+'-'+Copy(TmpStr, 15, 2)+'-'+Copy(TmpStr, 18, 2);
        dd := StrToInt(Copy(TmpStr, 12, 2));
        MM := StrToInt(Copy(TmpStr, 15, 2));
        yyyy := StrToInt('20'+Copy(TmpStr, 18, 2));
        DatoDate := EncodeDate(yyyy, MM, dd);
        Insert;
        FieldByName('IntId').AsInteger := IdSelectedInt;
        FieldByName('AlDate').AsDateTime :=  DatoDate;

Tak til dp142 som burde have haft pointene