Avatar billede mariager13 Nybegynder
05. februar 2002 - 22:00 Der er 9 kommentarer

Sinus/Cosinus

Hvad er det, og hvad bruges det til??
Avatar billede tommyf Nybegynder
05. februar 2002 - 22:04 #1
Så kan du udfra få oplysninger, finder alle andrer oplysninger omkring trekanter.
(Personlig er jeg ikke vild med den del af matematikken)
Avatar billede hono Nybegynder
05. februar 2002 - 22:08 #2
Ja du kan finde alle trekantens såkaldte "stykker" altså vinkler og sidelængder, når du kender nogle bestemte af dem. Det kan du gøre ved hjælp af sinus- og cosinusrelationerne. Det er måske lidt besværligt at forklare om lige her, men kig i en matematikbog ;)

hono
Avatar billede repsac Nybegynder
05. februar 2002 - 22:11 #3
Det er en monadisk regneoperation - ligesom ² (en regneoperation der virker på ét tal) ... :)

Vil du have lidt yderligere forklaring?
Avatar billede repsac Nybegynder
05. februar 2002 - 22:17 #4
Har lige lavet en lille fikst tegning der forklarer det lidt mere ... :)

http://users.theroom.dk/repsac/mat06.gif
Avatar billede repsac Nybegynder
05. februar 2002 - 22:20 #5
tan(v) er så den y-værdi som vinklen populært sagt "rammer" en lodret linie gennem 1 (tanget til cirklen i (x;y) = (1;0) dvs. denne ligning x=1)
Avatar billede repsac Nybegynder
05. februar 2002 - 22:47 #6
Yderligere hjælp? - smid mig evt. en mail ... se evt. mit minisite :)
Avatar billede mariager13 Nybegynder
05. februar 2002 - 23:57 #7
Kan man få et lille eksempel?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
06. februar 2002 - 06:15 #8
De bruges til alt med vinkler.
Enhedscirklen kan beskrive sinus, cosinus tangens og alle afledte der af.
repsac har tegnet en enhedscirkel til dig.
Avatar billede =maddog= Nybegynder
06. februar 2002 - 22:14 #9
Det er jo glimerende beskrevet, og figuren viser det med al tydelighed. Hvis du tegner en cirkel med radius 1 og centrum (0,0) vil en linie med udgangspunkt i (0,0 - altså cirkels centrum) skære cirkelen i netop et punkt. Dette punkt har koordinaterne (cos(v), sin(v)), hvor v er den vinkel linien danner med den positive x-akse.
Hvis vi forestiller os at denne linie er sammenfaldende med x-aksen, vil vinklen være 0. Cosinus cos(0) vil så være lig 1, og sinus vil være 0. En vinkel på 90 grader vil give cos(90) = 0 og sin(90) = 1.
Hvis du forestiller dig at vinkel stiger fast vil sin(v) og cos(v) danne en bølge-funktion, der ligger mellem 1 og -1. Derfor anvendes sin og cos ofte til at beskrive bølgefunktioner.
Ligeledes kunne man forstille sig, at vinkelen findes i en trekant. Det skulle være umiddelbart tydeligt, at cos og sin ikke blot giver meget information om vinklen, men også om størrelsesforholdet mellem de enkelte liniestykker.
Håber det kan uddybe repsac's utrolig beskrivende figur.
Det er svært at eksemplificere, hvis du overhovedet ikke kender til begreberne. Det illustreres bedst i en konkret problemstilling.