Avatar billede simonhb Praktikant
05. februar 2002 - 10:41 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Atom kraftværker eller kuldrevne?

Hej.
Vi er 2 som er i gang med et projekt, og vi vil gerne indrage folks meninger og holdninger.
Vi har om elektricitet, og vi ville lige høre alle hvad de mener er bedst af atomkraftværker  kuldrevne, vindmøller eller bølgeslag.

de 200 points bliver delt mellem folk efter hvad vi mener er vigtigt at få med! :)
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
05. februar 2002 - 10:47 #1
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
05. februar 2002 - 10:48 #2
Avatar billede disky Nybegynder
05. februar 2002 - 10:48 #3
Atomkraftværker er det mindst forurenende af de almindelig kraftværker.

De mere miljøagtige er ikke dårlige men deres udbytte er intet i forhold a-kraft.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
05. februar 2002 - 10:49 #4
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
05. februar 2002 - 10:50 #5
http://www.windpower.dk/da/map/sitemap.htm
....Vindkraft kan snildt konkurrere med atomkraft....
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
05. februar 2002 - 10:51 #6
Avatar billede wizee Nybegynder
05. februar 2002 - 11:19 #7
Atomkraft er klart det bedste i forhold til produktionen af el.
De giver mere el og de er umiddelbart ikke direkte forurenende...
Eller er de? Til dagligt afgiver atomkraftværker som bekendt ikke skadelige stoffer som f.eks. kul og olie kraftværker. Men hvad gør man når der ikke er mere krudt i brændselsstængerne? Graver et hul i jorden og smider hele lortet deri. Dette betyder umiddelbart heller ikke noget, men det varer bare flere tusind år før det radioaktive forsvinder. Vindmøller er også effektive men taget i betragtning af hvor mange vindmøller der skal til at dække et atomkraftværk (mht. energiproduktion) skrider det nok lidt ud. Vandkraft? Slet ikke nok vandløb (FLODER!!) i Danmark til det...Solenergi? Også effektivt men måske lidt det samme som vindenergi, det producerer ikke så meget i forhold til atomkraft.

KONKLUTION: Atomkraft er til dato nok den mest effektive energikilde.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. februar 2002 - 12:10 #8
Det er rigtigt det disky og wizee skriver, men der er affalds problemet, håndtering og opbevaring.

Marstal komune går meget op i det. I dag kommer 15% af byens varme fra sol fangere, hvis vi gjorde det over alt i danmark var vi godt hjulpet.

Kilde: http://www.solenergi.dk/glcenter/nyhedsbrev/2000_oktober/#1a
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. februar 2002 - 12:14 #9
Desuden kan solceller også bruges til el, se mere på www.solenergi.dk.

Personligt vil jeg hellere bo lige under en vindmølle end 500 km fra et atomkraftværk.
Avatar billede simonhb Praktikant
06. februar 2002 - 13:01 #10
Jeg håber i synes det er fair fordelt!

Og mange tusinde.... eller bare tak til jeres gode svar!
nu laver vi to 13'taller! :)