Avatar billede tra-la Nybegynder
04. februar 2002 - 15:36 Der er 5 kommentarer

Client server programmering

Jeg kæmper med et lille program der skal afvikles som client-server, da flere clienter skal kunne opdatere samme database.
Nu kommer spm :
Jeg forventer at programmere programmet opbygget v.hj.a. DCOM (ej COM+, da det skal understøtte flere WIN-versioner).
Efter hvad jeg kan kigge mig til, skal serveren være en MTS-server.
1 : Hvordan fortæller jeg clienten hvor den skal connecte op mod serveren (med hvilke parametre oprettes et object)
2 : Skal MTS serveren være en NT IIS-server ??
3 : Hvor finder jeg noget information om subject. Henvises til msdn, medtag da gerne søgekriterier der giver få hit).

Da det er en ordentlig omgang, kan evt. delsvar udløse pointene. Regler m.m. fastsættes 100% af mig :-)

På forhånd tak

tra-la
Avatar billede professoren Nybegynder
04. februar 2002 - 15:42 #1
Vi starter med en MS "white paper" om DCOM, MTS og IIS servere...

Microsoft Component Services - a Technical Overview
Microsoft's component services, Component Object Model (COM), Distributed COM (DCOM), Microsoft Transaction Server (MTS), Microsoft Internet Information Server (IIS), and Microsoft Message Queue (MSMQ), focus on building better enterprise applications. This technical overview explains how Microsoft component services provide a powerful, easy-to-use, and flexible platform for building distributed applications.
Avatar billede tra-la Nybegynder
04. februar 2002 - 15:57 #2
Ok ok, kigger på det og vender tilbage (kan dog tage noget tid, da jeg formoder der er et par sider).
Og lige et hurtigt spm. : Kræver det en IIS installation, eller kan man "nøjes" med en PWS ???

MVH

tra-la
Avatar billede tra-la Nybegynder
05. februar 2002 - 15:14 #3
Halløjsa professor
Jeg har kigget lidt i msdn, og er ikke helt tilfreds :-)
De "søgeord" du har, får jeg ved msdn når jeg søger på DCOM. Dette giver temmelig mange hits.
Det jeg konkret søget er selve metoden til at clienten connecter op mod serveren, eller rettere metodekaldet. Derudover hvad der kræves installationsmæssigt af serveren.
Kan du henvise til en (eller flere) konkret side på msdn (eller anden litteratur/eksempler) med beskrivelsen er du tæt på målet, og får selvfølgelig pointene.
Avatar billede joern Nybegynder
12. februar 2002 - 22:19 #4
Jeg synes det lyder langhåret.

Adskillige af mine små database-programmer fungerer i lokalnetværk, blot ved at en ini-fil indeholder stien til den mappe på serveren, hvor data forefindes.

Drejer det sig om at opnå beskyttelse mod samtidig redigering af en post eller lign, så ka ndet også skrives i VB-kode.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede tra-la Nybegynder
13. februar 2002 - 13:55 #5
Med de rette værktøjer burde det ikke være langhåret :-)
Fordelen ved ikke at "opfinde" sine egne kommunikationsveje/former, er at du har langt bedre styr på sikkerhedsparametrene.
Hvem har adgang o.s.v..
Endvidere vil du kunne genbruge dine komponenter i andre programmer, blot ved at opgive en reference og oprette et object.
Langhåret JA, men smart !!!!!

MVH

tra-la