Avatar billede gnyff Nybegynder
04. februar 2002 - 10:55 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Session måske...?

Davsk.

Jeg er lige i gang med at prøve og lave en chat, og det er gået ganske godt ind til videre. Mit storeproblem med min lille chat, er at jeg vil have at man kan se hvem der er online, og hvis jeg bruger cookie, så kan man kun se sign egen cookie.

Derfor ville jeg prøve at bruge session, men jeg har aldrig brugt det før, så derfor er jeg herinde for at bede om hjææælp. :o)

Er der nogen der kan det?
Avatar billede tcr480 Nybegynder
04. februar 2002 - 12:50 #1
Ja, men så enkelt er det ikke.
En session er reelt bare en cookie der sættes på computeren. Bare kaldt session. Men der er egentlig ikke mere i det.

Det du derimod skal bruge er følgende:
1. Opret en database med alle brugere der er online.
2. Disse referere via en session/cookie med et unique ID i hver.
3. Du laver et script der tjekker på hvor længe siden det er brugeren sidst opdaterede chatten. Hvis det f.eks. er over 1 minut siden, laver du en delete, så brugeren ikke mere er inde.

Når man så f.eks. skal skrive privat, bruger man ikke brugerens session til at referere til brugeren. Men derimod f.eks. et autoincrement id i tabellen.

Var det noget du kunne bruge?!

Ellers spørgs videre :o)
Avatar billede gnyff Nybegynder
04. februar 2002 - 13:11 #2
Jeg ved godt at det er en cookie på serveren i steden for på brugers computere, og jeg ved godt hvordan jeg skulle fikse det hvsi jeg brugte mysql, men det jeg gerne ville have lavet er en hvor man kan se hvem der er online, uden brug af database.

Grunden til at jeg ville bruge session er fordi jeg har en eller anden skør ide om at man kan vise alle de session der er. Og derved se hvem der er online... kan man det????
Avatar billede gnyff Nybegynder
07. februar 2002 - 07:51 #3
hmmm, jeg prøver at oprette et nyt spørgsmål, hvor jeg definere lidt bedre hvad det er jeg vil have svar på *S*