Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 00:40 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ISS 5.1, cgi og Perl

Jeg kører Windows XP Pro, herunder ISS 5.1 - som jeg er helt nybegynder i.

Jeg har sat serveren op (dvs. installeret den), og kunne godt tænke mig at
benytte nogle cgi-scripts, men hvor skal jeg lægge filerne, og hvordan giver
jeg dem de rigtige rettigheder?

Min mappe struktur er som følgende:
D:\Inetpub\AdminScripts
                \iisamples
                \mailroot
                \Scripts
                \wwwroot

Jeg slettede alt, hvad der var i wwwroot og lagde mine egne filer deri,
hvorefter jeg satte "index.html" til at være den side der automatisk
indlæses.

Filerne til scriptet består af to dele "dictionary.txt" og "dictionary.cgi",
den første skal have rettighederne 666 og den anden 755, hvordan gøres dette
og i hvilken mappe skal de placeres?

Filen "dictionary.cgi" begynder med linien "#!/usr/bin/perl". Og de dele
deri der skal rettes er gengivet her:

#STEP B================================
#You MUST modify each of the variables in this this section

#B1. REQUIRED: The location of data file on your server.  This must
#be the PATH to your data file, not the URL of your data file!
# MUST BE CHMOD TO 666. PLACE IT IN PARALLEL TO WITH YOUR ROOT DIRECTORY
# FOR HIGHEST SECURITY.

  $data="D:/Inetpub/wwwroot/dictionary.txt";

#B2. REQUIRED: The URL of this file in your cgi-bin directory.  You must
#provide the full URL, beginning with http
# MUST BE CHMOD TO 755.

  $thisurl="http://212.242.157.86/dictionary.cgi";

#B3. OPTIONAL: You can format the and closing HTML
#of your results page in a separate file that can be written in
#regular HTML and saved on your server.  If your script can't
#find this file and open it, the default result screen is displayed
#instead.  For ease of configuration, place it in the same directory
#as your data file.  Note: this file must have three plusses +++
#where you want your search results inserted.
  $openinghtml="D:/Inetpub/wwwroot/ordbog-resultater.html";

#B4. REQUIRED TO ADD, DELETE, OR MODIFY.  See
#important information in the help files about adding additional
#Security features to your script.

#Change password to any combination of letters (A-Z, a-z) and
#numbers 0-1.  USE ONLY LETTERS AND NUMBERS

  $adminpassword="her er mit kodeord";

#B5. URL to send users to after posting, editing, or getting errors.
#This is usually the main page for this section of your site
$forwardingURL="http://212.242.157.86/ordbog.html";

#B13. URL to the base image directory for field: Picture
#When you created your script, you specified that that the field
#Picture contained filenames to graphic files stored on your server.
#For these files to be accessible, you need to specify the
#base URL where they can be accessed.  The URL should end with a
#forwardslash. No image size is specified here. For the output page to be
#generated fast, go to K15 and manually add in the images sizes.
#Eg. height=\"50\" width=\"50"
  $baseurltoPicture="http://212.242.157.86/billeder/";

Jeg har prøvet at udfylde delene, men det er gætværk - har jeg ramt rigtigt?

Jeg er på bar bund og håber på hjælp i denne gruppe. På forhånd tak!

Venlig hilsen Jesper

PS.
Jeg har ikke installeret noget Perl, skal jeg gøre det?
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 00:43 #1
Ja.. til perl
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 00:49 #2
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 00:54 #3
mode 666 er vist Skriverettighed

Det sætter du inde fra IIS
Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 02:03 #5
Perl er nu installeret. Jeg har to harddiske C:\ og D:\. D:\ er mit standard drev, og jeg har installeret Perl i biblioteket D:\Perl - skal jeg så skrive "#!/perl/bin/perl.exe" øverest i scriptene? Så ved den godt, at det er på D drevet og ikke C?

Hvordan konfigurerer jeg så ISS til at ville bruge scriptene= Og skal jeg lægge scriptene i mappen "Scripts" eller "wwwroot"?

På forhånd tak!
Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 02:52 #6
Hvis jeg ligger scriptene i mappen "Scripts" ser det ud til at virke. Jeg kan dog kun kører dem der ender på .pl og ikke .cgi. Men laver jeg blot endelsen om, lader det til at de virker (kan man bare det?). Prøv selv at se http://212.242.157.86/Scripts/perldiver.pl http://212.242.157.86/Scripts/perldiver.cgi , http://212.242.157.86/Scripts/world.pl og http://212.242.157.86/Scripts/world.cgi . Skal jeg så bare lave alle cgi endelser om til pl, vil dette ikke have nogle indflydelse på scriptet?
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 03:56 #7
Hvis du har installeret Perl via Installeren skulle den selv ha konfigureret IIS

Umiddelbart ikke, din mapping til .pl skulle gerne (da det virker) være D:\Perl\bin\Perl.exe "%s" %s

Du har ikke selv været inde og lave mappings på .cgi vel ??
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 04:04 #8
du skal også lige ligge http://212.242.157.86/dictionary.cgi ind i scripts biblioteket ok rette:

$data="D:/Inetpub/wwwroot/dictionary.txt"; til
$data="D:/Inetpub/wwwroot/scripts/dictionary.txt";

$thisurl="http://212.242.157.86/dictionary.cgi"; til
$thisurl="http://212.242.157.86/scripts/dictionary.cgi";

<snip>PLACE IT IN PARALLEL TO WITH YOUR ROOT DIRECTORY
# FOR HIGHEST SECURITY.</snip>
Og kontrollere at skriverettighederne på scripts biblioteket er enabled.

Har du evt et link til det du forsøger at lege med? vil godt lige kigge på det. :)
Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 11:37 #9
Jeg har ikke været inde og lave mappings til .cgi? Skal jeg gøre dette under:
Home Directory:
  Application Settings -> Configuration:
      Applicatio Mappings, D:\Perl\bin\Perl.exe "%s" %s står der i forvejen, men ikke cgi.
Skal jeg så tilføje .cgi med samme sti?

Endvidere står Execute Permissions til Scripts only, skal dette ændres til Scripts and Executables?

Jeg når først at lægge scriptene op lidt senere på dagen (ved 15-16-tiden).

Tak for hjælpen indtil videre - du får pointene i aften.
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 11:45 #10
Nix... CGI kræver ikke mappings.. undrede mig over at du får "%1 is not a valid Win32 application." ved kørsel af cgi.

Endvidere står Execute Permissions til Scripts only, skal dette ændres til Scripts and Executables? = Jeps

kan jeg ik se hvad det er for et "program" ??
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 12:10 #11
har næsten selv fundet det *G* så nevermind..

Men husk at det ikke er testet på win platformen men til #nix
Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 20:19 #12
Du kan se mine kvaler på http://212.242.157.86/ordbog.html og http://212.242.157.86/ordbog-tilfoej.html . Jeg har omdøbt filen dictionary.cgi til dictionary.pl, hvilket ser ud til at virke idet der nu kommer tilbagemeldinger. Kodeordet til at tilføje ord i ordbogen er learn123 - prøv og se om du kan. Jeg får en fejl om at rettighederne er sat forkert, men jeg har forsøgt at sætte alle rettighederne til (sikkert alt for mange, jeg har forsøgt at ramme en myre i blinde), men - alas - uden held.

Skal jeg bare skrotte ISS og installere Apach, og se om jeg kan finde ud af dette...

Hvis det er kan jeg kontakes på ICQ 113997359, hvis det er muligt, så helst i aften, da jeg flytter i morgen og vil være uden internet forbindelse nogen tid.

Jeg giver dig pointene nu, som tak for hjælpen.
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 20:27 #13
Er der skriverettigheder for IUSRServername ?? i scriptbiblioteket
Avatar billede fontain Nybegynder
04. februar 2002 - 21:10 #14
Jeg har så vidt muligt prøvet at give alt skrive og læse og-jeg-skal-komme-efter-dig rettigheder, men det er åbenbart ikke lykkedes særlig godt.

Hvordan undersøger jeg det?
Avatar billede hojben Novice
04. februar 2002 - 23:02 #15
Fra IIS..
Opret et bibliotek på harddisken og kald det fx script. (ikke i websiteroden)

lav et Virtuelt bibliotek som hedder cgibin og giv skriveadgang, read og execute rettigheder og henvis til dit scriptbibliotek ovenover.

læg dine .pl filer der i.

Under Homedirectory skal du klikke på "Create"