Avatar billede herbie4ever Nybegynder
03. februar 2002 - 23:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tell a friend i asp.

JEg skal bruge en tell a freind funktion.

Mit problem er at jeg aldrig har haft at gøre med ASP. Jeg aner ikke hvordan man køre / opretter asp, det vil jeg da også gerne have svar på.

Det er vigtigt at funktionen kun har to felter:
Et med afsender-navn og et med modtager e-mail.

Kan det laves i andet end ASP?

Min udbyder er Adux.dk

Funktionen skal se sådan ud:

<form method=POST action="contact/tellafriend.asp">
<table border=0 width=245><tr><td width="130" valign="top"><font face="arial,helvetica" size="2">
<b>Tell a friend!</b><br></font><font face="arial,helvetica" size="1">
Tell a friend about this site, simply enter your name and the email of who you want to tell. <br>(we will NOT spam this email address)
</td><td width="5">&nbsp;</td><td width="110">
<font face="arial,helvetica" size="-2">Your Name:
              <input type="text" name="name" size="14" maxlength="80" style="width: 110px"><br>
              Friends email address:
              <input type="text" name="email" size="14" maxlength="80" style="width: 110px"></font>
              <input type="Submit" value="Send email" style="BACKGROUND-COLOR: #336666; COLOR: #ffffcf; FONT-SIZE: 9px; FONT-WEIGHT: bold; HEIGHT: 21px; WIDTH: 110px" >
              </font></td></tr></table></form>
</center></td><td>

Hvilke filer skal jeg bruge , hvor skal de placeres på serveren.

Jeg er ikke haj af nogen art så jeg vil helst ikke have en version der skal tilrettes.

Avatar billede rune_c Nybegynder
03. februar 2002 - 23:46 #1
Du kan også lave det som CGI, PHP.

Din udbyder har MailForm liggende på serveren. Du kan læse om MailForm på:

http://adux.dk/support/cgi/Mailform.php3

der er en meget nem vejledning.:)
Avatar billede coltau Juniormester
03. februar 2002 - 23:47 #2
Mon ikke formmail vil være det hurtigste da den understøttes af næsten alle web-hoteller.
Med formmail skal du lave nogle skjulte eller synlige input-felter der hedder noget bestemt og som bestemmer modtager, emne, afsender mv.

Læs om felterne her:
http://www.worldwidemart.com/scripts/readme/formmail.shtml#form_config
Avatar billede herbie4ever Nybegynder
04. februar 2002 - 09:24 #3
Vedr Mailforms.

Det dur ikke rigtigt da du har fast modtager og afsender e-mails i scriptet. Ligeledes vil der bare blive sendt en mail hjem til mig, som jeg så selv skal vidresende og skrive inhold til. Det dutter ikke rigtigt.

Jeg skal bruge et script hvor Tell a Friend beskeden incl. link til min side, automatisk sendes til den modtager brugeren indtaster i feltet. Ligeledes skal navnet på afsenderen stå i mailen.

Husk der må kun være 2 felter et med afsenderens navn, og et med modtagerens e-mail

Hjæællpp.
Avatar billede coltau Juniormester
04. februar 2002 - 10:45 #4
FORMMAIL IGEN. Enten forstår jeg ikke spørgsmålet ellers forstår du ikke formmail.
Jeg har tilladt mig at blande din html-kode med formmail - som så ser således ud:

<form action="http://scripts.adux.dk/form2mail.php" method="post">
<input type="hidden" name="subject" value="Emne bestemmer du selv.">
<input type="hidden" name="redirect" value="http://www.domæne.dk/tak.htm">
<input type="hidden" name="return_link_url" value="http://www.domæne.dk/tak.htm">
<input type="hidden" name="Hello" value="Udfyldes med brødtekst til mail.">
<table border=0 width=245><tr><td width="130" valign="top">
<font face="arial,helvetica" size="2">
<b>Tell a friend!</b><br></font><font face="arial,helvetica" size="1">
Tell a friend about this site, simply enter your name and the email of who you want to tell. <br>
(we will NOT spam this email address)
</td><td width="5">&nbsp;</td><td width="110">
<font face="arial,helvetica" size="-2">Your Name:
              <input type="text" name="realname" size="14" maxlength="80" style="width: 110px"><br>
              Friends email address:
              <input type="text" name="recipient" size="14" maxlength="80" style="width: 110px"></font>
              <input type="Submit" value="Send email" style="BACKGROUND-COLOR: #336666; COLOR: #ffffcf; FONT-SIZE: 9px; FONT-WEIGHT: bold; HEIGHT: 21px; WIDTH: 110px" >
              </font></td></tr></table></form>
</center></td><td>

Ovenstående (som jeg har testet) sender nedenstående e-mail til den valgte e-mail-adresse. Samtidig står vedkommendes navn som afsender på mailen.

RESULTAT:

Below is the result of your feedback form.  It was submitted by
peter () on Monday, February 4, 2002 at 10:48:21
---------------------------------------------------------------------------

Hello: Udfyldes med brødtekst til mail.

---------------------------------------------------------------------------
Avatar billede herbie4ever Nybegynder
04. februar 2002 - 18:31 #5
Det virker bare, men er der mulighed for at jeg kan tilføje en funktion så jeg også automatisk får en notifie via min mail om at en bruger har brugt funktionen? Evt bare en kopi af den mail der fremsendes med e-mail adresse eller noget lignende?

Ligeledes kan man gøre sådan at der står en anden afsender på mailen end "scannets ASP mailer" evt info@bug-in.com

Tak for hjælpen.

Mvh Thomas
Avatar billede coltau Juniormester
04. februar 2002 - 19:45 #6
Jeg ved ikke om du kan få en besked om at der er afsendt en mail. Man kunne jo godt bruge et felt som dette - men det understøttes hvist nok ikke. !
<input type=hidden name="bcc" value="myown@email.dk">

En anden afsender skal laves med denne linie:
<input type="hidden" name="email" value="afsender@domæne.dk">
Avatar billede coltau Juniormester
04. februar 2002 - 19:47 #7
Men prøv at nærlæs de ting der står på dit webhotel om anvendelsen af formmail.pl

formmail.pl er lavet i forskellige varianter og det kan være at din version understøtter mere.
Avatar billede herbie4ever Nybegynder
04. februar 2002 - 19:53 #8
Point til Coltau givet Tak for hjælpen
Avatar billede herbie4ever Nybegynder
04. februar 2002 - 19:53 #9
Og tak til alle andres indsats